تراکم لاله تالابی در تالاب انزلی افزایش یافت


تراکم لاله تالابی در تالاب انزلی افزایش یافت

رییس محیط زیست شهرستان بندر انزلی گفت: تراک لاله تالابی در تالاب انزلی امسال بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش ایسنا- تالاب انزلی یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‌های کشور است. به عقیده اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، این تالاب بین‌المللی نه تنها در ایران، بلکه در جهان نمونه است و از تنوع زیستی زیادی برخوردار است.

تالاب انزلی یکی از تالاب‌های آب شیرین کشور است که مناظر منحصر به فردی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

مناظر شگفت انگیز و البته تنوع زیستی تالاب انزلی، این مکان را به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد طبیعت‌گردی برای طبیعت‌گردان و گردشگران معرفی کرده است.

لاله های تالابی یکی از زیباترین گیاهان این تالاب محسوب می شوند که هرساله گردشگران زیادی برای مشاهده آنها از تالاب انزلی دیدن می‌کنند. فصل رویش این گیاهان تابستان است. هر سال لاله‌ها از این تالاب سر از آب بیرون آورده و بر روی آب شناور می‌شوند.

احسان هادی‌پور، رییس محیط زیست شهرستان بندر انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گیلان، با اشاره به اینکه امسال تراکم لاله های تالابی در تالاب انزلی بیشتر از سال گذشته است، گفت: تراکم لاله‌های تالابی بسته به فصل و شرایط آب و هوایی متفاوت است و در مجموع شرایط زیستی آن به عوامل مختلفی چون مواد مغذی و عمق تالاب نیز بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای تالاب ها جذب گردشگر است و با ورود گردشگر به طور معمول درآمد بومیان منطقه نیز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در تالاب انزلی، در این فصل چیده شدن لاله های تالابی توسط گردشگران است.

هادی پور با تاکید براینکه توصیه می‌شود، گردشگران فقط از دیدن این گل زیبا لذت ببرند و از چیدن آن پرهیز کنند، خاطرنشان‌ کرد: به استناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرگونه تخریب محیط زیست جرم است و به همین دلیل به گردشگران توصیه می‌شود برای هر گونه آسیب به محیط زیست انزلی از چیدن این گلها خودداری کنند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰۰ برگ تراکت با موضوع حفظ و حراست از "لاله‌های تالابی"و نیز جلوگیری از تخریب و چیدن این گیاه، در بین شرکت های تعاونی مجاز قایقرانی توزیع شده است.

رییس محیط زیست انزلی افزود: شهرستان بندر انزلی به جهت داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان در همه فصول سال میزبان گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این جاذبه‌های بسیار مهم، اکوسیستم تالاب به ویژه محل رویش گیاه لاله تالابی است، گفت: این گیاه دارای برگ‌هایی برآمده از آب به شکل مدور قلبی شکل به رنگ سبز و نیز گلی زیبا که داخل آن دانه‌هایی شبیه به باقلا دارد که جوامع محلی آن را سله باقلا یا ثعله باقلا و نیز پسته دریایی می‌نامند.

هادی‌پور اضافه کرد: محل رویش این گیاه در مناطقی از جمله پناهگاه حیات وحش سرخانکل، سلکه و نیز سیاه کشیم بصورت کلنی های بزرگ است. شرکت‌های قایقرانی گردشگران زیادی را در تالاب بین المللی انزلی به این مناطق می‌برند تا گردشگران لحظات زیبایی را در دفتر خاطراتشان ثبت کنند .

وی از همه گردشگران و همشهریان تقاضا کرد که از چیدن این گیاه زیبا و با ارزش در تالاب‌انزلی خودداری کنند و در صورت رویت چیدن آن مراتب را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06