قلعه اولاد


میراث فرهنگی مازندران در میان پوشش گیاهی و آسیب‌های ناشی از رانش و زلزله ناشناس باقی مانده که‌ از جمله آن «دژ سوادته کوه» با «دژ اولاد» است. از ارزنده‌ترین و گمنام‌ترین مکان‌ها که موقعیت آن نیز برای محققان مشخص نبود، «دژ سواته کوه» یا «دژ اولاد» است که در منطقه اوریم شهرستان سوادکوه قرار […] نوشته قلعه اولاد اولین بار در جاذبه های...

میراث فرهنگی مازندران در میان پوشش گیاهی و آسیب‌های ناشی از رانش و زلزله ناشناس باقی مانده که‌ از جمله آن «دژ سوادته کوه» با «دژ اولاد» است. از ارزنده‌ترین و گمنام‌ترین مکان‌ها که موقعیت آن نیز برای محققان مشخص نبود، «دژ سواته کوه» یا «دژ اولاد» است که در منطقه اوریم شهرستان سوادکوه قرار دارد. پس از بررسی نمونه‌های بسیاری از استحکامات سوادکوه در سال‌های قبل به نقش ارزنده و کانونی دژ پی بردیم.
در بررسی‌های انجام شده طی سال جاری در پروژه اسپهبد خورشید، سند معتبر دیگری از نقش پررنگ و ارتباطات تنگاتنگ دژ اولاد با غار-دژ اسپهبد خورشید مشخص شد.
استفاده و استقرار در این دژ از اواسط دوره ساسانی تا پایان دوره شاه عباس صفوی ادامه داشته و به عنوان مقر شاهان جبال تبرستان به حساب می‌آمد که به ترتیب شامل دوران اسپهبدان آل قارن، امرای باوندی، خوارزمشاهیان، ایلخانان، تیموریان، مرعشیان و خاندان دیو است که این خود بیش از 1500 سال قدمت دارد.
قلعه اولاد در جانب شرق جاده فیروزکوه به سوادکوه و در ارتفاعات مشرف به منطقه نباشد که بین پل سفید و ورسک و دو قله نوک تیز در دامنه‌های جنگلی شمال آن قرار دارد. درمیان ویرانه‌های قلعه اولاد، پایه سه برج در جانب شرقی قله و آثار باروها و آب آن باروها دیده می‌شود.

قلعه اولاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس