50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانی


همانطور که از تاریخچه آن پیداست، سرکه سیب تقریبا بطور تصادفی در چند جای مختلف دنیا زمانی که کوزه های شراب برای مدت طولانی بدون در پوش رها شدند کشف شد. قدمت این محصول به 5000 سال قبل از میلاد بر می گردد، زمانی که بابلی ها از آن به عنوان یک ماده نگه دارنده […] The post 50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانی...

50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانیکاربرد سرکه سیب

همانطور که از تاریخچه آن پیداست، سرکه سیب تقریبا بطور تصادفی در چند جای مختلف دنیا زمانی که کوزه های شراب برای مدت طولانی بدون در پوش رها شدند کشف شد.

قدمت این محصول به 5000 سال قبل از میلاد بر می گردد، زمانی که بابلی ها از آن به عنوان یک ماده نگه دارنده جهت جلوگیری از فساد استفاده می کردند و در این حین شروع به آزمایش مخلوطی از سرکه سیب با یک سری از گیاهان و چاشنی ها نمودند.

سرکه سیب قدمت طولانی دارد و دامنه وسیعی از تنوع کاربرد در زمینه های گوناگون دارد که می تواند مورد استفاده مردمان امروز قرار گیرد، جدای از اینکه یک چاشنی عالی برای طعم دادن به سالاد شما نیز هست.

افزودنی غذایی شاید اولین چیزی باشد که با نام بردن از سرکه سیب به ذهن ما خطور می کند. اما، دامنه مصرف سرکه سیب بسیار گسترده تر از یک افزودنی غذایی است.

برای مثال می توان از آن برای گلو درد، شوره سر، پا درد، شستشو در حمام و حتی از بین بردن علف های هرز باغ استفاده کرد؛ حیرت زده می شوید اگر بدانید که تمام این مشکلات را می توان با یک شیشه سرکه سیب که در بوفه آشپزخانه نگهداری می کنید، حل نمایید.

ما در این جا بیش از 50 نمونه از کاربردهای سرکه سیب را به شما معرفی می نماییم.

کاربرد سرکه سیب در زیبایی پوست و مو

50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانیکاربرد سرکه سیب در زیبایی پوست و مو

1. اسیدهای موجود در سرکه سیب، دشمن قارچی است که سبب رشد شوره سر روی پوست سر می شود. آب و سرکه سیب را به نسبت مساوی در یک بطری ترکیب کنید. موی سر را شسته و به این ترکیب آغشته نمایید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس موها را آب کشی کنید.

2. سرکه سیب یک پاک کننده خوب و طبیعی است. بسیاری از ما از پاک کننده ها و صابون هایی که سبب می شوند پوست ما اسیدیته طبیعی خود را از دست دهد استفاده می کنیم.
سرکه سیب به تنظیم pH پوست شما کمک خواهد کرد و سبب می شود پوست سالم تر به نظر برسد. آب و سرکه را به نسبت 2 به 1 با هم ترکیب کنید و با یک پد پنبه ای آن را روی صورت خود بمالید.

3. به لطف اسید لاکتیک و اسید مالیک که به نرمی و از بین رفتن لایه مرده پوست کمک می کنند، سرکه سیب هم با اثری مشابه می تواند برای درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

4. اگر تمایل دارید کمتر از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی استفاده کنید، خوشبو کننده روزانه خود را با مخلوطی از آب و سرکه و استفاده از آن به عنوان اسپری زیر بغل جایگزین کنید. سرکه سیب با کشتن باکتری ها بوی عرق بدن را کاهش می دهد.

5. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط نمایید و از آن به عنوان دهان شویه و سفید کننده دندان ها استفاده کنید. اگر دندان های شما دارای لکه هایی هستند که به سختی پاک می شوند، سرکه را درست روی دندان های خود مسواک کنید و با آب بشویید. توجه داشته باشید که بطور مداوم از سرکه استفاده نکنید چرا که ترکیب اسیدی سرکه سیب می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

6. 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک فنجان آب را با هم ترکیب نموده و بعد از شامپو کردن، موهای تان را به آن آغشته کنید تا پاک و براق شود.

7. ناخن های خود را تمیز کرده و قبل از لاک زدن آن ها را به سرکه سیب آغشته نمایید. این کار سبب می شود مانیکور ناخن شما ماندگار تر شود. اسیدهای موجود در سرکه، چربی اضافی را از ناخن شما زدوده و سبب می شود چسبندگی لاک روی ناخن شما بیشتر و بهتر شود.

8. سرکه سیب را با آب رقیق کنید و موهای تان را قبل از خشک کردن با آن آب کشی کنید. این مورد به ثبات رنگ موی شما کمک خواهد کرد.

9. سرکه سیب یک درمان خوب جهت سوختگی پوست با ماشین صورت تراشی است. سرکه را با یک پد پنبه ای روی قسمت آسیب دیده پوست بمالید، اجازه دهید خشک شود و آن را آب کشی کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید تا سوختگی رفع شود.

10. یک یا دو بار در هفته، یک یا 2 فنجان سرکه سیب را به وان حمام خود اضافه کنید. این کار سبب سلامت، درخشندگی و نرمی پوست شما خواهد شد. اسیدها، مقدار کمی مواد معدنی، و ویتامین ها سبب دفع سموم از بدن شما می شوند و با اضافه کردن چند قطره از اسانس اصلی مورد علاقه تان نیز می توانید ریلکسیشن را در حمام خود تجربه کنید.

11. از ترکیب سرکه سیب و روغن نارگیل می توانید برای پاک کردن آرایش صورت خود استفاده کنید. سرکه، نه تنها خلل و فرج پوست شما را پاک می کند، بلکه به لطف پروبیوتیک هایی که دارد پوست شما را نیز تغذیه می کند.

12. نوشیدن سرکه سیب رقیق شده و مصرف شامپوهای حاوی سرکه سیب به شما کمک می کند تا به مبارزه با طاسی سر بروید. سرکه سیب سبب تقویت پوست سر شده و جریان خون را در فولیکول های موی سر بهبود می بخشد.

مصارف بهبود سلامتی

13. سرکه سیب می تواند به برخی از مشکلات جزئی در سلامت بدن شما کمک کند، اما به خاطر داشته باشید که هرگز نمی تواند جایگزین دارو شود و اگر سلامتی شما برای تان مهم است حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

14. سرکه سیب یک بو زدای طبیعی عالی برای پاهای شماست، چرا که باکتری هایی را که سبب ایجاد بوی بد پا می شوند می کشد. سرکه را روی دستمال مرطوب نوزاد یا دستمال کاغذی ریخته و روی پای خود مالش دهید. حتی می توانید این دستمال های سرکه را در یخچال نگهداری کنید و هر وقت لازم شد از آنها استفاده کنید.

15. سرکه سیب خصوصیات آنتی باکتریال دارد و اگر گلو درد دارید ممکن است استفاده از آن کارساز باشد. مخلوطی از یک قاشق غذا خوری سرکه و 2 قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب گرم حل نمایید یا با یک فنجان چای سرکه سیب از خودتان پذیرایی کنید.

16. اگر آفتاب سوخته شدید، استفاده از سرکه سیب کارساز است. خصوصیات ضد عفونی کننده این محصول مانع از عفونی شدن آفتاب سوختگی می شود. مخلوطی از سرکه و آب را روی جای آفتاب سوختگی اسپری کنید یا مخلوط را روی یک دستمال ریخته و آن را آهسته روی پوست بمالید.

17. سرکه سیب درمان مناسبی برای خارش و سوزش پوست است. چند قطره سرکه را روی یک پد پنبه ای ریخته و آن را روی محل مورد نظر بمالید. از سرکه ارگانیک که رسوب آن ته بطری ته نشین شده استفاده کنید. این رسوب حاوی آنزیم ها و باکتری هایی است که خراش پوست را تسکین می دهد.

18. نوشیدن سرکه رقیق شده با آب طبق برنامه زمانی در یک دوره منظم به شما کمک خواهد کرد تا به لطف استیک اسید موجود در سرکه سیب، وزن کم کنید.

19. یک کمپرس سرکه سیب می تواند در تسریع روند معالجه کبودی بدن موثر باشد. سرکه، جریان خون را تسهیل می کند و به انحلال خون لخته شده که در منطقه کبودی جمع شده کمک می کند.

20. به لطف خواص ضد عفونی کننده ای که سرکه سیب دارد، سرکه ارگانیک می تواند برای درمان علائم عفونت سینوس که سبب تورم مجرای بینی می شود مورد استفاده قرار گیرد. می توانید محلول شستشوی بینی را با مخلوط نمودن 5/1 قاشق چای خوری سرکه با یک فنجان آب گرم تهیه نمایید.

21. اگر می خواهید از دست علائم سوزش معده خلاص شوید، 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید و در طول وعده غذایی بنوشید. سرکه سیب اسیدیته معده را پایین می آورد و عضله حلق را به حالت مطلوب در می آورد و از رفلاکس معده و برگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند.

22. سرکه ارگانیک، یک محصول طبیعی مناسب برای زدودن زگیل است. به خاطر داشته باشید که سرکه سیب فقط به زدودن زگیل ها کمک می کند، اما تاثیری روی ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل است ندارد.

23. سرکه سیب محصول مناسبی برای درمان بیماری قارچی ناخن انگشت پا است. این نوع اسیدها، ملایم تر از آن هستند که بخواهند آسیبی به پوست و ناخن برسانند، اما به بیماری های قارچی که نمی توانند در pH اسیدی زنده بمانند، صدمه می زنند.

روش استفاده : هر روز مقدار یکسان آب و سرکه سیب را مخلوط کرده و به مدت 30 دقیقه روی نواحی آلوده بمالید، سپس آن را کاملا خشک کنید.

50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانیکاربرد سرکه سیب برای عفونت ناخن

24. سرکه سیب با زدودن سمومی که در کبد جمع می شوند، به رفع مسمومیت کبد کمک می کند. مخلوطی از یک تا 2 قاشق چایخوری سرکه در یک لیوان آب تهیه نمایید و آن را زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید، قبل از ناهار و قبل از شام بنوشید. این مخلوط کبد شما را شسته و عملکرد تصفیه خون را در کبد شما بهبود می بخشد.

25. سرکه سیب با به تاخیر انداختن عبور غذا از معده به روده کوچک و کمک به تجزیه آسان تر غذا، هضم غذا را در بدن شما بهبود می بخشد. سرکه سیب و آب را به نسبت های مختلف برای درمان علائم سوء هاضمه، یبوست یا اسهال با هم ترکیب کنید.

26. سرکه سیب به بهبود سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می کند. اگر شجاعت آن را دارید که یک آزمایش روی خودتان انجام دهید، با مخلوط کردن سرکه سیب با زنجبیل، سیر، ریشه خردل و عسل، ترکیبی درست کنید که سیستم ایمنی بدن شما را به صورت جزئی تقویت می کند.

کاربرد سرکه سیب در خانه داری

50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانیکاربرد سرکه سیب در خانه داری

27. سرکه سیب یک محصول طبیعی عالی برای زدودن آلودگی سر دوش حمام است. یک کیسه پلاستیکی را از سرکه سیب پر کنید، آن را دور سر دوش بپیچید و اجازه دهید چند ساعت به همان حالت بماند.

28. سرکه سیب و آب را به نسبت یک به 4 با هم مخلوط کنید و این مخلوط را قبل از ریختن لباس ها در لباس شویی در دستگاه بریزید. این مخلوط اثر پاک کنندگی مایع شستشوی ماشین را افزایش می دهد و لباس ها را گند زدایی می نماید.

29. اگر سعی دارید کمتر از مواد شیمیایی در خانه استفاده کنید، می توانید از سرکه سیب به عنوان نرم کننده لباس استفاده نمایید. سرکه سیب کاملا طبیعی است و دو منظوره است، هم شوینده و هم نرم کننده.

30. سرکه سیب برای پاک کردن خود ماشین لباس شویی هم قابل استفاده است. ماشین را با یک فنجان سرکه سیب زمانی که هیچ لباسی داخل آن نیست روشن کنید.

31. با ترکیب سرکه سیب و آب به نسبت یک به یک، یک مایع پاک کننده چند منظوره تهیه نمایید و آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. این مایع پاک کننده طبیعی دشمن انواع گوناگون لک ها است و مناسب پاک کردن سطوح سخت (کف، در ظروف، وسایل آشپزخانه)، حمام، فرش و پارچه است. فراموش نکنید که قبل از استفاده، اول اسپری را روی قسمت کوچکی از وسیله مورد نظر امتحان کنید.

32. سرکه سیب یک محلول عالی برای برق انداختن وان حمام شما است. کافی است با ترکیب سرکه سیب و صابون جامد یک اسپری سرکه بسازید.

33. قارچ و کپک مشکل دیگری است که ممکن است در زمان پاک کردن حمام با آن مواجه شویم. سرکه سیب محصول خوبی برای از بین بردن قارچ و کپک است، فقط کافی است آن را روی سطح کپک اسپری کنید، کل قسمت های آن را با برس تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. مراقب باشید سرکه سیب را روی سطوح چوبی استفاده نکنید چراکه اسید موجود در سرکه ممکن است آنها را خراب کند.

34. از سرکه سیب و جوش شیرین می توانید برای باز کردن راه آب فاضلاب حمام یا سینک آشپزخانه استفاده نمایید. نصف فنجان جوش شیرین را داخل راه آب فاضلاب بپاشید و 1 تا 2 پیمانه سرکه سیب به آن اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس محل را با آب بشویید. مخلوط جوش شیرین و سرکه مثل آتشفشان عمل می کند و راه آب فاضلاب را باز می کند.

35. سرکه سیب روی لکه های زرد عرق بدن به خوبی اثر می کند. یک دستمال نخی را به سرکه سیب آغشته کرده و آن را روی محل مورد نظر بمالید. سپس لباس را مطابق معمول بشویید.

36. گسکت در یخچال را با سرکه سیب پاک کنید تا کپک و باکتری ها از آن زدوده شوند. سپس برای خلاص شدن از بوی بد یخچال، داخل یخچال را با مخلوطی از آب و سرکه سیب به نسبت مساوی تمیز کنید.

37. حتی برای تمیز کردن زیورآلات طلای خود نیز می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. کافی است جواهرات خود را به مدت 15 دقیقه در یک فنجان سرکه سیب قرار دهید.

38. برای تمیز کردن اتو، مخزن آن را با سرکه پر کنید، آن را در حالت بخار روشن کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بطور ایستاده روشن بگذارید.

39. با شستن جداره دوش حمام با یک فنجان سرکه سیب در یک چرخه شستشو و اضافه کردن مقداری جوش شیرین به شوینده می توانید از شر قارچ و کپک های روی دیواره دوش خلاص شوید.

کاربرد سرکه سیب در غذا و سالاد ها

50+ کاربرد باورنکردنی سرکه سیب در زیبایی، آشپزی، منزل و باغبانیکاربرد سرکه سیب در غذا و سالاد ها

40. سرکه سیب به تنهایی می تواند یک چاشنی کامل برای سالاد شما به حساب آید. هر چند این چاشنی دستورالعمل های متنوعی برای مصرف دارد.

41. مقداری سرکه سیب به یک کتری آب جوش که تخم مرغ ها را در آن می پزید اضافه کنید. سرکه سیب سبب می شود پوست تخم مرغ سخت شود و در هنگام پوست کندن به راحتی از تخم مرغ جدا شود.

42. برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات به مدت طولانی، می توانید این شوینده دست ساز را امتحان کنید. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید، میوه و سبزیجات را در آن قرار دهید، 5 دقیقه صبر کنید و سپس آنها را آب کشی نموده و خشک کنید. همچنین می توانید میوه و سبزیجات را در یک کف گیر یا صافی بگذارید و مخلوط آب و سرکه سیب را روی آن بریزید.

43. اگر می خواهید مقداری چاشنی به رژیم سلامت خود اضافه کنید، سالاد سبزیجات با ماست و سرکه را امتحان کنید. تمام چیزی که نیاز دارید، سبزیجات فصلی خرد شده، سرکه سیب و چاشنی است که به مذاق شما خوش می آید.

مصارف باغبانی

44. سرکه سیب را با نمک اپسوم در یک بطری آب پاش ترکیب کنید و علف های هرز باغ را با آن اسپری کنید. بعد از یک یا دو روز خواهید دید که علف های هرز باغ شما به طرز شگفت آوری خشک خواهند شد.

45. سرکه سیب علی رغم اثر نابود کننده ای که بر روی علف های هرز دارد، می تواند به عنوان یک کود برای گیاهانی که در خاک اسیدی رشد خوبی دارند، مثل آزالیا، یاسمن و بلوبری مورد استفاده قرار گیرد.

46. بوی سرکه سیب برای جانورانی چون خرگوش ها، راکون ها، موش کور و جوندگان قابل تحمل نیست، به همین خاطر اگر اغلب چنین جانورانی را در باغ خود می بینید، چند تکه پارچه کهنه را در سرکه سیب خیسانده و آنها را در تمام قسمت های باغ قرار دهید.

47. سرکه سیب یک محصول مناسب برای تمیز کردن ابزار زنگ زده باغبانی است. سرکه را روی ابزار زنگ زده اسپری کنید یا اگر مشکل جدی تر از این حرف ها است، اجازه دهید ابزار زنگ زده چند ساعت در سرکه خیس بخورند.

48. ظروف سفالی قدیمی را دور نیاندازید، سعی کنید آنها را با سرکه سیب تمیز کنید. سطح ظروف سفالی را با استفاده از سرکه بسابید و سپس آنها را به مدت چند ساعت در مخلوطی از یک فنجان سرکه و 4 فنجان آب غوطه ور سازید.

49. برای فراری دادن سگ ها و گربه ها و جلوگیری از خوابیدن آنها کنار دیوار باغ، کمی سرکه سیب کنار دیوار باغ بریزید.

در ادامه بخوانید : خواص سرکه سیب

منبع : brightside

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در