اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است |


اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است |

گفتگوی صحیح با رئیس  : از کجا بدانیم رییسمان از ما متنفر است ؟ چگونه با رییس خود گفت و گوی صمیمانه و خوبی داشته باشیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره موفقیت در کار و رابطه صحیح با رییس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     برخورد با مدیر بد … نوشته اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است | اولین بار در پورتال...

موفقیت در کار و رابطه صحیح با رییس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است |

برخورد با مدیر بد , گفتگوی صحیح با رئیس

نشانه های رئیسی که در واقع از شما متنفر است

رابطه کارمند و با رئیس با روابط دیگر یک تفاوت اساسی دارد و آن هم حدودی است که باید برای حفظ شغل از سوی هر دو طرف رعایت و لحاظ شود برای همین صحبت هایی که بین دو همکار رد و بدل می شود نمی تواند به این رابطه راه یابد

دربدترین شرایط ممکن کارمند می تواند متوجه حس تنفر و نارضایتی رئیس از خود شود اما این حالت ناخوشایند چه نشانه هایی دارد ؟ کدام تغییرات رفتاری رئیس حاکی از آن است که او از کارمند خود رضایت ندارد؟ رفتارهایی که در این بخش از نمناک به آنها خواهیم پرداخت.

او مرتبا شروع به پرسیدن سوالات محتلف از شما می کند

همه ی کارفرمایان چنین سوالاتی را می پرسند ، اما اگر به صورت مداوم پرسیده شود، که چرا…؟ به قول گفته ی ماری فاریس(مشاور حرفه ای و مدیر توسعه و کسب کار) :این می تواند نشانه ی دقیق و ظریفی باشد که از تو ناراحت هستند.

به طور مثال، سوالات ممکن است اینگونه باشند

چرا با آن شخص ملاقات کردید؟

یا چرا فکر کردی که این ایده ی خوبیه؟

بهترین راه برای مقابله با چنین سوالات رئیس ، این است که بپرسی:چه چیزی مشکل داشته؟ اما با یک تن طبیعی و خنثی و بدون مقاومت که نشان دهنده ی تمایل به بی دفاعی باشد.)

او از مقابل شما رد می شود و بی توجه دور می شود

مارک استاگنو ( مدیر و شریک وینتر ویمان) می گوید:رئیس شما ممکن است که همه چیز را درست بگوید، اما قطعا حرکات و زبان بدن اوست که همه چیز را واضح و روشن نمایان می کند به طور مثال:ممکن است هنگامی که شما نامزد کرده اید و در حال صحبت هستید، رئیستان لبخند بزند و برای شما آرزوی خوشبختی کند، اما میان حرف های شما از در بیرون برود، نشان دهنده ی تمایل به پایان مکالمست و نشانه ی خوبی نخواهد بود.

او هرگز به شما انتقادی نمیکند

استانگو می گوید:اینکه رئیستان هرگز به شما انتقادی نکند، نشان دهنده ی تمایل به کمک نکردن به شما می باشد ، او بدون هیچ دلیلی حجم کاری شما را کاهش می دهد. استیو وانگ (متخصص منابع انسانی ) می گوید:داشتن وظایف کمتری ، در حالی که هنوز حقوقتان را کامل دریافت نکردید، ممکن است یک رویا به نظر برسد و عالی باشد اما همچنین می تواند نشان دهنده ی این باشد که رئیس شما دوست ندارد و نمیخواهد که با شما ادامه ی همکاری دهد.

نسبت به شما رفتار خاموش دارد و سکوت می کند

بعضی کار فرمایان ذاتا پرحرف نیستند اما اگر کاملا در هنگام برخورد با شما خاموش می شوند و سکوت میکنند، نشانه ی خوبی نیست. وانگ می گوید:این میتواند نشان دهنده ی ناراحتی و ناامیدی او از شما باشد ، اما در خلق و خوی او نیست که بیانش کند ؛ همچنین او اضافه میکند که:این یک موقعیتی است،که نباید نادیده گرفته شود و امیدوارم که هر چه زودتر از بین برود.

او فقط از طریق دیگران باشما صحبت می کند. لیزا آر هولمز (یکی از مربیان اجرایی منابع انسانی ) می گوید:این یک نشانه ی واضح است که رئیستان از شما دوری می کند و تنها زمانی از رئیستان مطلع می شوید که از طریق دیگران و به طور غیر مستقیم می باشد اما در حقیقت رئیس باید به طور مستقیم صحبت کند.

او پروژه های کلیدی و مهم را به دیگران می دهد ( البته اگر شما کارمند کلیدی هستید)

هولمز می گوید؛ ت و نباید انتظار داشته باشی که در همه ی پروژه ها رهبر باشی، اما اگر رئیستان مدام از این کار اجتناب میکند و از شما میگذرد، نشان دهنده ی ناراحتی او از شما و یا نارضایتی از عملکرد شما می باشد.

او سر شما فریاد می زند

این نباید هرگز در یک دفتر اتفاق بیفتد ، ماری در این باره میگوید:فریاد زدن و ناسزا گفتن ، از واضح ترین نشانه های عصبانی بودن رئیس شما می باشد.

او به چشم شما نگاه نمی کند

هنگامی که یک مدیر موقع حرف زدن با شما، به صفحه کامپیوتر نگاه می کند، یا با تلفن همراه خود کار میکند و یا به دیگران نگاه می کند، قطعا از شما ناراحت است و راحت نیست. اولین چیزی که لازم است بدانید، این است که آنها از شخصیت شما نا امید شده اند یا از وضعیت و جای دیگری نسبت به شما تحدیک شده اند؟!

شما حس میکنید که فقط با شما عصبانی و اینگونه برخورد می کنند

اگر فکر میکنید که رئیستان فقط در مورد شما اینگونه رفتار میکند، و نمیدانید چرا،! همکاران شما می توانتد یک منبع ارزشمند باشند نیازی نیست که همه ی این اتفاقات درام را برای آنها بازگو کنید.

خیلی ساده بگویید:من می خواهم رابطه ام را با رئیس بهتر کنم. اما واقعا نمیدانم که چه چیزی باعث می شود که او را ناراحت میکند. به نظر می رسد که رابطه خوبی با او داری، لطفا راهنماییم کن.

اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است |

نحوه برخورد با مدیر نالایق

اصول گفتگوی صحیح با رئیس

هر رئیسی، قلق خاص خودش را دارد. مثلاً رئیس شرکتی را در نظر بگیرید که دوست دارد همه به او بگویند، آقای فلانی. او از اینکه کسی با اسم کوچک صدایش کند یا به او بگوید: «آقای رئیس» بدش می‌آید. حالا کسی پیدا شده که جلوی جمع، رئیس را با نام کوچک صدا می‌زند و جلوی جمع به کتفش می‌زند و می‌گوید: «چطوری رئیس!»، حتی اگر شما آدم بدبینی هم نباشید، متوجه می‌شوید که شغل این آدم به شدت در خطر است!

اگر مدتی بعد شنیدید که فرد مورد نظر اخراج شده، یا تنزل درجه یافته یا به جای ارتقای درجه، به جای دیگری سنگ قلاب شده است، تعجب نکنید. شما ممکن است بد لباس و ژولیده باشید، اما بدون مشکل به کارتان برسید، ممکن است با زیردستان خود خیلی خوش رفتار نباشید، اما مشکلی برایتان پیش نیاید، دیر سر کار بیایید و تنبل باشید اما به دردسر نیفتید، اما اگر نتوانید با رئیس خود ارتباط مناسبی برقرار کنید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد.

هدف داشته باشید

اصولاً رئیس‌ها از پرحرفی بدشان می‌آید. هر مکالمه و ارتباطی که با رئیس خود دارید، باید هدفمند باشد. هدف مکالمه شما چیست؟ چقدر باید طول بکشد؟ آیا اصلاً باید این مکالمه انجام شود؟

متوجه این نکته باشید که شما هستید که مکالمه را اداره می‌کنید. شاید رئیس شما مشغول درد دل کردن باشد، اما این شما هستید که محتوا را مشخص می‌کنید و ساختار گفت و گو را پایه‌ریزی می‌کنید؛ بنابراین، وقت او را بیهوده هدر ندهید و کوتاه، مختصر و موثر صحبت کنید. وقتی هم حرفتان تمام شد، فوراً از اتاق بیرون بروید.

البته اگر رئیس شما خواست که بمانید و با هم صحبت کنید، این کار را انجام دهید، ولی کاملاً مراقب باشید که پا را از گلیمتان درازتر نکنید. در عین صحبت‌های حتی صمیمانه، به یاد داشته باشید که او رئیس شماست.

وقتی کسی وارد اتاق می‌شود، حالا هر کسی که باشد، اگر شما به او توجه نشان دهید، ادب و شخصیت خود را نشان داده‌اید، به خصوص اگر این فرد رئیس باشد.

وقت جلسه، با ظرافت رفتار کنید

شاید فکر کنید، ماجرا خیلی ساده است، اما این‌طور نیست. جلسه با رئیس در حضور سایر کارمندان، شاید به نظر امری رایج و کسالت‌آور باشد، اما شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده، هم فضای خوبی در جلسه حاکم کنید و هم خودتان از مزایای جلسه با رئیس بهره‌مند شوید.

نکته اول: سعی کنید روی رئیس تأثیر مثبت بگذارید. البته نباید بی دلیل خودتان را بزرگ کنید و شلوغ بازی در آورید. فقط سعی کنید امکانات و توانایی‌های خود را شناخته و به موقع آن‌ها را در جلسه ارائه کنید.

نکته دوم: اگر لازم بود در حد معقول و ملایم، همکاران خود را تشویق، و از رقبا و مشکلات انتقاد کنید. سومین نکته اینکه، سعی کنید ملایم و محترم رفتار کنید.

نکته سوم: اگر می‌دانید قرار است یکی از افراد حاضر در جلسه جایگزین رئیس شود، بی دلیل او را با خودتان بد نکنید!

نکته چهارم: اگر موقعیتش پیش آمد از جملات بامزه و طنزآمیز استفاده کنید. جلسات اداری، معمولاً کسالت‌آور هستند و همه را خسته می‌کنند. گفتن کلمات طنز آمیز، همه را از جمله رئیس، سرحال می‌آورد. یادتان باشد جلسات خوب، کوتاه و متمرکز هستند و همه هم نسبت به شما احساس خوبی خواهند داشت. باز هم یادتان باشد بهترین جلسه زمانی است که شما (فارغ از اینکه درباره چه چیزی باشد) وقتی از آن بیرون می‌آیید بیشتر از زمانی که وارد آن شده‌اید، احساس پیشرفت کنید.

حواستان به ایمیل و پیامک باشد

در حال حاضر، مردم به شکلی افراطی از لوازم الکترونیکی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، حتی با رئیس خود! در مواردی که کار مهمی دارید، هیچ چیز جای ملاقات چهره به چهره را نمی‌گیرد، اما در عین حال، می‌توان از ایمیل و پیامک هم برای انجام برخی کارهای شغلی استفاده کرد.

ایمیل می‌تواند برای شما کارکرد وسیله‌ای را داشته باشد که با کمک آن بتوانید در زمینه‌ای کاملاً خاص و متمرکز (نه موارد کلی و جامع) تصمیم‌گیری کنید یا از تصمیم کسی مطلع شوید. کار دیگر اینکه، اخبار مرتبط با کار خود را به همکاران اطلاع دهید. پیامک هم دقیقاً چنین کاربردی دارد. شما چه در ایمیل، چه در پیامک، باید کوتاه و مختصر و مفید بنویسید. مثل این مورد: «ملاقات با فلان شخص به خوبی پیش رفت. فردا قرارداد امضا می‌کنیم. اگر موردی بود اطلاع دهید»

این پیامک یا ایمیل عالی است اما همین را می‌توان به شکل بدی هم نوشت: «امروز ساعت ۱۰ با آقای فلانی از شرکت … در طبقه … قرار ملاقات داشتیم. ملاقات ساعت ۱۰ و نیم آغاز شد. مذاکرات درباره همکاری در زمینه…» و این نوشته می‌تواند به راحتی اعصاب رئیس را به هم بریزد. بحث تصمیم‌گیری هم کاربرد مهمی است. بسیاری از کارکنان، در هر دقیقه از روز کاری باید تصمیماتی بگیرند که نیاز به مشاوره و دستور مستقیم رئیس یا در مواردی چراغ سبز او دارد.

در این شرایط گاهی ایمیل و پیامک، حتی بهتر از تلفن زدن یا ملاقات رودررو است. فقط یادتان باشد در این شرایط باید طوری متن را بنویسید که فقط به بله یا خیر رئیس احتیاج داشته باشید، نه اینکه شرحی پر طول و تفسیر بنویسید که از حوصله خارج باشد. یک نکته فرعی اینکه، تا حد امکان از فرستادن ایمیل و پیامک‌های غیر کاری و به اصطلاح فورواردی به رئیس خودداری کنید. همین کار که شاید زمانی بامزه به نظر برسد، ممکن است در آینده به ضررتان تمام شود.

ایمیل کاری می‌تواند برای شما کارکرد وسیله‌ای را داشته باشد که با کمک آن بتوانید در زمینه‌ای کاملاً خاص و متمرکز (نه موارد کلی و جامع) تصمیم‌گیری کنید یا از تصمیم کسی مطلع شوید.

خبر بد را درست منتقل کنید

کسانی که روابط عمومی خوبی دارند، به خوبی می‌دانند چطور تعداد زیادی از اخبار بد و منفی را که خودشان هم در وقوع آن نقش دارند به دیگران و حتی رئیس انتقال بدهند، بدون اینکه برای خودشان وجهه بدی ایجاد شود. البته بسیاری از افراد هم هستند که به هر ترتیب ممکن، از رساندن اخبار بد به رئیس طفره می‌روند.

یادتان باشد گفتن برخی اخبار به رئیس که می‌تواند باعث ناراحتی و عصبانیت او شود، در نهایت باعث می‌شود او بداند که شما فرد با انگیزه و متعهدی هستید. بله، رئیس شما ممکن است با شما خوب برخورد نکند، اما معمولاً بعداً از حامل خبر ناگوار عذرخواهی می‌کنند، به خصوص اگر او تقصیرکار نباشد. اگر چنین اتفاقی افتاد بدانید، کار خود را درست انجام داده‌اید. به هر حال یادتان باشد وقتی خبر بدی را منتقل می‌کنید، به خصوص اگر شما هم در ماجرا مقصر هستید، حتماً مراتب ناراحتی و تأسف خود را هم به رئیس بگویید.

بیشتر از دهان، گوشتان را باز کنید

یادتان باشد معمولاً همه آدم‌ها دوست دارند در یک مکالمه، طرف مقابل بیشتر از آنکه حرف بزند به حرفشان گوش دهد. بسیاری از مردم اعتقاد دارند آن‌هایی که شنونده های خوبی هستند، روابط عمومی بهتری دارند، بنابراین بنشینید و گوش کنید.

بیشتر از آنکه جواب دهید، سۆال مطرح کنید تا رئیس بیشتر حرف بزند. در انتها رئیس به این نتیجه می‌رسد که چقدر از گفت‌وگو با شما لذت می‌برد. فقط یک نکته یادتان باشد. حین گفت‌وگوهای غیر کاری با رئیس، اصلاً حرفی از پول نزنید، مگر اینکه خودش از شما درباره آن بپرسد.

برای ماندن برنامه ریزی کنید

اگر وقتی یک نفر وارد اتاق می‌شود شما کماکان در حال تایپ باشید، یعنی علاقه‌ای به طرف مقابل ندارید و برای او اهمیتی قائل نیستید.

زبان بدن (body language) یک روش ارتباطی بسیار قدرتمند است. وقتی کسی وارد اتاق می‌شود، حالا هر کسی که باشد، اگر شما به او توجه نشان دهید، ادب و شخصیت خود را نشان داده‌اید، به خصوص اگر این فرد رئیس باشد.

چند توصیه

در میان گذاشتن همه چیز با دیگران کار اشتباهی است، اما اینکه همکاران شما درباره برخی اتفاقات مهم زندگی شما بی اطلاع باشند، ناخوشایند است. مثلاً اینکه ندانند هفته دیگر نامزدی شماست، یا به زودی قرار است بچه دار شوید، صورت جالبی ندارد. در میان گذاشتن مواردی از این دست با همکاران، به برقراری ارتباط بهتر در محل کار کمک خواهد کرد.

اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است |

نکاتی درباره برخورد با رییس

اصول گفتگوی صحیح با رئیس | نشانه های رئیسی که از شما متنفر است

منبع : نمناک / تبیان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر