خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟


خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در خصوص بیماری‌های پوستی و راه‌های رفع آن با سلول درمانی توضیحاتی داد.

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دریچه جدیدی به روی علم پزشکی نوین گشوده است؛ در یک مطالعه تحقیقاتی که به تازگی با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان حضرت فاطمه انجام گرفت، پیوند سلول‌های پوستی سالم توانست زخم بیماران را برای ۶ ماه تا یک سال بهبود بخشد.

سلول درمانی روشی است که به کمک پزشکی نوین توانسته برخی از بیماری‌ها را درمان کند و امیدی در دل بیماران به وجود آورد؛ پژوهشگاه رویان با کمک پزشکی ترمیمی تلاش کرد با ابزارهایی مانند تجویز عوامل رشد، سلول درمانی، مهندسی بافت و پیوند عضو، مرگ و میر ناشی از عوارض از تخریب بافتی را کاهش دهد.

در حال حاضر بخش پوست مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان علاوه بر ارائه خدمات در بیماری ویتیلیگو و ضایعات فرورفته در صورت ( چین و چروک و اسکار آکنه) چند کارآزمایی بالینی را در دست انجام دارد.

بیشتر بخوانید: «ویتیلیگو» چیست و گریبانگیر چه کسانی می‌شود؟

امیر باجوری مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سلول درمانی در بیماری‌های پوستی اظهار کرد: سلول درمانی کاربردهای بسیاری در بیماری‌های پوستی دارد یکی از این کارها درمان بیماری ویتیلیگو (لک و پیس) است؛ ویتیلیگو یا لک و پیس نوعی بیماری پوستی است که سلول‌های رنگدانه ساز پوست بر اثر تهاجم سیستم ایمنی خود بیمار، توانایی رنگدانه سازی را از دست داده و در نتیجه لکه‌های سفید در پوست ایجاد می‌شود.

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟

شیوع بیماری ویتیلیگو چند درصد است؟

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان بیان کرد: شیوع بیماری ویتیلیگو در ایران حدود یک درصد است و درمان قطعی ندارد، با اینحال می‌توان پیشرفت بیماری را کنترل کرد؛ از درمان‌های رایج این بیماری می‌توان پمادهای موضعی، قرص‌های سرکوب ایمنی، نور درمانی و لیزر اگزایمر را نام برد، سلول درمانی به عنوان یک روش نوین تحقیقاتی و درمانی از حدود 30 سال قبل در دنیا و از سال ۱۳۸۷ در پژوهشگاه رویان آغاز گردید و تاکنون بیش از دو هزار بیمار در این مرکز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

باجوری ادامه داد: در این روش، نمونه پوستی کوچکی از ناحیه سالم بیمار برداشته و به آزمایشگاه منتقل می‌شود؛ در آزمایشگاه، سلول‌های رنگدانه ساز پوست جدا شده و سپس این سلول‌ها به نواحی ویتیلیگو بیمار پیوند داده می‌شوند، تحقیقات نشان داده است که پیوند سلول‌های رنگدانه نسبت به روش‌های دیگر موثرتر و خطر و عوارض کمتری دارد، میزان موفقیت این روش در افراد مختلف و نواحی مختلف بدن متفاوت و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: کورسوی امید برای بیماران مبتلا به ALS/ بلا‌هایی که این بیماری بر سر افراد می‌آورد

سلول درمانی در چه مواردی از ویتیلیگو (لک و پیس) کاربرد دارد؟

وی تشریح کرد: سلول درمانی در بیماران مبتلا به ویتیلیگو از هر نوع آن (قطعه‌ای، منطقه‌ای یا عمومی) که بیماری آنها به اثبات رسیده باشد، بیماران بالای ۱۲ سال، افرادی که بیماری آنها حداقل به مدت یک سال ثابت باقی مانده باشد، افرادی که حداقل طی شش ماه قبل از مراجعه، داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی دریافت نکرده اند و بیمارانی که در دوره بارداری یا شیردهی نباشند، کاربرد دارد.

سلول درمانی و جوانسازی پوست

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان بیان کرد: زمانی که ساخت کلاژن در پوست کاهش یا دچار اختلال می‌شود، چین و چروک یا اسکار آکنه به وجود می‌آید؛ سلول‌های فیبروبلاست مهمترین سلول کلاژن سازی پوست هستند که در جریان پیری یا آکنه، تعداد و توان سلول‌ها کاهش می‌یابد، تحقیقات نشان داده است تزریق سلول‌های فیبروبلاست کشت داده شده به پوست می‌تواند روند پیری را متوقف و اثرات ماندگارتری نسبت به روش‌های متداول داشته باشد.

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟

باجوری اظهار کرد: تزریق سلول‌های فیبروبلاست به منظور جوانسازی پوست اولین بار در سال ۱۹۹۵ در آمریکا معرفی شد و طبق آمار تا سال ۲۰۰۱ در آمریکا هفت هزار مورد و در انگلیس پنج هزار مورد پیوند فیبروبلاست انجام شد؛ از سال ۲۰۰۱، چندین طرح تحقیقاتی تحت نظارت سازمان FDA و به منظور اثبات بی‌خطری و تاثیر این روش طراحی و اجرا شده است که در نهایت منجر به تاییدیه FDA آمریکا در سال ۲۰۱۱ شد.

وی افزود: تزریق سلول‌های فیبروبلاست در ایران از حدود ۱۰ سال پیش توسط پژوهشگاه رویان و دانشگاه اصفهان آغاز شد که مطالعات مختلف بالینی بیانگر موفقیت پیوند این سلول‌ها در بیماران بود؛ تحقیقات نشان داد پیوند سلول‌های فیبروبلاست برخلاف روش‌های متداول، عوارض جانبی خاصی نداشته و ماندگاری بالاتری دارد و طی یک فرایند طبیعی به جوانسازی پوست کمک می‌کند، از طرف دیگر، چون از سلول‌های فیبروبلاست خود شخص برای درمان استفاده می‌شود، برخالف پرکننده‌هایی که به صورت صنعتی و از منشا غیر انسانی تهیه می‌شوند، واکنش‌های حساسیتی در آن وجود ندارد.

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان ادامه داد: در این روش ابتدا نمونه کوچک پوستی از ناحیه پشت گوش برداشته می‌شوند، سپس سلول‌های فیبروبلاست خود فرد جداسازی، تکثیر و در پایان به مناطق چین و چروک یا اسکار آکنه تزریق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بیم و امید پشت درهای بسته رویان

آیا سلول درمانی می تواند به صدمات ورزشی کمک کند؟

وی در خصوص اثرات سلول درمانی در صدمات ورزشی، بیان کرد: جایی که دو یا چند استخوان را به هم متصل و زمینه حرکت آنها را فراهم می‌کند ممکن است به دنبال صدمات ورزشی دچار التهاب، از بین رفتن مایع بین سلولی یا سلول‌های آن و در نتیجه آرتروز شود؛ بیماران گاهی دردهای مزمن مفصلی دارند که به هیچ درمانی پاسخ نمی‌دهد.

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان تشریح کرد: پیوند سلول‌های بنیادی دریچه‌ای نو برای درمان دردهای مزمن مفصلی ناشی از صدمات ورزشی گشوده است؛ تحقیقات متعدد نشان داده است سلول‌های بنیادی مزانشیمی با خواص ضدالتهابی خود می‌توانند آسیب مفصلی را کنترل کنند، تاکنون‌ ورزشکاران زیادی تحت پیوند سلول قرار گرفته‌اند از جمله می‌توان به کریستیانو رونالدو، رافائل نادال و کریس جانسون اشاره کرد.

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های پوستی/ لک و پیس درمان دارد؟

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان بیان کرد: پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دریچه جدیدی به روی علم پزشکی نوین گشوده است؛ در سال ۲۰۰۵ پیوند سلول‌های پوستی فرد سالم به بیماران پروانه‌ای مورد توجه قرارگرفت، در یک مطالعه تحقیقاتی که به تازگی با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان حضرت فاطمه انجام گرفت، پیوند سلول‌های پوستی سالم توانست زخم بیماران را برای ۶ ماه تا یکسال بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: 6 هزار زوج نابارور سالیانه در پژوهشگاه رویان درمان می‌شوند

باجوری گفت: در سال ۲۰۰۶ ژن درمانی برای بیماری پروانه‌ای معرفی شد، در این روش یک نمونه کوچک پوستی از خود بیمار گرفته می‌شود و پس از تکثیر سلول‌ها و اصلاح ژن معیوب مجددا سلول‌ها به بیمار پیوند خواهند شد؛ اخیرا چند بیمار پروانه‌ای با همکاری دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان با این روش درمان شدند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)