چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )


چگونه تیراندازی کنیم؟ اصول هدف گیری و شلیک صحیح با اسلحه های گوناگون چگونه است؟ چگونه می توانیم مهارت خود را در تیر اندازی و هدف گیری بالا ببریم؟ در این مقاله از هاو کن یو در قالب دو بخش به اصول تیر اندازی با اسلحه های مختلف، اصول نگه داشتن اسلحه، هدف گیری و مهارت های لازم می پردازیم. با ما در هاو کن یو همراه باشید. span...

در این مقاله قصد داریم تیراندازی با اسلحه را به شما آموزش دهیم. همانطور که برای کار کردن با هر وسیله ی دیگر به تمرین نیاز است، برای کار کردن با تفنگ و اسلحه هم باید تمرین و ممارست داشته باشید. شاید شما دوست داشته باشید (به صورت قانونی) حیوان و پرنده شکار کنید، یا در مسابقات تیراندازی شرکت کنید. شاید هم می خواهید به یاد دوره ی آموزشی سربازی، یا فیلم های مورد علاقه تان این مقاله را مطالعه کنید. فرقی ندارد.

حتما باید نحوه ی کار کردن با اسلحه را بلد باشید تا به دقت نشانه گیری کنید. اسلحه ها در مدل های مختلف وجود دارند، اما مهارت هایی که برای تیراندازی دقیق و صحیح وجود دارد، ساده و مشترک است. پس با ما همراه باشید.

آموزش تیراندازی با اسلحه های کمری (Pistol)

چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )

اسلحه های کمری همچون هفت تیر، که معروف ترین شان روولور و کلت و یا نمونه های ایرانی همچون زعاف هستند در این آموزش قرار دارند. در ابتدا در جایگاه راحت قرار بگیرید. برای اینکه با اسلحه ی کمری همانند کلت به طور دقیق تیراندازی کنید، باید پاهایتان در وضعیت مناسب قرار داشته باشد. به سه طریق می توانید بیاستید. ایستادن صحیح هنگام تیراندازی با کلت به سطح راحتی، وضعیت تیراندازی طبیعی و سلیقه ی شما بستگی دارد.

یک روش برای ایستادن این است که پاهایتان به عرض شانه باز شود. در روش دیگر، پای اصلی خود را یک گام به سمت هدف جلو می گذارید و پای دیگر را عقب. در روش سوم، هر دو روش با هم ترکیب می شوند. در هر سه روش، تیرانداز دستی که اسلحه را با آن گرفته است را مستقیم به جلو دراز می کند. هر کدام از وضعیت های تیراندازی مزایا و معایب خود را دارد و توصیه ی ما این است که برای شروع، هر سه روش را امتحان کنید.

1چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )
 

اسلحه را محکم در دست بگیرید. برای نگه داشتن اسلحه کمری کلت، همیشه از هر دو دست استفاده کنید. دست غالب و اصلی تان (که بیشتر از آن استفاده می کنید) باید دستگیره ی اسلحه را بگیرد و باید انگشت شست خود را برای ماشه کشیدن در کناره ی اسلحه دراز کنید.

دست دیگرتان باید کمی پایین تر باشد و دور دستگیره ی اسلحه قرار بگیرد. دست غیرغالب خود را زیر دستگیره ی اسلحه قرار ندهید چرا که در آن قسمت خشاب قرار دارد و با این کار مانع از درآوردن خشاب خالی شده می شوید. آن قسمت از دستهایتان که بین انگشت شست و اشاره قرار دارد با با مچتان منطبق باشد تا هنگام شلیک دستتان زیاد به عقب برنگردد. اسلحه را محکم در دست هایتان فشار دهید، اما نه خیلی زیاد. اگر رنگ دستتان سفید شد یعنی بیش از حد فشار داده اید.

اصول هدف گیری هنگام تیراندازی

 

اکثر اسلحه ها مگسک دارند. مگسک همان قسمت کوچک جلوی اسلحه هاست که با آن نشانه گیری می کنید. وقتی اسلحه را بالا آوردید، بر روی مگسک تمرکز کنید و آن را روی هدف قرار دهید. با این کار در وضعیت چشمی خوب قرار گرفته اید. دقت کنید که این کار برای تیراندازی خیلی مهم است. در آموزش های نظامی می گویند: هنگام مبارزه با تفنگ، جان شما به قرار گرفتن در وضعیت چشمی مناسب بستگی دارد”.

هدف گیری بر روی نشانه های دور

اگر هدف چندین متر از شما دورتر است با علاوه بر قرار گرفتن در وضعیت چشمی مناسب، مگسک را روی هدف منطبق کنید. باید مگسک و نوک تفنگ با روزنه ی چشمی عقب تفنگ منطبق شود. بدین ترتیب، اسلحه زاویه نداشته و صاف و هموار است. مگسک نوک اسلحه با روزنه ی چشمی عقبی آن باید به یک ارتفاع باشند بدین معنی که هیچ کدام از آنها از نقطه دید شما، بالاتر دیگری نباشد. وقتی این کار را انجام دادید، حالا باید هدف را که از مگسک می بینید د نگاهتان تار باشد چرا که در چشم شما، بین مگسک جلویی و روزنه عقبی قرار گرفته است.

اصول چکاندن ماشه در تیراندازی

 

وقتی که ماشه را به اصطلاح می چکانید، بر اثر احتراق باروت و انفجار آن، تفنگ به عقب پرت می شود و به اصطلاح لگد می زند. باید تفنگ را خوب و محکم در دست بگیرید تا این لگد را مدیریت کنید. دقت کنید که ماشه خلاصی دارد یعنی شما تا یک اندازه باید ماشه را بفشارید و بعد شلیک انجام می شود. پس باید در تیر اندازی خلاصی ماشه را بگیرید و آن را در نظر داشته باشید.

در این هنگام شما اصلا نباید منتظر شلیک باشید( با این کار منتظر لگد اسلحه هستید و عضلات خود را منقبض می کنید که باعث خطا رفتن تیر می شود) بلکه یکنواخت فقط و فقط ماشه را به عقب بکشید تا شلیک انجام شود و شلیک به صورت غیر ارادی باشد. اگر عملیات کشیدن ماشه و گرفتن خلاصی آن بیش از 6 الی 7 ثانیه طول کشید نفس خود را رها کرده و مجدد مراحل بالا را ازسر بگیرید.

بهتر است قبل از چکاندن ماشه نفس خود را حبس کنید و شلیک بین ضربان های قلب شما باید. به محض اینکه شلیک کردید، باید تصویر چشمی مناسب را با محکم در دست گرفتن تفنگ همراه کنید. شدت لگد زدن تفنگ، به طراحی اسلحه، کالیبر آن و نوع مهمات به کار رفته در آن بستگی دارد.

تمامی این موارد را پایین تر در اصول و مبانی تیر اندازی مفصل تر توضیح می دهیم.

بعد از شلیک و تیر اندازی دست خود را تکان ندهید

 

وقتی شلیک کردید، دستتان را از وضعیت قبلی خارج نکنید و مثلا بر روی هدف دیگر نشانه گیری نکنید. با کوچک ترین تکان، تیر به هدف نخواهد خورد. وقتی شلی ککردید، لحظه ای درنگ کنید و بعد به سمت هدف دیگر نشانه گیری کنید و یا دستتان را پایین بیاورید.

اصول تیراندازی با اسلحه ی شکاری یا بلند

چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )سلاح هایی همچون کلاشنیکف یا Ak 47 و همچنین ژ3، دو لول و شکاری و .. در این دست اسلحه های قرار می گیرند. نشانه گیری در این اسلحه ها هم مانند تفنگ کلت است. همان مطالب بالا را در مورد نشانه گیری با این اسلحه به کار ببرید. روی این اسلحه ها ، وسیله ای برای نشانه گیری تعبیه شده است که هدف را بزرگنمایی می کند. با استفاده از آن می توانید شانس به هدف زدن را افزایش دهید. عدسی دوربین را روی هدف قرار دهیدو مطمئن شوید که دایره ای که از آن هدف را می بینید در مرکز دیدتان قرار داشته باشد.

تنظیم دوربین برای تیراندازی

 

ارتفاع عدسی را برای افزایش دقت، تنظیم کنید. می توانید ارتفاع عدسی را با چرخاندن برآمدگی روی اسلحه تنظیم کنید. عدسی های مختلفی وجود دارند اما برآمدگی معمولا بالای عدسی قرار دارد. با چرخاندن برآمدگی به سمت راست، گلوله به هدف می خورد. اگر هم برآمدگی را به سمت چپ بچرخانید، گلوله به پایین هدف می خورد.

چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )

اگر با هدف خیلی فاصله دارید، باید عدسی را بیشتر بالا ببرید تا جبران افت گلوله بشود چرا که گلو در طی کردن این مسافت به پایین می رود. برآمدگی روی عدسی، تعیین می کند که گلوله ها به کجای خط عمودی می خورد.

بسته به شرایط جوی، تاب خوردگی گلوله را تنظیم کنید

 

برای تنظیم پیچ و تاب خوردگی گلوله، یک برآمدگی مخصوص وجود دارد که اغلب در سمت راست عدسی اسلحه قرار دارد و نقطه برخورد گلوله با هدف را بر روی محور افقی تنظیم می کند. اگر باد شدید می وزد، گلوله از مسیر خود منحرف خواهد شد. با چرخاندن برآمدگی به سمت راست، گلوله به سمت راست برگردانده می شود و بر عکس. بسته به نوع اسلحه، مهمات، و فاصله ای که با هدف دارید، ممکن است لازم باشد برآمدگی مخصوص تنظیم جهت گلوله به دفعات مختلفی چرخانده شود. به منطقه ی بین خود و هدف نگاه کنید و به دنبال نشانه های باد شدید باشید و سپس مطابق با آن تنظیم کنید.

صحیح در دست گرفتن اسلحه

 

همیشه قنداق تفنگ را محکم روی شانه ی خود قرار دهید. دست غالب خود را جایی از اسلحه قرار دهید که بتوانید به راحتی ماشه را بچکانید.از دست دیگرتان هم برای نگه داشتن اسلحه استفاده کنید. هر گاه که لازم شد از دو پایه، کیسه شنی و یا هر وسیله ی دیگر که اسلحه را ثابت نگه می دارد استفاده کنید ، اگر به صورت ایستاده شلیک می کنید، یک تسمه ی سفت بر تن کنید که اسلحه را روی شانه هایتان محکم نگه دارد. یادتان نرود که اگر با هدف فاصله ی زیاد داشته باشید، حتی با کوچک ترین حرکت در اسلحه هنگام تیراندازی، تیر بسیار منحرف می شود و به هدف نخواهد خورد.

برای نگه داشتن اسلحه به جای استفاده از عضلات از استخوان های خود کمک بگیرید.در صورت امکان، به صورت نشسته تیراندازی کنید؛ آرنج هایتان را روی زانوها قرار داده یا درازکش تیراندازی کنید تا عضلاتتان از خستگی نلرزند.

مبانی تیراندازی صحیح و دقیق

چگونه تیراندازی کنیم؟ ( اصول تیراندازی صحیح به صورت مرحله به مرحله )با اینکه بین عموم اصطلاح ” ماشه چکاندن” جا افتاده است نباید هرگز ماشه ی اسلحه را بچکانید؛ به این معنی که باید خیلی آرام دست خود را روی ماشه قرار داده و فشار آرام و تدریجی روی آن وارد کنید نه اینکه به یک مرتبه آن را به اصطلاح بچکانید. اگر ماشه را سریع بچکانید، جهت اسلحه اندکی تغییر می کند و با اینکه ممکن است این تغییر چندان محسوس نباشد اما وقتی تیر به هدف نخورد مشخص خواهد شد. هنگامی که دستتان را روی ماشه قرار دادید، در ذهن خود بین سه تا پنج شمارش کنید و بعد آرام روی ماشه فشار بیاورید. اسلجه را طوری بگیرید که انگار دست خود را مشت کرده اید.

تنفس صحیح در تیر اندازی

 

در تیراندازی، تنفس عامل مهمی است. وقتی نفس می کشید، ریه هایتان پر از هوا می شود و در حین عملیات بازدم هوا را خارج می کنید و این بر توانایی شما در نگه داشتن اسلحه بر روی هدف تاثیر می گذارد. باید همیشه طی وقفه ی طبیعی بین دم و بازدم شلیک کنید. شلیک خود را زمانبندی کنید طوری که بعد از بازدم ماشه را فشار دهید. و سپس تا شلیک گلوله ی بعدی نفس نکشید. با نفس کشیدن، وضعیت اسلحه اندکی تغییر می کند، با اینکه این تغییر جهت واضح نیست اما در دقت تیراندازی تاثیر زیادی دارد. تنفس مداوم و آرام بین وقفه ی طبیعی بین دمو بازدم هنگام تیراندازی در دقت تیراندای عامل مهمی است.

شروع و تمرین تیراندازی

 

وقتی ابتدا اسلحه را با دستتان بلند می کنید و از مگسک ها نگاه می کنید، خواهید دید که اغلب اسلحه روی هدف قرار ندارد. این به اصطلاح نشانه ی طبیعی تان است، و جایی است که بدنتان می خواهد اسلحه را به سمت آن نشانه برود. لازم نیست با این نشانه طبیعی مبارزه کنید، در عوض جهت کل بدنتان را طوری تغییر دهید که بدنتان اسلحه را مستقیم روی هدف بگیرد. اگر نشانه طبیعی تان به سمت چپ هدف متمایل است، اسلحه را پایین تر بیاورید و پاهایتان را حرکت دهید تا کل بدنتان را اندکی به سمت راست بچرخانید و سپس دوباره اسلحه را بالا بیاورید. پیدا کردن نشانه روی طبیعی تان و سپس تمرکز آن بر روی هدف تیراندازی را دقیق تر خواهد کرد.

قوانین و ایمنی در تیراندازی

 

چهار نکته در این زمینه وجود دارد که باید هر زمان تیراندازی می کنید آنها را رعایت کنید. این نکات ایمنی در مراکز نظامی، پلیس و آموزشگاه های تیراندازی گوشزد می شوند.

هر اسلحه را طوری در نظر بگیرید و با آن رفتار کنید که گویی پر از فشنگ است هرگز با اسلجه شوخی نکنید و آن را روی کسی یا چیزی که قصد زدن او را ندارید نشانه نروید دستتان را روی ماشه نگذارد مگر اینکه واقعا قصد شلیک داشته باشید اسلحه را قفل کرده و روی حالت ایمن قرار دهید تا زمانی که قصد شلیک داشته باشید

و در آخر، از تجهیزات مختلفی می توانید برای افزایش ایمنی خود استفاده کنید. عینک های مخصوص تیراندازی برای محافظت از چشم در برابر اصابت پوکه یا بد کار کردن اسلحه. دستگاه های مخافظت از گوشی برای کاهش صدای تیراندازی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تیراندازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پشت صحنه خنده دار برنامه اسکار مهران مدیری: وقتی فرناز رهنما با لبخند به نیما شعبان نژا...