چهار ویژگی که هر نوشیدنی ورزشی باید داشته باشد


چهار ویژگی که هر نوشیدنی ورزشی باید داشته باشد

به گزارش بهداشت نیوز، نوشیدنی ورزشی مورد علاقه شما چیست؟ به نظر شما این نوشیدنی تا چه حد بر عملکرد ورزشی‌تان اثرگذار است؟ زمانی‌که شروع به انجام تمرینات ورزشی می‌کنید، هیدراته‌کردنِ بدن اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اگر در حین ورزش...

به گزارش بهداشت نیوز، نوشیدنی ورزشی مورد علاقه شما چیست؟ به نظر شما این نوشیدنی تا چه حد بر عملکرد ورزشی‌تان اثرگذار است؟ زمانی‌که شروع به انجام تمرینات ورزشی می‌کنید، هیدراته‌کردنِ بدن اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اگر در حین ورزش بدنتان کم‌آب شود، خیلی زودتر خسته می‌شوید و ضربان قلبتان نیز به سرعت بالا خواهد رفت. حال هرچقدر کمبود آب بدنتان بیشتر باشد، قطعاً خستگی‌تان هم بیشتر خواهد شد. به گفته متخصصان تغذیه اگر میزان کمبود مایعات در بدن از ۲ درصد هم فراتر رود، می‌تواند علاوه‌بر عملکرد بدن، کارکرد مغز را نیز با مشکل روبه‌رو کند.

معمولاً نوشیدن آب، مشکلتان را حل خواهد کرد، اما اگر تمریناتتان بیشتر از یک ساعت طول بکشد یا بخواهید در هوای گرم تمرین کنید، شاید نیازتان فراتر از این‌ها باشد و بخواهید در حین ورزش از نوشیدنی‌های ورزشی هم استفاده کنید.

عده‌ای از ورزشکاران در هنگام خرید نوشیدنیِ ورزشی فقط به رنگ نوشیدنی اهمیت می‌دهند، در حالی‌که محتویات نوشیدنی‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید آگاه باشید که چه چیزی میل می‌کنید. در ادامه این مقاله، گروه فیتامین به شما خواهد گفت که داخل نوشیدنی ورزشی‌تان باید به دنبال چه چیزی باشید تا عملکردتان در حین ورزش بهبود یابد و دچار کم‌آبی نیز نشوید.

۱ کافئین
کافئین باعث می‌شود تا ورزش‌های دشوار برایتان راحت‎تر شده و بتوانید مدت طولانی‌تری ورزش کنید. به گفته متخصصان تغذیه و ورزش، زمانی‌که به میزان کافی مایعات مصرف کرده باشید، دریافت میزان متعادلی کافئین باعث می‌شود تا عملکردتان در حین انجام ورزش تا حد قابل توجهی بهبود بیابد.(کافئین دوست یا دشمن سلامتی؟)
چقدر کافئین داخل نوشیدنی ورزشی باشد؟
به ازای هر کیلو وزن بدن، ۱ تا ۳ میلی‌گرم کافئین فوق‌العاده است؛ مثلاً یک خانم ۶۱ کیلویی باید ۶۱ تا ۱۸۴ میلی‌گرم کافئین دریافت کند.

۲ آب آلکالین یا قلیایی
چرا آلکالین ممکن است به عملکردتان در ورزش کمک کند؟
آبی که هر روز از شیر آب می‌نوشید، دارای pH 7 است (خاصیت اسیدی و قلیایی‌ با اعدد ۱ تا ۱۴ مشخص می‌شود). برطبق نظر متخصصان علوم تغذیه، اگر شما آب آلکالین (قلیایی) با pH 8 یا ۹ را بنوشید، خاصیت اسیدیِ بدنتان خنثی می‌شود. (چه غذاهایی بدن شما را اسیدی یا قلیایی می‌کند؟)
برطبق مطالعه دیگری که در این مورد صورت گرفت، ورزشکارانی که از آب pH بالاتری مانند آب آلکالین استفاده می‌کردند، خون آن‌ها، بعد از یک ورزش سنگین، نسبت به دیگر ورزشکارانی که آب معمولی می‌نوشیدند، دارای چسبندگی کمتری بود.
این بدین معنی است که اکسیژن راحت‌تر از سلول‌های خونی جابه‌جا شده و در نتیجه ریکاوری‌شان بعد از ورزش سرعت بیشتری داشت. به قدری آب قلیایی مفید است که حتی بعضی از پزشکان برای درمان رفلاکس اسیدی نیز نوشید آن را توصیه می‌کنند.

۳ الکترولیت
چرا الکترولیت ممکن است به عملکردتان در ورزش کمک کند؟
عضلات، برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، نیازمند دریافت آب و الکترولیت هستند. این در حالی است که تعریق زیاد در هوای گرم و فعالیت شدید باعث از دست‌رفتن الکترولیت‌های موجود در بدن خواهد شد.
در اصل الکترولیت‌ها، مولکول‌های باردارشده‌ای هستند که در تمام مایعاتِ بدن یافت می‌شوند و برای انتشار و تحریک امواج عصبی و انقباض عضلانی مورد نیازند. الکترولیت‌های ضروری شامل سدیم، پتاسیم، کلرید، منیزیم و هیدروژن می‌شوند. گاهی اوقات به نوشیدنی‌های ورزشی، سدیم (نمک) هم اضافه می‌کنند تا هم به حفظ مایعات داخل بدن کمک شود و هم آب بیشتری بنوشید و در نتیجه الکترولیت از دست‌رفته بدنتان جبران شود.ماده دیگری که ممکن است به نوشیدنی‌های ورزشی اضافه شود، گلوکز یا کربوهیدرات است که باعث افزایش میزان قند خون فرد در حین انجام تمرین‌های طولانی‌مدت می‌شود.

۴ هیدروژن
چرا هیدروژن ممکن است به عملکردتان در ورزش کمک کند؟
آب هیدروژنه )که در آن گاز هیدروژن بیشتری وارد آب می‌شود) می‌تواند به کاهش سطح لاکتات خون و حفظ عملکرد عضلانی، تا انتهای تمرین، کمک کند. برطبق مطالعه‌ای که برروی فوتبالیست‌های ژاپنی صورت گرفت، بازیکنانی که آب سرشار از هیدروژن نوشیده بودند، سطح لاکتات خونشان نسبت به دیگران پایین‌تر بود و در نتیجه مدت زمان بیشتری می‌توانستند در زمین بدوند و فعالیت ورزشی طولانی‌تری انجام دهند.

نکته پایانی
در هنگام خرید نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی، فقط چشمتان به بطری زیبا و رنگ دلربای محصول نباشد؛ بلکه لازم است که حتماً به محتویات داخل بطری که روی برچسب محصول درج شده نیز دقت داشته باشید. اگر نوشیدنی ورزشی موردنظر‌تان، تمام موارد گفته شده را داشته باشد، دیگر خیالتان از اینکه یک نوشیدنی ورزشی حرفه‌ای خریده‌اید، راحت است؛ اما چنانچه از سلامت محصولی که خریداری می‌کنید اطمینان ندارید، بهترین کار این است که برای خودتان داخل منزل نوشیدنی ورزشی تهیه کنید.

منبع: فیتامین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا