تالاب شادگان در حسرت پرندگان مهاجر


تالاب شادگان در حسرت پرندگان مهاجر

شادگان- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: هیچ گونه ای از پرندگان مهاجر دیگر به تالاب بین اللملی شادگان نمی آیند.


رحیم مجدمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: هر ساله در فصل زمستان، تالاب بین المللی شادگان میزبان هزاران پرنده مهاجر بود اما با خشک شدن این تالاب به نظر می رسد که امسال هم پرندگان در این شهرستان توقفی نخواهند داشت.

وی افزود: وضع کیفیت آب و بی‌آبی تالاب شادگان موجب شده گونه‌های غیربومی که پیش از این به تالاب می‌آمدند، دچار مشکل شوند و همچنین دو زیستانی که در این تالاب زندگی می‌کنند، با خطر مواحه شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان ادامه داد: پرندگان مهاجری نیز که از شمال و جنوب کره زمین به تالاب شادگان مهاجرت می‌کردند، به علت خشکسالی دیگر به این تالاب نمی‌آیند.

وی بیان کرد: هر سال در فصل زمستان پرندگان برای زمستان گذرانی و تخم گذاری از مناطق سردسیر سیبری و اروپا به تالاب بین المللی شادگان مهاجرت می کنند که به دلیل شوری بالای آب تالاب شادگان و نبود آب شیرین در سال های اخیر این تالاب را به طرف تالاب هور العظیم و هویزه ترک می کنند.

مجدمی در پایان گفت: ضمن اینکه به دلیل حضور پرندگان مهاجر، تنوع پرندگان در تالاب در گذشته بسیار زیاد بوده ولی امروز گونه های پرندگان مهاجر بسیار انگشت شمار شده است.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع شده‌است. مقر دائمی کنوانسیون در گلند، سوئیس است. گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده است.

آب این تالاب بین‌المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دائ‍م‍‍ی است.

کد خبر 4358515

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند