سفالگری بدون چرخ گرد در خمین احیا شد


سفالگری بدون چرخ گرد در خمین احیا شد

خمین - ایرنا - معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:سفالگری بدون چرخ گرد توسط یک بانوی 75 ساله در شهرستان خمین احیا شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، قاسم کاظمی افزود: این هنرمند دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد را در روستای برجک از توابع شهرستان خمین گسترش داده است.
وی اظهار داشت: با احیای این هنرصنعت برای بیش از 40 نفر از اهالی روستا اشتغال ایجاد شده است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:کارگاه های این رشته از صنایع دستی تجهیز شده و همه مراحل آن تهیه کوره و مواد اولیه برای هنرمندان این رشته بومی است.
کاظمی گفت: ساخت این سفال ها به طور سنتی است وصفر تا صد مراحل آن در روستا انجام می شود.
وی اظهارداشت: این ظروف سفالی با استفاده از موی بز برای استحکام بخشی و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری توسط دست نقش می پذیرد و بعد از پخت در کوره برای طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری انواع ترشی و سایر خوراکی ها کاربرد دارد.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: صنایع بومی و دستی هر منطقه، یکی از افتخارات ساکنان بومی است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد.
کاظمی افزود: این میراث فرهنگی و هنری که در طول سال ها به نسل های آتی منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل ها بنا شده است.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان عزمی راسخ در احیای و حفظ رشته های منسوخ شده صنایع دستی دارد و در همین راستا از هنرمندانی که در مسیر احیا هنرهای درحال فراموشی گام بر می دارند حمایت می کند.
قالی بافی، گلیم نقش برجسته، گلیم بافی ساده ،جاجیم بافی، منبت و کنده کاری، معرق کاری، خراطی، پیکر تراشی، خاتم کاری، رودوزی سنتی، سفالگری، کتابت و نگارگری، قلم زنی روی مس، طراحی، تذهیب و میناکاری از صنایع دستی خمین هستند.
/6013/7277

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن