فعال سازی اقتصاد در گرو پیوستگی سه قوه است


فعال سازی اقتصاد در گرو پیوستگی سه قوه است

کرمان - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: فعال سازی اقتصاد بدون هماهنگی و پیوستگی سه قوه امکان پذیر نیست.


به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل رضوی صبح چهارشنبه در یکصد و نهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی را بعضی ها شاید به معنای این بدانند که اقتصادی غیر پویا و اقتصاد بسته ای است، اما اقتصاد مقاومتی درست برخلاف این نظریه اقتصادی، پویا، باز و برون گران است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باعث درخشان کردن استعدادهای مردم و گشودن راههای سرعت عمل و روان سازی برای حضور مردم در فعالیت های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد تنگ نظرانه نیست، گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند «یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی مردم محوری است».

رضوی گفت: مقام معظم رهبری در یکی دیگر از پیام های خود می فرمایند «قوای کشور موظفند بلادرنگ برنامه ریزی، زمان‌بندی مشخص، برای حضور مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کنند» معنا و مفهوم این سخن این است که اقتصاد مقاومتی اقتصادی بلندنظرانه است و تنگ نظرانه نیست.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در این پیام فرمودند قوای کشور لازم است برنامه ریزی کنند؛ یعنی سه قوه مجریه، مققنه و قضائیه وظیفه دارند در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

فعال سازی اقتصاد در گرو پیوستگی سه قوه است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز همه سنگ ها رابه سر قوه مجریه می ریزند در صورتی که باید خودشان جواب دهند که به عنوان هر کدام از قوای کشور، چه راه های برای اقتصاد مقاومتی باز کردند و قوه مجریه عمل نکرده است؟

رضوی تاکید کرد: توپ را در زمین کس دیگر انداختن کار درستی نیست؛ بدون هماهنگی و پیوستگی سه قوه فعال سازی اقتصاد امکان پذیر نیست و باید توجه کنیم اقتصاد مقاومتی، اقتصادی فعال است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از شاخص های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند علاوه بر مردم محوری، درون زایی است؛ یعنی راه برای مردم باز شود و با شناخت استعدادی ارزش افزوده به بسیاری کالاهای خام تعلق گیرد.

رضوی ابراز داشت: درون زایی به معنای شناخت استعدادهایی است که می توانند بهره وری را افزایش و هزینه ها را کاهش دهند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری یکی دیگر از شاخص های اقتصاد مقاومتی را دانش بنیانی ذکر و تصریح کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی شناخت سرمایه های انسانی و ظرفیت ها و سرمایه های فیزیکی مطرح است.

وی گفت: گاهی انسان تعجب می کند چطور می شود یک دستگاه در سطح بخش نمایندگی دارد اما امکانانت مربوط به بخش را نشناسد.

رضوی تصریح کرد: کارکرد معدل استان کرمان در پروژه ارتقاء تولید ملی و اشتغال پایدار در مناطق دشتی و روستایی در سال ۹۵ از کارکرد معدل ملی کمتر بوده اما در سال گذشته کارکرد استان کرمان از معدل کارکرد ملی بیشتر بوده است.

۶۱ درصد سرمایه در استان کرمان معطل است

وی با اشاره به اینکه باید در اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای به بحث آموزش شود، افزود: در مطالعه ای که برای ایجاد فضای کسب و کار خوب انجام شده است اولین نقش را تسهیلات اداری، دومین نقش تکریم و احترام ارباب رجوع، تسهیلات مالی به خود اختصاص داده است. اگر هر استانی دو مورد اول را عمل کند مطمئنا باشید در ایجاد فضایی کسب و کار رتبه اول است.

رضوی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای صنعتی دارای پروانه در استان کرمان غیر فعال و ۳۶ درصد نیمه فعال است، گفت: این بدان معناست که ۶۱ درصد سرمایه در این استان معطل است.

وی ادامه داد: بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد این وضعیت به یکی از دلایل صدور بی حساب و کتاب پروانه، سیاست های اشتباه دولتمردان و سیاستمداران و مدیریت اشتباه بنگاه و واحد تولیدی ایجاد شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: ما روستا را مساوی با کشاورزی نمی دانیم، بلکه روستا را واحد تولیدی با تولیدات متنوع، واحد فرهنگی، اجتماعی و میراثی می دانیم و یکی از تولیدات این واحد تولید کشاورزی است که یکی از بیشترین کم لطفی از این ناحیه به آن شده است.

۹۰ درصد گندم کشور در روستاها تولید می شود

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گندم کشور در روستاها تولید می شود، گفت: به کارخانه های آرد چه کسانی مجوز دادند که به شهرها بیایند؟ چه کسانی از ماندن کارخانه ها در روستاها در کنار مزارع دفاع نکردند؟ چند درصد میوه ها در روستاها تولید می شود و چه کسانی مجوز به کارخانه های آبمیوه گیری و کمپوت سازی در شهرها داده اند؟

رضوی ادامه داد: به چند روستا اجازه افزایش وسعت داده شده در حالی که وسعت همه شهرها زیاد شد است؛ مگر روستای ازدیاد جمعیت نداشت و سطح زیر کشت خود را باید کجا ببرد؟

وی افرود: می گوییم الگوی توسعه روستایی داریم اما در واقع الگوی توسعه روستایی نداریم چند درصد از معادن در دل روستاها هستند چقدر سنگبری ها در روستاها و در کنار خود معادن راه اندازی شده اند؟

کد خبر 4363103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت