فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان


فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

فنیر سوپراسپرت دومین محصول شرکت لبنانی دبلیو موتورز است که با همکاری مهندسان آلمانی در تعداد محدود ساخته می‌شود.

برخلاف آلینو آرکانوم (Alieno Arcanum) محصول بلغارستان که با شعار قدرتمندترین و سریع‌ترین هایپرکار تمام برقی دنیا فقط در حد تصاویر فوتوشاپ معرفی شد و تولید آن قطعی نیست، محصول جدید شرکت دبلیو موتورز (W Motors) در مدل نهایی تولید شده است و به‌زودی وارد خیابان‌ها خواهد شد. فنیر سوپراسپرت (Fenyr SuperSport) که جایگزین ابرخودروی متفاوت لایکان هایپراسپرت (Lykan) می شود، به‌طور کامل در دوبی طراحی و توسط المانی‌ها مهندسی شده است.

فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

فنیر سوپراسپرت اولین بار در نمایشگاه خودروی دوبی سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. نام این خودرو با الهام از فنریر، گرگ غول‌پیکر افسانه‌های نورس انتخاب شده است. پیش از این رندرهای تصویری و ویدئوی فنیر سوپراسپرت منتشر شده بود اما به‌تازگی یکی از یوتیوبرهای معروف خودرو با این مدل متفاوت رانندگی کرده که در پایان این مطلب ویدئوی آن قرار داده شده است. اما شرکت دبلیو موتورز چگونه به این مرحله رسید؟ این برند در سال ۲۰۱۲ و در شهر بیروت، لبنان تأسیس شد اما در سال ۲۰۱۳ دفتر اصلی آن به دوبی انتقال یافت. این شرکت با معرفی مدل لایکان هایپراسپرت به‌عنوان اولین محصول خود، به تولید خودروهای پرفورمنس و خاص روی آورد. لایکان هایپراسپرت با تیراژ محدود ۷ دستگاه به شهرت جهانی رسید و در نسخه‌ی هفتم فیلم سینمایی سریع و خشن (Fast Furious) به تصویر کشیده شد. فنیر سوپراسپرت اما در جنبه‌های مختلف با لایکان هایپراسپرت متفاوت است.

فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

دومین ابرخودروی دوبی، همانند مدل اول از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی پورشه ۳.۸ لیتری با تیونینگ برند آلمانی روف (RUF) که یکی از خوش‌نام‌ترین شرکت‌های تیونینگ محصولات پورشه است، استفاده می‌کند. ۶ سیلندر پورشه به دو توربوشارژر مجهز شده است تا نهایت قدرتی حدود ۸۰۰ اسب بخار دردور موتور ۷۱۰۰ دور بر دقیقه تولید شود. شاید مهم‌ترین چیزی در که در مورد پیشرانه‌ی فنیر سوپراسپرت جلب توجه می‌کند، صدای متفاوت آن با دیگر خودروهای توئین توربوشارژ مدرن باشد. همانطور که Mr JWW در ویدئو اشاره می‌کند، خودروهای مجهز به پیشرانه توربوشارژر به‌اندازه‌ی مدل‌های تنفس طبیعی خوش‌صدا نیستند و در عین گشتاور بهتر، هیجان بالایی تقدیم راننده نمی‌کنند. اما مهندسان شرکت روف در قوای فنی فنیر سوپراسپرت کاری متفاوت انجام داده‌اند که احتمالاً راز آن را هم برملا نخواهند کرد.

فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

مقاله‌ی مرتبط:

سوپراسپرت لبنانی فنیر از دبلیو موتورز، رونمایی شد

مورد مثبت دیگر ابرخودروی جدید دوبی، همکاری نزدیک شرکت‌های بین‌المللی در یک پروژه‌ی مشترک است. شاید بهترین مثال همکاری مهندسان استون مارتین و AMG باشد که حاصل آن همیشه خواستنی بوده است. برند روف همانطور که در تاریخ مشخص است، به‌صورت اختصاصی با پورشه همکاری می‌کند. ایجاد یک پروژه‌ی مشترک بین این برند و شرکتی تازه تأسیس در خاورمیانه، برچسب اعتماد و تضمین قابل توجهی به عملکرد فنیر سوپراسپرت است. علاوه بر پیشرانه، فنیر سوپراسپرت از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌ی پورشه یا PDK نیز استفاده می‌کند. بخش زیادی از بدنه‌ی این ابرخودرو موتورمیانی از فیبرکربن ساخته شده است تا در مجموع کمتر از ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. ترکیب وزن کم، گشتاور ۹۸۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به‌معنی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۲.۷ ثانیه است. فنیر سوپراسپرت با تکیه بر محور عقب و نهایت سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، فقط در زمان ۹.۴ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

دیسک‌های ترمز ۶ پیستونی با اندازه ۱۶.۵ اینچ مجهز به سیستم ضدقفل (ABS) برند آلمانی بوش (Bosch) در کنار سیستم کنترل کشش، وظیفه‌ی توقف و هدایت متمدن این ابرخودروی خاص را دارند. فنیر سوپراسپرت را باید ترکیب بی‌نظیر خودنمایی دوبی و مهندسی آلمانی دانست. با یک نگاه به بدنه‌ی متفاوت با طول، پهنا و ارتفاع ۴۶۸۴، ۱۹۸۳ و ۱۱۹۹ میلی‌متر می‌توان ریشه‌‌دار بودن آن در دوبی را تشخیص داد. در کابین فنیر سوپراسپرت تزئینات فیبرکربن در کنار سیستم‌های رفاهی مانند تهویه‌ی خودکار، راهیاب ماهواره‌ای، روتر اینترنت 3G، ارتباط بلوتوث، پنل تمام دیجیتالی و مدرن با اندازه ۱۲.۳ اینچ، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر سفارشی ۱۰.۴ اینچ، نمایشگر ۷.۸ اینچ کنترل و سرگرمی برای سرنشین جلو و سیستم صوتی حرفه‌ای جلب توجه می‌کنند.

فنیر سوپراسپرت؛ طراحی خاورمیانه با مهندسی آلمان

تمام این موارد باعث شده است تا تولید این ابرخودرو در تنها خط تولید خود، واقع در اتریش به ۲۵ دستگاه در سال، با قیمت پایه یک میلیون و ۴۰۰ هزار پوند (حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار)‌ محدود باشد که به‌هرحال، از تیراژ ۷ دستگاه لایکان هایپراسپرت بیشتر است. البته فنیر سوپراسپرت از قیمت پایه‌ی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برادر بزرگ‌تر خود نیز بهتر عمل کرده است. در پایان می‌توانید ویدئوی جذاب Mr JWW از رانندگی با فنیر سوپراسپرت دبلیو موتورز را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:
لوئیس همیلتون: موستانگ آهن‌پاره و پاگانی زوندا افتضاح است
وزیرانی شول، ابرخودروی مفهومی هند معرفی شد
بنای یادبود ۷۰ سال تاریخچه پورشه؛ جذاب‌ترین نماد گودوود ۲۰۱۸
فراخوانی بوگاتی شیرون به علت نقص فنی در کیسه هوا
ماکت مک لارن سنا، ۱۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر