متن کامل لایحه دوفوریتی تشکیل وزارتخانه‌های «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون»


متن کامل لایحه دوفوریتی تشکیل وزارتخانه‌های «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون»

متن کامل لایحه دوفوریتی تشکیل وزارتخانه‌های «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» منتشر شد.

متن کامل لایحه دوفوریتی تشکیل وزارتخانه‌های «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون»

به گزارش فانوس، لایحه دوفوریتی تشکیل وزارتخانه‌های «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» در دولت تهیه و تدوین شد.

متن کامل این لایحه به شرح ذیل است:

ماده 1ـ به منظور توسعه رفاه اجتماعی، بهبود، تمرکز و مدیریت مطلوب و هماهنگی مؤلفه‌های مؤثر بر رفاه اجتماعی، «با تفکیک و جداسازی اهداف» مأموریت‌ها و وظایف مربوط به بخش رفاه و تأمین اجتماعی از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تشکیل می‌شود.

ماده 2ـ مأموریت‌ها و اهم وظایف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

ـ سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل یکپارچه موضوعات و عوامل مؤثر در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی

ـ گسترش عدالت اجتماعی از طریق ایجاد هماهنگی و انسجام میان نظام‌های حمایتی، نظام بیمه‌های اجتماعی، بیمه‌های درمانی و نظام بازنشستگی.

ـ جلوگیری از افزایش، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی.

ـ حمایت ویژه و مؤثر از اقشار خاص نیازمند حمایت‌های اجتماعی.

ـ تأمین حداقل‌های زندگی برای همه افراد و خانوارها.

ـ هماهنگی بین حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و فعالیت‌های امدادی با محوریت نظام بیمه‌ای.

ـ مدیریت اقتصادی و ارتقاء بهره‌وری و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های بازنشستگی برای کمک به تأمین منابع مالی صندوق‌ها با اجتناب از مداخله مستقیم در اداره بنگاه‌های اقتصادی.

ماده 3ـ به منظور توسعه کارآفرینی و اشتغال و توسعه بخش تعاونی و تمرکز و هماهنگی ظرفیت‌های موجود کشور در تأمین اشتغال و تنظیم روابط کار، با تفکیک و جداسازی اهداف، مأموریت‌ها و وظایف مربوط به بخش رفاه و تأمین اجتماعی از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان آن وزارتخانه به وزارت «کار و تعاون» تغییر می‌یابد.

ماده 4ـ مأموریت‌ها و اهم وظایف وزارت کار و تعاون عبارت‌اند از:

ـ تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار.

ـ ارزیابی و سنجش صحیح عرضه و تقاضای نیروی کار به منظور حفظ تعادل آنها.

ـ توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه.

ـ توسعه کارآفرینی در کشور.

ـ توسعه تعاون و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور.

ـ توسعه و بهبود فرهنگ کار.

ـ توسعه و بهبود آموزش‌ها و مهارت‌های فنی، حرفه‌ای در کشور.

ماده 5ـ سازمان‌ها و مؤسسات زیر به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود به عنوان سازمان‌های وابسته به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تعیین می‌شوند:

سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان بهزیستی کشور، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، سایر صندوق‌های بازنشستگی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، صندوق بیمه خدمات درمانی.

ماده 6ـ سازمان‌ها و نهادهای زیر به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود به عنوان سازمان‌های وابسته به وزارت کار و تعاون تعیین می‌شوند:

مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانک توسعه تعاون

ماده 7ـ شرح وظایف هر یک از وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی و کار و تعاون در چارچوب این قانون و سایر قوانین موضوعه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تنظیم و به تصویب شورای عالی اداری می‌رسد.

تبصره: اصلاحات اساسنامه هر یک از سازمان‌های تابعه وزارتخانه‌های یاد شده با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارتخانه مربوط به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 8ـ به منظور تعیین تکلیف امکانات، تعهدات، نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات، پست‌های سازمانی، دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای موضوع این قانون و رفع ابهامات و اختلافات میان آنها، کارگروهی با مسئولیت سازمان اداری و استخدامی کشور با عضویت سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارتخانه‌های مربوطه تشکیل و طرف مدت سه ماه از ابلاغ قانون نسبت به این موارد اتخاذ تصمیم و اقدام می‌کنند.

ماده 9ـ بودجه و اعتبارات سال جاری مربوط به هرکدام از وزارتخانه‌های موضوع این قانون در چارچوب قانون بودجه سال 1397 کل کشور با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد.

ماده 10ـ ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارتخانه‌هایی که در اجرای این قانون تشکیل می‌شوند در سقف پست‌های سازمانی موجود هر یک از آنها و بدون هرگونه افزایش نیروی انسانی و هزینه‌های جاری با پیشنهاد وزارتخانه‌های جدید به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید