فواید ترک سیگار: 11 فایده سیگار نکشیدن از 1 روز تا 15 سال!


فواید ترک سیگار: 11 فایده سیگار نکشیدن از 1 روز تا 15 سال!

وقتی کسی سیگار می‌کشد، ماده‌ای به نام نیکوتین را فرو می‌برد که وارد بدن خواهد شد و وقتی به ریه‌ها برسد، قبل از این‌که از طریق ادرار دفع شود، به ماده‌ای به نام کوتینین تبدیل می‌شود. نیکوتین و کوتینین را می‌توان در خون، ادرار، بزاق و مو تشخیص داد. همان‌گونه که همه می‌دانند، سیگار کشیدن یکی از عاداتی است که می‌تواند کیفیت سلامتی را پایین بیاورد...

وقتی کسی سیگار می‌کشد، ماده‌ای به نام نیکوتین را فرو می‌برد که وارد بدن خواهد شد و وقتی به ریه‌ها برسد، قبل از این‌که از طریق ادرار دفع شود، به ماده‌ای به نام کوتینین تبدیل می‌شود. نیکوتین و کوتینین را می‌توان در خون، ادرار، بزاق و مو تشخیص داد. همان‌گونه که همه می‌دانند، سیگار کشیدن یکی از عاداتی است که می‌تواند کیفیت سلامتی را پایین بیاورد چرا که باعث بیماری و اختلال می‌شود. در این نوشتار فواید ترک سیگار و سیگار نکشیدن برای بدن آمده است.

فواید ترک سیگار: 11 فایده سیگار نکشیدن از 1 روز تا 15 سال!

نیکوتینی که در خون یافت می‌شود

۱. معمولا نیکوتین، پس از این‌که فرد تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد، بین ۳-۱ روز از بین می‌رود. اگر سطح کیتونین موجود در خون، آزمایش شود، معمولا ۱۰-۱ روز پس از آخرین بار مصرف تنباکو، مشخص می‌شود.

۲. میزان نیکوتین و کوتینین، ۴-۳ روز پس از ترک سیگار نیز در ادرار مشخص می‌شود. ممکن است نیکوتین در ادرار افراد غیر سیگاری که در معرض سیگار کشیدن دیگران قرار دارند نیز به مدت ۲۰- ۱۵ روز وجود داشته باشد . سیگار نکشیدن به مدت ۱ ماه، فواید بسیاری دارد.

مطلب مرتبط: ۲۳ بهترین روش های ترک سیگار برای همه

۱. ترک سیگار برای ۲۰ دقیقه

یکی از آثار خوب ترک سیگار این است که فشار خون و ضربان قلب، نسبت به زمان مصرف، پایین‌تر می‌آید. هر زمان که افراد تصمیم به ترک سیگار بگیرند، از همان ۲۰ دقیقه اول، تاثیرات مثبت به سریع ترین زمان ممکن بروز می‌یابند.

۲. فواید ترک سیگار برای ۲ ساعت

پاک‌سازی خون که مرحله به مرحله انجام می‌شود می‌تواند باعث تحریک پایانه‌های عصبی شود. اما به یاد داشته باشید که در این دوران، فرد با سندرم ترک مواجه می‌شود. علائم و نشانه های سندرم ترک نیکوتین، اضطراب، نا امیدی، تشنج، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، افزایش اشتها، سردرد و لرز هستند.

۳. فواید ترک سیگار برای ۱۲-۸ ساعت

اگر فرد میزان بالایی مونوکسید کربن مصرف کرده باشد، این ماده می‌تواند به جای اکسیژن به سلول‌های قرمز خونی چسبیده و باعث ایجاد مشکلات قلبی شود. در اولین ۸ ساعت پس از ترک سیگار، میزان مونوکسید کربن در بدن کاهش یافته و جای خود را به اکسیژن می‌دهد.

۴. ترک سیگار برای ۲۴ ساعت

احتمال حمله قلبی در افراد سیگاری، ۷۰٪ بیشتر از افراد غیر سیگاری است. خوشبختانه، زمانی که فرد برای ۲۴ ساعت سیگار را ترک می‌کند، احتمال حمله قلبی، کم می‌شود.

ترک سیگار در این مدت برای ریه ها نیز مفید است زیرا مخاطی که ریه‌ها و لوله تنفسی را مسدود کرده، شروع به نرم شدن می‌کند. زمانی که وضعیت ریه‌ها در حال بهبود است، علائمی مانند سرماخوردگی و گلودرد، سرفه و مشکلات تنفسی ظاهر می‌شوند.

مطلب مرتبط: این معجون ساده برای ترک سیگار شگفت‌زده‌تان می‌کند

۵. فواید ترک سیگار برای ۳ روز

در این مدت، تمام نیکوتین موجود در بدن از بین می‌رود. متاسفانه، در این مرحله، علائم سندرم ترک دوباره بروز می‌یابند. علائمی که ممکن است به وجود بیایند شامل اسپاسم معده، تهوع و هر نوع مشکلات عصبی مرتبط با ترک نیکوتین می‌شود.

برای جلوگیری از اتفاقات بد، فرد باید پاداشی برای خود در نظر بگیرد، مثلا انجام کاری که او را خوشحال کند (خرید لباس و خوردن غذاهای محبوب).

۶. فواید ترک سیگار برای ۱ ماه

سیگار نکشیدن به مدت ۱ ماه، فواید بسیاری دارد زیرا ۱ ماه، شروع خوبی است. زمانی که فرد به مدت یک ماه سیگار نمی‌کشد، فرآیند بازسازی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد. درون ریه‌ها پرزهایی مانند موی نرم وجود دارد که مخاط را خارج کرده، عملکرد ریه را بهبود بخشیده و احتمال ابتلای فرد به عفونت را کاهش می‌دهند. زمانی که عفونت از بدن خارج شود، فردی که سیگار را ترک کرده، به سرماخوردگی، سرفه و بیماری‌های عفونی دچار نمی شود.

۷. ترک سیگار برای ۹-۳ ماه

ماه‌ها بعد از این‌که فرد سیگار را ترک می‌کند، وضعیت سلامت بدن، هر روز بهتر می‌شود. سرفه، خس خس و تنگی نفس که علائم سیگار کشیدن هستند، در هنگام شروع فرآیند بازسازی ریه، از بین می‌روند. به طور کلی، سندرم ترک در این مرحله متوقف می‌شود.

مطلب مرتبط: مضرات وحشتناک دود سیگاری ها برای دیگران

۸. ترک سیگار برای ۱ سال

این مرحله، سکوی پرش فردی است که سعی در ترک سیگار دارد. سیگار، دیواره عروق را تخریب کرده و به دلیل ایجاد آتروما ( ماده چرب) که در بدن جمع می‌شود، باعث ایجاد انسداد در عروق می‌شود. پس از یک سال، فرد از تنباکو خلاص می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی (بیماری عروق کرونری، آنژین صدری، سکته) – در مقایسه با فرد سیگاری- تا ۵۰٪ کاهش می‌یابد.

۹. ۵ سال بعد از ترک سیگار

اگر کسی موفق به ترک سیگار شد، خطر بیماری‌هایی مانند سرطان دهان، سرطان گلو، سرطان حنجره و سرطان مثانه در او تا ۵۰٪ کاهش می‌یابد. خطر ابتلا به کارسینوما مانند کارسینومای دهانه رحم نیز مانند افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند کاهش می‌یابد. خطر سکته نیز بعد از دو تا پنج سال پس از ترک کم می‌شود.

۱۰. فواید ترک سیگار به مدت ۱۰ سال

پس از ۱۰ سال، احتمال مرگ فرد سیگاری به دلیل سرطان ریه، در مقایسه با افراد سیگاری، کاهش می‌یابد. این مسئله درمورد سرطان حنجره که به تارهای صوتی حمله می‌کند و همچنین بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های مربوط به پانکراس نیز صدق می‌کند.

۱۱. ترک سیگار به مدت ‍‍ ۱۵ سال

در این زمان، خطر حمله قلبی تا حد افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند، کاهش می‌یابد. ترک سیگار، کار ساده‌ای نیست. زمانی که فرد، روز را بدون سیگار آغاز می‌کند به علائمی مانند تهوع، اسهال، سردرد، بی‌خوابی و سستی دچار خواهد شد. این علائم، طبیعی هستند.

مطلب مرتبط: ۲۳ مرحله که واقعا سیگار را ترک کنید

چرا باید همین حالا سیگار را ترک کنید

مواردی هستند که افراد – با توجه به علائمی که به وجود می‌آیند- آن‌ها را باور دارند.

۱. ترک سیگار، فرد را بیمار می‌کند

واقعیت این است که فرد سیگاری به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده و در زمان ترک سیگار به علائمی مانند سردرد، سرفه، یبوست، اضطراب و خستگی دچار می‌شود. این وضعیت، طبیعی است و در عرض چند هفته از بین می‌رود. بنابراین، این، بیماری خاصی نیست بلکه علائم ترک نیکوتین است.

۲. برخی افراد فکر می‌کنند برای ترک، دیر است زیرا سال‌هاست که به تنباکو اعتیاد دارند

واقعیت این است که هیچ‌گاه برای ترک یک چیز بد، دیر نیست. هر چه فرد زمان بیشتری سیگار بکشد، احتمال اثرات منفی بیشتر خواهد بود. با استناد به برخی مطالعات، ، احتمال تاثیرات منفی سیگار بر فردی که در ۳۵ سالگی سیگار نمی‌کشد، ۹۰٪ کمتر است.

نحوه ترک سیگار

ترک سیگار به مدت ۱ ماه، فواید بسیاری دارد. اگر این مسائل را امتحان کنید، می‌توانید به سرعت به فردی غیر سیگاری تبدیل شوید.

۱. سیگار نخرید

۲. اگر دوستان به شما تعارف کردند، نه بگویید

۳. به جای آن آبنبات بگیرید

۴. با خوردن میوه، سبک زندگی سالم را امتحان کنید

۵. به خودتان قول بدهید که سیگار نکشید

۶. خوردن غذای زیاد باعث سیگار کشیدن شما نشود

۷. ورزش کنید

مطلب مرتبط: ترک سیگار و تغییر ساز و کار بدن

۸. خود را با کارهای مثبت سرگرم کنید

۹. با کسی که دوست دارید تماس بگیرید تا به شما انگیزده بدهد که سیگار نکشید

۱۰. مطالبی درمورد خطر سیگار برای سلامتی بخوانید.

خوب، حالا که فواید ترک سیگار به مدت ۱ ماه را می‌دانید، سیگار را برای همیشه ترک کنید. سالم بمانید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

فواید ترک سیگار: ۱۱ فایده سیگار نکشیدن از ۱ روز تا ۱۵ سال!

نوشته های مرتبط

گیاه دارویی زیرفون: ۱۲ مهمترین خواص زیرفون برای سلامتی...
خواص بادیان رومی: ۳۰ خاصیت دارویی، زیبایی و سلامتی انیسون...
۱۷ خاصیت اسموتی موز و توت فرنگی برای سلامتی...
۱۲ شگفت‌انگیزترین فواید شنا کردن برای سلامتی، ریه و درمان...
۲۰ خاصیت خوردن سالاد در صبحانه برای سلامتی...
خواب کافی: ۱۵ فایده چشمگیر هشت ساعت خواب شب...
۲۴ مهمترین خواص روغن زردچوبه برای درمان، سلامتی و زیبایی...
حمام آب سرد: ۱۰ برترین فواید دوش آب سرد برای پوست ، مو و سلا...
۲۱ مهمترین فواید تمرین تنفس عمیق برای سلامتی که اثبات شده‌ان...
رژیم آبمیوه: فواید رژیم ۳۰ روزه آب میوه و سبزیجات...
۱۰ فایده و خواص مصرف غذاهای خانگی برای سلامتی...
۱۷ فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد