بندرخمیر شهر تالابی می‌شود/قاچاق سوخت تهدیدی برای جنگل‌های حرا و اکوسیستم دریا


‌مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه تالاب‌ها و جنگل‌های مانگرو بسیار بکر هستند و نباید تأسیسات گردشگری در دل این جنگل‌ها قرار گیرند، خاطرنشان کرد: می‌توان زمینه‌های گردشگری را به‌صورت بوم گردی در حاشیه این جنگل‌ها ایجاد کرد تا هم روستاییان از آن ارتزاق کنند و هم از بر هم خوردن اکوسیستم منطقه جلوگیری شود.

‌مجید وفادار در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: هرساله دو مناسبت داریم یکی روز جهانی تالاب‌ها است که 13 بهمن‌ماه است که مانگروها هم جزئی از این تالاب‌ها به حساب می‌آیند و یک مناسبت دیگر روز جهانی مانگروهاست که در روز 4 مرداد است.

وی با بیان اینکه 21 هزار هکتار پوشش گیاهی مانگرو در کل کشور وجود دارد که 20 هزار هکتار آن در استان هرمزگان قرار دارد، افزود: در استان هرمزگان پنج تالاب بین‌المللی داریم که مانگروها جزء تالاب‌های دریایی، مناطق حفاظت‌شده و ذخیره‌گاه زیست‌کره هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه وسعت بزرگ‌ترین تالاب مانگرو مابین جزیره قشم و سرزمین اصلی 10 هزار هکتار بوده که از نوع حرا است، اضافه کرد: در سمت شرق استان نیز تالاب شور و شیرین میناب با مساحتی بالغ‌بر 40 کیلومتر وجود دارد، بعدازآن نیز خور آذینی در شهرستان سیریک را داریم که دارای دو نوع پوشش حرا و چندل است، لازم به ذکر است که تنها پوشش گیاهی چندل ما در همین تالاب شور و شیرین میناب است که آن را تبدیل به یک منطقه گردشگری خاص کرده است؛ بعد از آن نیز تالاب‌های جاسک غربی و شرقی و گابریک هستند.

وفادار با بیان اینکه دو بیوم تنوع زیستی مهم شامل مرجان‌ها و مانگروها در دنیا هستند که هردو را در استان هرمزگان داریم، تصریح کرد: اهمیت پوشش زیستی مانگروها به این واسطه است که حداقل 10 کارکرد دارند ازجمله حفاظتی که از سواحل در مقابل موج‌ها انجام می‌دهند، تنوع زیستی بسیار بالایی که در این تالاب‌ها وجود دارد و منبع تغذیه‌ای است برای پرندگان که باعث شده در فصل زمستان بیش از 80 تا 90 گونه از پرندگان مهاجر از مناطق سردسیری چون سیبری و آلاسکا به این تالاب‌ها مهاجرت کنند.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌های درختان مانگرو هوایی بوده که باعث شیرین سازی آب می‌شوند، عنوان کرد: ریشه این گیاهان نمک آب را گرفته، آن را تصفیه کرده و غنای زیستی بالایی را برای تخم‌ریزی ماهیان و تولیدمثل پستانداران ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه اخیراً با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان توانسته‌ایم جنگل‌های مانگرو را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی ازجمله پروژه‌های دانشجویی در خصوص جنگل‌های حرا داشته‌ایم، یکی از پروژه‌ها بررسی تغییرات جنگل‌های حرا در دوره‌ای 30 ساله بوده است.

وفادار با بیان اینکه مشکلاتی نیز در این میان وجود دارد که مهم‌ترین آن گردشگری ناپایدار است ، ابراز کرد: در این مناطق هم غنای تنوع زیستی و هم پتانسیل گردشگری وجود دارد، اگر این پوشش نبود قطعاً پرندگان هم به این مناطق مهاجرت نمی‌کردند، زمینه‌سازی برای گردشگری بسیاری از توریست‌های ایرانی یا خارجی که برای پرنده‌نگری به این تالاب‌ها می‌آیند، ایجاد نمی‌شد.

"بندرخمیر" شهر تالابی می‌شود/قاچاق سوخت تهدیدی برای جنگل‌های حرا و اکوسیستم دریا

وی با اشاره به اینکه در خصوص ایجاد گردشگری پایدار در این منطقه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نشست‌هایی را داشته‌ایم، بیان کرد: آموزش‌هایی به گردشگران و شرکت‌هایی که هدایتگر این گردشگران هستند برگزار کردیم تا اگر به جنگل‌های مانگرو ورود پیدا کردند، بتوانند با رعایت استانداردها از مناظر آن استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه تالاب‌ها و جنگل‌های مانگرو بسیار بکر هستند و نباید تأسیسات گردشگری در دل این جنگل‌ها قرار گیرند، خاطرنشان کرد: می‌توان زمینه‌های گردشگری را به‌صورت بوم گردی در حاشیه این جنگل‌ها ایجاد کرد تا هم روستاییان از آن ارتزاق کنند و هم از بر هم خوردن اکوسیستم منطقه جلوگیری شود.

وفادار با اشاره به اینکه بالاخره در نشست‌های متعدد مسئولین را قانع کردیم تا از ساخت تأسیسات گردشگری در تالاب‌ها خودداری کنند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم قاچاق سوخت بوده که خوشبختانه در حال حاضر بسیار کم شده است، قاچاق سوخت باعث ریخته شدن مواد نفتی به دریا می‌شد و اثرات بسیار منفی را روی پوشش گیاهی جنگل‌های حرا و اکوسیستم دریا می‌گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه در سواحل ایران اکوسیستم منحصربه‌فردی موجود است که باید در حفظ آن کوشا باشیم، افزود: قصد داریم بندر خمیر را به‌عنوان شهر تالابی معرفی کنیم تا بتوانیم روز جهانی تالاب‌ها را در این شهر برگزار کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه از کارهای دیگر صورت گرفته طرح مدیریت تالاب‌ها بوده است، تصریح کرد: ما 8 تالاب کشوری داریم که با اعتبارات جهانی آن‌ها را حفظ کرده‌ایم و ازجمله آن‌ها تالاب شور و شیرین میناب بوده است.

وفادار ادامه داد: با افراد محلی و تمامی ذی‌نفعان که در حاشیه این تالاب هستند، نشست‌هایی را در خصوص این طرح داشته‌ایم که به‌زودی با حضور استاندار قطعی می‌شود، قرار نیست تالاب محدود شود و تمام جوانب کار سنجیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال بومیان این تالاب نیز به‌خصوص درزمینهٔ پرورش میگو در این طرح دیده شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول