درمان بیماری‌های اوتیسم و فلج مغزی با سلول‌های بنیادی خون بند ناف


درمان بیماری‌های اوتیسم و فلج مغزی با سلول‌های بنیادی خون بند ناف

​مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه با هر تولد می‌توان یک بیمار مبتلا به سرطان را درمان کرد، اظهار کرد: طرح درمان اوتیسم و فلج‌های مغزی به وسیله سلول‌های بنیادی خون بند ناف آغاز شده است.

ملیحه بهنامیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: خانواده‌ها می‌توانند با ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان خود، به افزایش استفاده از این خدمات پزشکی پیشرو کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه خون بندناف سرشار از سلول‌های بنیادی است، تصریح کرد: پیوند سلول‌های بنیادی در بیماران خونی نیازمند توجه بیشتر و سرمایه‌گذاری است.

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: اخیراً طرح درمان اوتیسم و فلج‌های مغزی به وسیله سلول‌های بنیادی خون بند ناف آغاز شده که به موفقیت‌هایی نیز رسیده است.

بهنامیان با بیان اینکه طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با سلول‌های بنیادی در کشور اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: تزریق سلول‌های بنیادی مشتق از بندناف با منشا سلول‌های خون ساز یا مزانشیمی به کودکان فلج مغزی اسپاستیک چهار تا 14 ساله در قالب طرح تحقیقاتی از مردادماه امسال به اجرا درآمد.
وی هدف از اجرای این طرح را ارائه خدمات بهتر به کودکان مبتلا به فلج مغزی اعلام کرد و گفت: با اجرای موفقیت آمیز این طرح تحقیقاتی، نیازی به مراجعه بیماران برای سلول درمانی به کشورهای دیگر مانند چین، هند، اوکراین و حتی آلمان نخواهد بود .
مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی افزود: اگر این طرح با موفقیت به سرانجام برسد، می‌توان آن را به عنوان توریسم درمانی با استفاده سلول بنیادی بکار گرفت.

بهنامیان بیان کرد: در حال حاضر کم عارضه ترین سلول بنیادی که در فلج مغزی موثر است، سلول‌های بنیادی با منشاء بند ناف است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند این بیماری علاج قطعی ندارد اما با این روش بهبودی 20 تا 60 درصد حاصل می‌شود.

ذخیره‌سازی ۳۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان‌جنوبی

بهنامیان با بیان اینکه در هر حیات یک حیات دیگر نهفته است، یادآور شد: از سال 95 که فعالیت دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در خراسان‌جنوبی آغاز شد تاکنون حدود ۳۰۰ نمونه خونی در این مرکز ذخیره شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید