خودکشی آبی


خودکشی آبی

به گزارش شهرآراآنلاین، مراسمی که به گفته عیسی کلانتری قرار است از این به بعد هر سال در روز ولادت علی‌ ابن‌ موسی‌الرضا(ع) در مشهد برگزار شود. او که از مرداد سال گذشته بر مسند ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تکیه زده است، در بخش دیگر...


به گزارش شهرآراآنلاین، مراسمی که به گفته عیسی کلانتری قرار است از این به بعد هر سال در روز ولادت علی‌ ابن‌ موسی‌الرضا(ع) در مشهد برگزار شود. او که از مرداد سال گذشته بر مسند ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تکیه زده است، در بخش دیگر صحبت‌های خود از ساختار اداری منحرف و پیچیده سازمان محیط زیست گفت.

به گفته کلانتری اکنون ۵٠ درصد از پرسنل هفت‌هزار‌نفری محیط زیست را محیط‌بانان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که این سازمان نیازمند حدود هفت هزار محیط‌بان است.

او البته از مذاکرات انجام شده برای اضافه شدن ٣٠٠ تا ۴٠٠ محیط‌بان در هر سال به سازمان محیط زیست خبر داد.

کلانتری منابع کشور را با توجه به سیاست‌های مصرفی رو به پایان اعلام کرد و گفت: محیط‌زیست تنها سازمانی است که موظف به پاس داشتن حفظ حقوق نسل‌های بعد است، وظیفه‌ای که هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای آن را به عهده ندارد.

وی با بیان اینکه هر کشور باید ١٧ درصد منابع خود را دست‌نخورده نگه دارد، حفظ منابع ژنتیکی اعم از منابع گیاهی و جانوری را در حیطه وظایف اصلی سازمان دانست و افزود: این منابع باید در زیستگاه‌ها حفظ شود.

انتقاد ازانحراف در سازمان محیط زیست

ساختار اداری موضوع دیگری بود که کلانتری به آن انتقاد جدی داشت تا جایی که او این ساختار را منحرف، پیچیده و غیرقابل قبول دانست. او بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده تمرکز بیش از حد به عنوان بخش عمده نارسایی در کار محیط زیست و فساد در این سازمان شناسایی شد. کارهایی که در پیچ‌و‌خم اداری سازمان محیط زیست وارد می‌شد برای رسیدن به برخی اهداف مشهود و نامشهود معطل می‌ماند اما اکنون این وضعیت برطرف شده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان محیط زیست را در کشور، سازمان «محیط ایست» تلقی می‌کردند، افزود: ٢۶٠ پروژه توسعه‌ای کشور با بیش از ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از ۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی بین سه تا ١۴ سال در پیچ‌و‌خم‌های سازمان محیط زیست گیر کرده بود. چنین عملکردی به کل سازمان، حتی محیط‌بانان ضربه می‌زند. وی یکی از بخش‌های عمده نارسایی و فساد را در محیط زیست مربوط به تمرکز بیش از حد سازمان دانست و گفت: پروژه‌ای را که به راحتی قابل انجام بود برای دستیابی به برخی اهداف مشروع و نامشروع، در پیچ‌و‌خم ساختار اداری می‌انداختند.

به همین دلیل محیط زیست یکی از ضعیف‌ترین سازمان‌ها از نظر بودجه‌ای و اعتباری بود، تا جایی که حتی سازمان برنامه و بودجه می‌گفت که اگر شما را به لحاظ بودجه‌ای قوی‌تر می‌کردیم، مشکلات بیشتری برای کشور به‌وجود می‌آوردید! برای تبدیل محیط‌ایست‌ به محیط‌زیست بررسی هیچ طرحی در این سازمان حق توقف بیش از ۴۵ روز را ندارد.

استقرار صنایع آب‌بر در مناطق خشک ممنوع!

کلانتری در اد امه افزود: سازمان محیط‌زیست برای بقا، رفاه، توسعه و حفظ منابع کشور است برای مثال بیش از ١٣٠ درصد از منابع آب‌های تجدیدپذیر در همین خراسان‌رضوی استفاده می‌شود که این موضوع یعنی خودکشی! وظیفه محیط زیست فقط حفظ حیوانات و درختان نیست بلکه حفاظت از منابع زنده، تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر هم در حیطه وظایف‌ آن قرار دارد.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد، گفت: هفته آینده نشستی پیرامون شیرین‌سازی آب دریای عمان برای انتقال در مسیر دو هزار کیلومتری به مشهد برگزار می‌شود. انتقال هر مترمکعب آب با این وضعیت به مشهد ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار ریال هزینه دارد و این وضعیت حاصل بی‌توجهی در سازمان محیط زیست است. کلانتری یکی از مشکلات کشور را پس از کم‌آبی بستن سواحل به روی صنایع اعلام کرد و افزود: در حالی که ٨٠ درصد صنایع دنیا در سواحل هستند، در ایران فقط سه درصد از صنایع در سواحل مستقر است. در حالی که هر یک میلیون تن ظرفیت فولاد در سال، ١٨ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند، امسال درخواست استقرار و ایجاد ٧٩ پروژه فولاد و پتروشیمی را در خشک‌ترین مناطق کشور داشتیم. در همین خواف و رشتخوار هم می‌خواستند صنایع فولادی را به کار بگیرند که نیازمند ٣٠ میلیون مترمکعب آب بود.

رئیس سازمان محیط زیست رسیدگی به موضوع کم‌آبی را از وظایف حفاظتی محیط زیست دانست و اظهار کرد: به همین دلیل با مشورت رئیس‌جمهور طرح‌هایی که بیش از مقدار تعیین شده نیازمند آب باشند، باید در سواحل جنوب کشور راه‌اندازی شوند و اجازه استقرار در مناطق درون‌سرزمینی به آن‌ها داده نخواهد شد.

واکنش به شایعه ناپدید شدن ٨ ببر

وی به شایعه ناپدید شدن هشت قلاده ببر در باغ وحش وکیل‌آباد مشهد نیز واکنش نشان داد و گفت: بعضی افراد می‌خواستند روز محیط‌بان را خراب کنند. دو روز پیش هم خبرگزاری تسنیم خبر داد هشت قلاده ببر را در باغ‌وحش مشهد سر بریدند و پوست آن‌ها را فروختند. تعجب کردم از اینکه مگر چند ببر در باغ‌وحش هست که هشت قلاده آن‌ها را کشته‌اند! همان روز برای پیگیری این موضوع با مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی تماس گرفتم و متوجه شدم که خرداد امسال طی درگیری دو ببر، یکی از آن‌ها تلف شده است. کلانتری با بیان اینکه در سازمان به دنبال خوشایند کسی نیستیم و به دنبال رسیدن به اهدافی هستیم که دولت، رئیس‌جمهور، مجلس و قانون مشخص کرده است، حفظ منابع کشور و خشکاندن ریشه آلودگی محیط زیست کشور را در رأس این اهداف دانست.

توسعه پایدار ضامن حفظ محیط زیست

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه توسعه پایدار ضامن حفظ محیط زیست است، گفت: امروز اغلب مشکلات و تنگناهای زیست محیطی، دیگر به عنوان یک موضوع محلی یا حتی ملی به شمار نمی‌آیند و وابستگی متقابل و غیرقابل تفکیک محیط زیست با مباحث کلان انسانی مانند اقتصاد، فرهنگ، توسعه و سیاست تشدید شده است. در واقع توسعه پایدار، زمینه‌ساز آشتی محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی است.

علیرضا رشیدیان حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تدوین نظام جامع مدیریت پسماند، حمایت از تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، اجرای برنامه‌های ملی تدوین‌شده برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌ای، حمایت از گردشگری محیط‌زیستی و رعایت استانداردهای حفظ محیط‌زیست و حمایت از فناوری‌های نوین سازگار با محیط زیست را از برنامه‌های اجرایی دولت دوازدهم در راستای پیشبرد اقتصاد سبز برشمرد.

در این مراسم از ۶۶ محیط‌بان برگزیده کشور قدردانی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)