انتشار نشریات دانشجویی بعد از انقلاب رشد قابل توجهی داشته است


انتشار نشریات دانشجویی بعد از انقلاب رشد قابل توجهی داشته است

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در آیین افتتاحیه چهارمین نشست سراسری خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت گفت: انتشار نشریات دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشدقابل توجهی داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مفدا، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم عصر امروز در مراسم افتتاحیه این نشست اظهار کرد: انتشار نشریات دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشدقابل توجهی داشته است، هر چند در برخی از سال‌ها با رکود مواجه شد اما اوج روزنامه‌نگاری دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۷۵ روی داد. بیش از چهار هزار عنوان نشریه دانشجویی از سال ۷۵ به بعد موید این مساله است که بعد از انقلاب به نشریات دانشجویی اهمیت خاصی داده می‌شود. در حالی که قبل از سال ۷۵ کل نشریات دانشجویی کشور شاید بیشتر از هزار عنوان نبود.

آل هاشم خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی نشریات دانشجویی در وهله اول فکر کردن و تمرین کارگروهی وهمچنین عمل کردن به ایده‌ها و طرح‌ها است. قطعا دانشجویان از این طریق می‌توانند با یکدیگر تبادل افکار داشته باشند و برای رسیدن به فهم مشترک و یک نتیجه واحد، باید دانشجویان بیش از پیش به کار گروهی مبادرت بورزند چرا که نتیجه کار گروهی ومشورتی بازخورد و بازدهی بهتری خواهد داشت.

وی اظهارکرد: مهم‌ترین نقص جامعه ما عدم وجود روحیه کارگروهی است که باید در نشریات دانشجویی و در فضاهای دانشگاهی این روحیه‌ را بیش از پیش درمیان دانشجویان تقویت کرد. باید دانشجویان را به سمتی سوق دهیم که آنها با خرد جمعی و فعالیت‌های گروهی بتوانند به اهدافشان نزدیک‌تر شوند. امروزه ما شاهد هستیم حتی اکتشافات و اختراعاتی که رخ می‌دهد وکارهای نوینی که انجام می‌شود همه در سایه ونتیجه کارهای گروهی تحقق می‌یابد و قطعا نتیجه کار گروهی است که انسان را موفق می‌کند.

آل هاشم به بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری درنخستین همایش نشریات دانشجویی کشور در سال ۷۷ از فعالیت در حوزه نشریات دانشجویی به عنوان یک کلاس درس برای متصدیان و بانیان نشریات یاد کردند که این مساله نشان از اهمیت نشریات دانشجویی در فضاهای دانشگاهی است. معظم له در آن مراسم همایش نشریات دانشجویی را یک دوره آموزشی و کاری با ارزش قلمداد کردند و خطاب به دانشجویان گفتند که شما دانشجویان و اندیشمندان اهل قلم باید این مسیر را ادامه دهید و به مخاطبان خود قدرت تحلیل دهید تا آنها حوادث و پدیده‌ها را به خوبی شناسایی وتحلیل کنند و با اندیشه و قلم خود باید اجازه ندهیم افرادی از بیرون دانشگاه خط و رسم و هدایت‌های غلط به مخاطبان ما بدهند.

وی گفت: مقام معظم رهبری همواره نشریات تخصصی را فضای مناسبی برای بیان افکار واندیشه‌ها معرفی کردند و معتقدند که این نشریات می‌تواند زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش نخبگان را به خوبی فراهم کند و نقش نشریات دانشجویی انکارناپذیر است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: این دانشجویان فعال در حوزه نشریات قطعا می‌توانند با تولید و توزیع اطلاعات و آگاهی بخشی، نقش زیادی در افزایش آگاهی دادن به جامعه برعهده دارند و آنها به خوبی می‌توانند جامعه را در مسیر رشد و بالندگی هدایت کنند.

آل هاشم گفت: توسعه کشورها نیازمند آگاه‌سازی است و باید در راستای آگاهی بخشی به جامعه فعالیت‌های زیادی انجام شود و بدون افزایش آگاهی قطعا توسعه همه جانبه اتفاق نخواهد افتاد.

براین اساس رسانه‌های دانشجویی به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت‌های دانشجویان دارای دغدغه نقش بسیار مهمی درارتقای فرهنگی و ارتقای آگاهی اجتماعی و همچنین ایجاد حس مشارکت و مسؤولیت پذیری در میان دانشگاهیان ایفا می‌کنند.

وی گفت: نشریات دانشجویی می‌توانند فضای فرهنگی دانشگاه را مورد نقد و بررسی قرار دهند و مسؤولان را نسبت به مسائل موجود در فضای فرهنگی دانشگاه حساس کنند. البته ایجاد فضای با نشاط و امید درمیان دانشجویان و جذب علاقه‌مندان به فعالیت‌های فرهنگی از دیگر نتایج رونق فضاهای رسانه‌ای در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نفس کار کردن در فضای دانشگاه به خاطر اهمیت آن موجب دیده شدن مسائل در سطح رسانه‌های عمومی و درگیر شدن ذهن برنامه‌ریزان، نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی می‌شود. اما می‌توان با هدایت این فضا افق‌های جدید و جدی را در جامعه مطرح کرد و ضمن حفظ دستاوردهای گذشته و جلوگیری از حذف آن به راهکارهای تازه‌ای برای روزنامه نگاری کشور از طریق خلاقیت‌های بخش دانشجویی رسید.

آل هاشم خطاب به دانشجویان و فعالان حوزه نشریات دانشگاهی گفت:کار شما فعالان نشریات دانشجویی کار خیلی ارزشمندی است و ما اقدام شما را ارج می‌نهیم وامیدواریم دراین مسیر همه شما عزیزان موفق باشید.

انتهای پیام/4060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی