درمان سیاهی دور چشم: 21 روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم


درمان سیاهی دور چشم: 21 روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم

برخی اوقات حتی اگر خودتان هم نخواهید باز هم ممکن است دور چشم شما کبود شود. این وضعیت نه تنها برای شما دردناک خواهد بود بلکه باعث می‌شود که خجالت هم بکشید. هیچ کس دوست ندارد که در چنین شرایطی قرار بگیرد. بنابراین، درمان سیاهی دور چشم همیشه موضوع مهم و مورد توجهی بوده است. خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید کبودی دور...

برخی اوقات حتی اگر خودتان هم نخواهید باز هم ممکن است دور چشم شما کبود شود. این وضعیت نه تنها برای شما دردناک خواهد بود بلکه باعث می‌شود که خجالت هم بکشید. هیچ کس دوست ندارد که در چنین شرایطی قرار بگیرد. بنابراین، درمان سیاهی دور چشم همیشه موضوع مهم و مورد توجهی بوده است. خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید کبودی دور چشم خود را برطرف کنید.

درمان سیاهی دور چشم: 21 روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم

درست است که شما برای یاد گرفتن روش‌های سریع و طبیعی درمان سیاهی دور چشم و برطرف کردن این مشکل در خانه این مقاله را می‌خوانید اما قبل از آن بهتر است اطلاعات اولیه در مورد این مشکل را به‌دست آورید. باین ترتیب می‌توانید درک دقیق تری از وضعیت خود داشته باشید.

سیاهی دور چشم چیست؟

کبودی چشم یا کبودی دور چشم وضعیتی است که در آن دور چشم شما کبود می‌شود. وقتی نیروی شدیدی به چشم‌ها ضربه می‌زند، چشم‌ها آسیب می‌بینند. این نیرو یا ضربه رگ‌های خونی پلک‌ها و بافت‌های اطراف آن که به شدت آسیب پذیر هستند را پاره می‌کند و باین ترتیب منجر به هماتوم می‌شود. به همین دلیل پلک‌ها و اطراف چشم شما به رنگ آبی یا سیاه در می‌آید.

همانطور که ممکن است توجه کرده باشید، پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و حساس است. بنابراین وقتی چشمتان کبود یا سیاه می‌شود، شاید احساس می‌کنید که این وضعیت وخیم تر از کبودی دست یا پا است. سیاهی دور چشم تیره تر از کبودی سایر قسمت‌های بدن است. اگر باور نمی‌کنید می‌توانید از یک خانم در مورد انواع لوازم آرایش مورد استفاده او سوالاتی بپرسید. مطمئنا او در میان آنها از کرم مخصوص دور چشم خود نیز صحبت خواهد کرد. این وضعیت به‌تدریج در یک بازه زمانی ۷ تا ۱۰ روزه برطرف خواهد شد. رنگ پوست اطراف چشم به آرامی در طول این فرآیند تغییر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: درمان زردی چشم: ۷ درمان خانگی زردی چشم + علل و علائم

هر سال در ایالات متحده در حدود ۲.۵ میلیون نفر از کبودی چشم رنج می‌برند. این وضعیت فقط یک جراحت سطحی است و آسیب همیشگی به چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن وارد نمی‌کند. اختلال بینایی به‌وجود آمده بعد از تجربه چنین وضعیتی می‌تواند نشان دهنده این باشد که وضعیت شما وخیم تر از حالت عادی است. در چنین وضعیتی احتمالا نیروی شدید وارد شده بر سیستم چشم شما تاثیر گذاشته است. در این حالت نباید آن را نادیده گرفته یا از آن غافل شوید.

بسیاری از مردم همیشه تصور می‌کنند که سیاهی دور چشم نتیجه خشم وخشونت است در حالیکه تنها ۱۵% از موارد کبودی چشم ناشی از خشم و خشونت هستند. سیاهی چشم به دلایل متعددی مثل تصادف‌های هنگام ورزش، کار، رانندگی، بازی بیس بال یا برخورد چکش، سنگ یا عصا با چشم رخ می‌دهد. این وضعیت در هر زمانی می‌تواند رخ دهد و نمی‌توانید آن را از قبل پیش‌بینی کنید. در گذشته، راننده‌ها اغلب با چنین مسئله‌ای روبه‌رو می‌شدند. با اینحال، روی کار آمدن کیسه هوا و استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی در کاهش این وضعیت بسیار موثر بوده است.

علل شایع سیاهی دور چشم چیست؟

● ضربه محکم

مصرف بیش از اندازه الکل

● سرطان خون

●افزایش سن

● سندرم کوشینگ

مطلب مرتبط: علت تیرگی دور چشم: علل، نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم

حالا وقت آن رسیده است که روش‌های طبیعی درمان سیاهی دور چشم را پیدا کنید و آنها را به کار ببرید. با ما همراه باشید.

۲۱ بهترین روش طبیعی برای رهایی سریع از سیاهی دور چشم

۱.کمپرس سرد

کمپرس سرد نخستین روش برای درمان سیاهی دور چشم است. بدون شک این روش بهترین راه‌حل در این مورد است. کمپرس سرد به رگ‌های خونی تسکین داده و از خونریزی زیر پوست جلوگیری می‌کند. یخ سرد به متوقف کردن فعالیت سلول‌های عصبی و عصب‌های موجود در نواحی اطراف چشم کمک می‌کند. علاوه بر این، دمای سرد این نوع کمپرس موجب کاهش درد می‌شود. خواهید دید که بعد از بکار بردن این روش تورم چشم‌های شما کاهش یافته و به اندازه قبل متورم نخواهند بود.

استفاده از این روش بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند تکه یخ را داخل یک عدد حوله قرار داده و آن را روی محدوده اطراف چشم خود قرار دهید. توجه داشته باشید که باید این کمپرس را فقط اطراف چشم خود قرار داده و از قرار دادن مستقیم آن روی چشمتان خودداری کنید. همچنین دقت داشته باشید که استفاده از یک حوله تمیز برای پوشاندن یخ‌ها لازم و ضروری است. همانطور که در بالا گفته شد، پوست نواحی اطراف چشم بسیار نازک است و به همین دلیل قرار گرفتن مستقیم یخ روی آن می‌تواند منجر به سوختگی این قسمت شود.

درمان سیاهی دور چشم: 21 روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم

مطلب مرتبط: بیماری چشم: ۵۰ درمان خانگی برای انواع بیماری های چشمی

شما باید این کار را بلافاصله بعد از وارد شدن ضربه به چشم خود انجام دهید تا بهترین تاثیر آن را مشاهده کنید. هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. این روش را فورا بعد از وارد آمدن ضربه به کار برده و آن را در ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعدی تکرار کنید. همچنین شما می‌توانید علاوه بر استفاده از کمپرس یخ، از کیسه‌های سبزیجات یخ زده استفاده کرده و آنها را هر بار به مدت ۱۰ دقیقه بر محل تورم قرار دهید. این کار نیز نتیجه‌ای مشابه به همراه خواهد داشت.

دقت داشته باشید که نباید از این روش برای افراد آسیب پذیر در برابر هیپوترمی (سرمازدگی) از جمله کودکان یا سالخوردگان استفاده کنید.

۲. کمپرس گرم

در بین تمامی روش‌های درمان سیاهی چشم این روش یکی از موثرترین روش‌ها به شمار می‌رود. اگرچه استفاده از کمپرس سرد برای کودکان و سالخوردگان روش مناسبی نیست اما می‌توان در این گروه از افراد از کمپرس گرم استفاده کرد. بعلاوه، پس از آنکه از کمپرس سرد به مدت ۴۸ ساعت استفاده کردید، می‌توانید از کمپرس گرم نیز استفاده کنید تا به فرآیند درمان سرعت بدهید.

هنگامی که ضربه‌ای به چشم وارد می‌شود، ناحیه دور چشم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی، گردش خون سخت شده و خون در قسمت هایی زیر پوست لخته می‌شود. کمپرس گرم به همراه ماساژ می‌تواند به بهتر شدن گردش خون کمک کند و کبودی و تورم را کاهش دهد. ممکن است شما هم افرادی را دیده باشید که از روغن داغ برای درمان سیاهی دور چشم استفاده می‌کنند. استفاده از گرما و حرارت نتیجه‌ای مشابه به همراه خواهد داشت.

برای استفاده از این روش، یک عدد حوله تمیز را در آب گرم قرار داده و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موضع مورد نظر قرار دهید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا موجب سوختگی شده و اوضاع را وخیم تر از قبل می‌کند ( دمای ۳۷ تا ۴۵ یا ۵۰ درجه سانتیگراد بهترین دما برای استفاده از کمپرس گرم است). این روش را هر ۱۰ دقیقه یک بار تکرار کنید. شما می‌توانید این روش را ۵ تا ۶ مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خودتان برسید. توجه داشته باشید که نباید کمپرس گرم را مستقیما روی چشم‌های خود قرار دهید. از آن برای درمان سیاهی دور چشم خود استفاده کنید.

۳. مصرف داروهای مسکن

مصرف مسکن‌ها یکی دیگر از روش هایی است که برای درمان سیاهی دور چشم حتما باید آن را به کار ببرید. اگر نمی‌توانید درد یا ناراحتی به‌وجود آمده در اثر کبودی را تحمل کنید، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. مراقب باشید که در مصرف مسکن‌ها زیاده روی نکنید اما می‌توانید از برخی داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک برای کاهش درد خود کمک بگیرید. این داروها به شما در کاهش درد و ناراحتی حاصل از سیاهی دور چشم کمک بسیار زیادی می‌کنند.

استامینوفن بهترین گزینه برای چنین وضعیتی است. ایبوپروفن نیز داروی موثری است و شما می‌توانید با توجه به نوع دارویی که به آن دسترسی دارید یکی از این دو را انتخاب کنید. شما می‌توانید به راحتی داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک را از داروخانه محله خود خریداری کنید. از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا آسپرین انعقاد خون را کم می‌کند. دارو را طبق نحوه مصرف درج شده روی بسته‌بندی آن مصرف کنید. معمولا می‌توانید روزانه ۲ تا ۴ بار در فاصله‌های زمانی ۴ تا ۶ ساعت از این داروها استفاده کنید. نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که شما نمی‌توانید در طول ۲۴ ساعت بیش از ۴ گرم از ترکیبات ایبوپروفن و استامینوفن را مصرف کنید. مصرف بیش از این مقدار به کبد شما آسیب خواهد رساند.

۴. سعی نکنید که چشم‌های خود را باز کنید

این روش نسبت به سایر روش‌های درمان سیاهی دور چشم کمتر شناخته شده است. معمولا کبودی چشم با تورم نواحی اطراف چشم همراه می‌شود. اگر شما هم در چنین وضعیتی قرار گرفتید، خواهید دید که باز کردن چشم‌ها کار سخت و دشواری خواهد بود. به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید که چشمهایتان را باز کنید. مادامیکه مطمئن هستید که هیچ مشکل پزشکی جدی به غیر از سیاهی چشم وجود ندارد – درصورتیکه باز کردن چشم هایتان همراه با درد است- می‌توانید چشم‌های خود را در حالت بسته نگه دارید.

۵. از چشم‌های خود در برابر تمام خطرات احتمالی مراقبت کنید

این یکی دیگر از روش هایی است که برای درمان سیاهی دور چشم حتما باید با آن آشنا شوید. این روش به شما کمک می‌کند تا از وارد آوردن فشار بر چشم یا ایجاد صدمات بیشتر جلوگیری کنید. ناحیه آسیب دیده تا زمان برگشتن رنگ طبیعی پوست بسیار حساس باقی خواهد ماند. وارد آوردن فشار به چشمان شما برای شما دردناک بوده و برخی اوقات هم آسیبی جدی را به رگ‌های خونی شما وارد می‌کند و به این ترتیب کبودی چشم شما را وخیم تر یا طولانی تر می‌کند.

وقتی چشم‌های شما در مرحله درمان قرار دارند (که معمولا ۱ تا ۲ هفته به طول می‌انجامد)، برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های احتمالی بیشتر از عینک یا دیگر لوازم محافظت‌کننده از چشم‌ها استفاده کنید. اگر چشم‌های شما در هنگام انجام ورزش آسیب دیده است، بهتر است تا بهبودی کامل چشمتان تمرینات ورزشی خود را متوقف کنید.

۶. سیب زمینی خام

استفاده از سیب زمینی خام به عنوان راه‌حلی برای درمان سیاهی دور چشم روشی ساده اما موثر است. سیب زمینی خام دارای آنزیم هایی است که خون را در پوست شما حل می‌کنند و بطور همزمان تورم به‌وجود آمده در نتیجه کبودی چشم را کاهش می‌دهند.

کارهایی که باید انجام دهید:

یک سیب زمینی خام متوسط را برداشته و آن را برش دهید سپس برش‌های سیب زمینی را در فریزر قرار دهید. برش‌های سیب زمینی یخ زده را روی نواحی آسب دیده اطراف چشم خود بگذارید. این کار را روزانه چند مرتبه تکرار کنید تا ورم اطراف چشمتان از بین برود.

در روش دیگر می‌توانید سیب زمینی را رنده کرده و خمیر به‌دست آمده را روی قسمت‌های مورد نظر قرار دهید. همچنین می‌توانید عصاره سیب زمینی را گرفته و آن را روی چشم‌های خود بمالید.

بعلاوه می‌توانید برای درمان سیاهی چشم خود از چای کیسه‌ای یا برش‌های خیار نیز استفاده کنید.

۷. چای مریم گلی

مریم گلی گیاهی سبزرنگ، چندساله و علفی است که در سرزمین‌های مدیترانه‌ای می‌روید. این گیاه فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی دارد. مریم گلی سرشار از ویتامین A، منیزیم، کلسیم، فیتواستروژن‌ها و ترکیبات بسیار زیاد دیگری است. علاوه برآن، مریم گلی با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی فواید بسیار زیادی در سلامت انسان دارد. از گیاه مریم گلی برای تولید داروهای برطرف‌کننده التهاب دهان و گلو استفاده می‌شود. همچنین مریم گلی گردش خون را تقویت کرده، بافت‌ها را ترمیم می‌کند، تورم را کاهش می‌دهد و به این ترتیب روند درمان سیاهی دور چشم را تسریع می‌کند. شما می‌توانید به روش زیر از گیاه مریم گلی برای درمان سیاهی دور چشم خود استفاده کنید:

یک قوری چای مریم گلی دم کنید. اجازه دهید تا چای دم کشیده شما سرد شود. پارچه‌ای تمیز را در مقداری چای قرار داده و آن را به چای آغشته کنید. آن را فشار دهید و سپس پارچه را به مدت ۱ ساعت روی موضع مورد نظر قرار دهید.

۸. گیاه همیشه بهار کوهی

گیاه همیشه بهار کوهی یکی از گیاهان بومی اروپا است. این گیاه برای درمان کشیده شدن شدید رباط یا اصطلاحا رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات، کبودی ها، التهابات و تورم‌ها بسیار موثر است. گل همیشه بهار کوهی با داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند سلول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت تحریک کرده و به این ترتیب خون لخته شده و مایع به‌وجود آورنده التهاب را از بین می‌برد.

علاوه بر آنکه می‌توانید کرم گل همیشه بهار را در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید، می‌توانید از ضماد یا روغن آن هم استفاده کنید. شما می‌توانید گل همیشه بهار کوهی را به عنوان یک پماد موضعی یا در حمام چای یا به شکل عصاره مورد استفاده قرار دهید. ۱ قاشق غذاخوری پودر گل همیشه بهار کوهی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید که ۱ دقیقه باقی بماند. سپس آن را صاف کرده و از چای گرم گل همیشه بهار کوهی به صورت موضعی روی نواحی آسیب دیده استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید برای به‌دست آوردن نتایج مشابه گل همیشه بهار کوهی را به روش زیر با روغن زیتون ترکیب کنید: ۳۰ گرم گل همیشه بهار خشک شده را با یک فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت ۶ هفته در فضای دربسته و محکمی قرار دهید. سپس روغن را صاف کنید و این ترکیب را روی حرارت قرار دهید. پس از چند دقیقه وقتی روغن گرم شد، ۴۵ گرم موم عسل به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس چند قطره اسانس به آن اضافه کنید. قبل از ریختن این ترکیب در ظرف مخصوص، آن را به مدت ۵ دقیقه گرم کنید. پس از سرد شدن ترکیب به‌دست آمده روزانه ۲ تا ۳ بار از آن روی موضع مورد نظر استفاده کنید. هشدار: در دوران بارداری یا شیردهی از این محصول استفاده نکنید. مصرف گل همیشه بهار کوهی در کودکان ممنوع است.

۹. تخم‌مرغ آب پز سفت

استفاده از تخم‌مرغ آب پز سفت شاید ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش درمان سیاهی دور چشم باشد. اگرچه هیچ سند علمی برای این روش وجود ندارد اما بسیاری از مردم معتقد هستند که ماساژ دادن صورت با یک تخم‌مرغ آب پز سفت به آنها در از بین رفتن کبودی یا سیاهی چشم کمک می‌کند. شاید گرمای موجود در تخم‌مرغ آب پز سفت در کاهش ورم و درد موثر است. گرما موجب گشاد شدن رگ‌ها و حرکت سلول‌های خونی از ناحیه آسیب دیده می‌شود. گرما جریان خون را در محل ضربه به حرکت در آورده و فرآیند بهبود را سرعت می‌بخشد. بعلاوه، تخم‌مرغ را می‌توان به راحتی روی پلک چرخاند.

۱ یا ۲ عدد تخم‌مرغ را در آب بجوشانید. پس از سفت شدن تخم‌مرغ ها، پوست آنها را کنده و تخم‌مرغ را روی چشمان بسته خود و پوست اطراف آن بغلتانید. این کار را هر روز ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۱۰. فلفل قرمز

فلفل قرمز با داشتن کپسایسین سیاهی یا کبودی دور چشم را از بین برده، درد را کاهش می‌دهد و بهبود بافت‌های آسیب دیده را سرعت می‌بخشد. می‌توانید برای به‌دست آوردن نتایج بهتر فلفل قرمز را با وازلین ترکیب کنید.

مقداری وازلین را با دقت حرارت داده و اجازه دهید خنک شود. فلفل قرمز و وازلین را به نسبت ۱ به ۵ با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موضع آسیب دیده قرار دهید. روزانه ۱ مرتبه و هفته‌ای ۳ مرتبه این روش را تکرار کنید. هشدار: در صورت داشتن بریدگی مصرف فلفل قرمز موجب سوزش و خارش می‌شود. در چنین وضعیتی از مصرف آن خودداری کنید.

۱۱. Bloodroot

Bloodroot گیاهی طبیعی است که به دلیل خواص درمانی آن برای درمان تومورها و بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و بی‌حس‌کننده موجود در این گیاه آن را به گزینه‌ای عالی برای درمان سیاهی دور چشم تبدیل می‌کند.

مقداری پودر bloodroot را با آب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی درست شود. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و از ورود آن به داخل چشم خودتان خودداری کنید. ۵ دقیقه صبر کنید. سپس آن را از محل مورد نظر پاک کرده و آن را بشویید. این کار را روزانه به مدت کمتر از یک هفته ادامه دهید. هشدار: این گیاه غیرخوراکی است. از خوردن آن خودداری کنید. این گیاه کشنده است پس از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید. آلکالوئیدهای سمی موجود در این گیاه غشاء مخاطی شما را تحریک می‌کند.

۱۲. فندق افسون‌گر

استفاده از فندق افسون گر برای درمان سیاهی دور چشم کمتر شناخته شده است. این گیاه از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است. عصاره فندق افسون گر می‌تواند در درمان تورم، زخم و جراحت، تیرگی و کبودی پوست موثر باشد. این گیاه رگ‌ها را منقبض کرده و به این ترتیب درد و التهاب را کاهش می‌دهد. فندق افسون گر همچنین خستگی چشم‌ها را برطرف کرده و از تیرگی زیر چشم جلوگیری می‌کند.

۱۰ قطره عصاره فندق افسون گر را با ۱۰۰ میلی لیتر آب ترکیب کنید. مقداری اسانس یا روغن ضروری بابونه به این ترکیب اضافه کنید. تکه‌ای پنبه را در این محلول فرو برده و آن را روی موضع مورد نظر قرار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس محل مورد نظر را با آب شستشو دهید. این کار را روزانه ۲ تا ۳ مرتبه تکرار کنید تا نتایج بهتری را مشاهده کنید.

۱۳. کالندولا

کالندولا که با نام گل همیشه بهار هم شناخته می‌شود یک گل معمولی است که در حیاط بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. استفاده از این گیاه در میان بومیان امریکایی به قرن‌ها پیش برمی گردد. کالندولا نیز مثل گل همیشه بهار کوهی فقط بصورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مصرف خوراکی آن باید اجتناب شود. کالندولا به شکل‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام با توجه به نوع جراحت یا کبودی و روش مصرف مورد نظر شما خواص خود را دارد.

۱۸۰ گرم گلبرگ گل کالندولای خشک را تفت داده و آن را با ۱ فنجان الکل خالص ترکیب کنید. روش بالا برای استفاده از عصاره گل همیشه بهار کوهی را نیز می‌توانید برای استفاده از عصاره کالندولا به کار ببرید.

همچنین می‌توانید به روش زیر از کالندولا برای از بین بردن تیرگی چشم استفاده کنید:

یک مشت گلبرگ کالندولا را در یک فنجان آب داغ بریزید. بعد از ۱۵ دقیقه آن را صاف کنید و پارچه‌ای را به آن آغشته کنید. آن را به مدت ۵ دقیقه روی موضع مورد نظر قرار دهید. روزانه ۳ مرتبه این روش را تکرار کنید.

همچنین شما می‌توانید روغن یا پماد کالندولا را از عطاری‌ها خریداری کنید. ویژگی این روغن‌ها یا پمادها سهولت استفاده از آنها است. پماد کالندولا نه تنها زخم را برطرف می‌کند بلکه برای شروع روند درمان به لایه‌های درونی پوست نفوذ می‌کند.

۱۴. جو دوسر

جو دوسر به درمان سیاهی دور چشم کمک کرده و درد و تورم را کاهش می‌دهد. شاید عجیب و غریب به نظر برسد اما جو دوسر با داشتن خواص طبیعی تسکین دهندگی پوست روش طبیعی خوبی برای درمان سیاهی دور چشم به شمار می‌رود.

روش استفاده:
● جو دوسر را در آب گرم خیس کنید.

آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی موضع آسیب دیده ماساژ دهید. پس از خشک کردن صورت خود با استفاده از ویتامین E نواحی کبود و سیاه رنگ را ماساژ دهید. این کار را روزانه ۳ مرتبه تکرار کنید.

۱۵. جعفری

شاید عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید با استفاده از جعفری به درمان سیاهی دور چشم خود کمک کنید. جعفری گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن است. برگ‌های جعفری سرشار از ویتامین K است و به همین دلیل به کاهش لخته‌های خون کمک می‌کنند. بعلاوه، جعفری سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها و لوتئولین‌ها است و از این روی دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین بخشی است. بنابراین این گیاه برای تسکین درد و ورم ناشی از کبودی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری نه تنها به شما در از بین بردن سریع لخته‌های خون و کبودی چشم کمک می‌کند بلکه در کاهش درد نیز بسیار مفید و موثر است.

به منظور استفاده از جعفری برای درمان سیاهی دور چشم باید یک مشت برگ جعفری را خرد کرده و آنها را روی نواحی اطراف چشم خود قرار دهید. می‌توانید برای محکم نگه داشتن آنها روی این قسمت‌ها از باندهای طبی استفاده کنید. این روش را روزی ۳ تا ۴ بار مورد استفاده قرار دهید تا وضعیت شما بطور قابل توجهی بهبود یابد.

۱۶. پیاز

استفاده از پیاز برای درمان سیاهی دور چشم نیز در مقایسه با روش‌های دیگر کمتر شناخته شده است. پیاز با داشتن فیتوکمیکال‌های بسیار زیاد یک محصول طبیعی با خواص ضدالتهابی فراوان به شمار می‌رود. ترکیبات شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال ها) سیستم ایمنی را تقویت کرده و خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهند. بعلاوه، سولفور موجود در پیاز می‌تواند تولید آنزیم‌های به‌وجود آورنده درد ناشی از جراحت را متوقف کند. پیاز دارای خواص ضدالتهابی است و کاربردهای مشخصی در کاهش درد دارد. پیاز همچنین قادر به بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست است و به این ترتیب می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان سیاهی دور چشم به شمار رود.

برای استفاده از پیاز با هدف درمان سیاهی دور چشم تنها کاری که باید انجام دهید این است که نصف پیاز را رنده کرده و آن را روی نواحی آسیب دیده و کبود قرار دهید. روزانه ۳ تا ۴ مرتبه از این روش استفاده کرده و اجازه دهید پیاز به مدت ۲ ساعت روی ناحیه مورد نظر باقی بماند تا شاهد بهترین نتیجه باشید.

۱۷. زردچوبه

زردچوبه یک محصول با خاصیت ضدالتهابی بسیار زیاد است که قرن‌ها در هندوستان برای از بین بردن کبودی و ورم به کار می‌رود. ترکیبات طبی و بویژه کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند تمامی انواع زخم ها، جراحات و دردها را برطرف کند و به همین دلیل زردچوبه گزینه بسیار مناسبی برای رفع کبودی و سیاهی چشم به شمار می‌رود. همچنین استفاده از زردچوبه به شما در متوقف کردن لخته شدن خون و تقویت بازسازی پوست کمک می‌کند.

۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با کمی پودر آهک مخلوط کنید. خمیر به‌دست آمده را روی موضع مورد نظر قرار دهید تا خشک شود. این کار را چند ساعت بعد تکرار کنید.

این ترکیب در کاهش درد و تورم موثر بوده و فرآیند درمان را تسریع می‌کند. شما همچنین می‌توانید پودر زردچوبه مرغوب و باکیفیت را با آب ترکیب کرده و برای کاهش سریع درد و کبودی خمیر به‌دست آمده را روی موضع مورد نظر قرار دهید.

۱۸. سرکه سیب

درمان بعدی در این فهرست برای درمان سیاهی دور چشم استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب می‌تواند جریان خون در نزدیکی سطح پوست را افزایش داده، لخته‌های خون را حل می‌کند و درمان بافت پوست را سرعت می‌بخشد. سرکه سیب با داشتن خواص ضدالتهابی به از بین بردن سریع انواع گوناگون کبودی و سیاهی دور چشم کمک می‌کند. به این منظور برای اینکه نتایج بهتری را به‌دست آورید بهتر است سرکه سیب را با آب رقیق کنید. این ترکیب برای بهبود شکستگی یا آسیب‌های وارد شده به رگ‌های خونی زیر پوست کمک می‌کند، سیاهی دور چشم را به سرعت برطرف کرده و به پوست کمک می‌کند تا به وضعیت طبیعی خود برگردد. شما باید حداقل برای یک بار این روش را امتحان کنید تا تاثیر و عملکرد آن را از نزدیک مشاهده کنید.

برای درمان سیاهی دور چشم با استفاده از سرکه سیب شما می‌توانید سرکه سیب و آب را به نسبت ۲ به ۱ با یکدیگر ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک تکه پنبه این محلول را روی محدوده اطراف چشم خود قرار دهید. می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ مرتبه از این روش استفاده کنید تا وضعیت کبودی اطراف چشم شما بطور قابل توجهی بهبود یابد.

۱۹. نوشیدنی ویتامین C

ویتامین C یا همان اسید اسکوربیک در انجام فعالیت‌های گوناگون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیند کلاژن‌سازی در بدن در نتیجه کمبود ویتامین C با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، مدت زمان درمان زخم‌ها را طولانی تر می‌کند و منجر به سطوح متفاوتی از خونریزی می‌شود ( بویژه خونریزی ناشی از شکستگی یا خونریزی زیرپوستی).

برخی افراد به دلیل نداشتن ویتامین C کافی مستعد کبودی هستند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین C به شما در مبارزه با انواع کبودی و کبودی دور چشم کمک می‌کند. ویتامین C همچنین به ضخیم تر شدن سلول‌های خونی کمک می‌کند. توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C از جمله میوه‌های خانواده مرکبات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده کنید.

۲۰. روغن‌های ضروری

استفاده از روغن های ضروری برای درمان سیاهی دور چشم یکی از موثرترین روش هایی است که به این منظور بکار می‌رود. روغن‌های ضروری از قبیل روغن نارگیل، روغن درخت چای، روغن اسطخدوس، روغن کرچک یا روغن زیتون در از بین بردن انواع کبودی و سیاهی دور چشم بسیار موثر هستند. مقدار روغن مورد استفاده به اندازه کبودی اطراف چشم شما بستگی دارد. کبودی اطراف چشم خود را با یکی از انواع روغن‌های ضروری حداقل روزی یک مرتبه ماساژ دهید. خواهید دید که کبودی به سرعت از بین می‌رود. علاوه بر آن، استفاده از برخی گیاهان دارویی به درمان زخم‌ها و درمان سیاهی دور چشم کمک بسیار زیادی می‌کند.

۲۱. آرایش

برخی اوقات در برخی مواقع ضروری شما قادر به درمان سیاهی دور چشم خود در عرض چند روز نخواهید بود. در این مواقع استفاده از لوازم آرایش برای شما ضروری خواهد شد. این روش موقتی شاید آخرین چاره شما باشد. به این منظور می‌توانید توصیه هایی زیر را دنبال کنید:

کانسیلر

برای مشاهده نتایج بهتر، ابتدا از یک لایه کانسیلر استفاده کنید. توصیه می‌شود از کانسیلری استفاده کنید که رنگ آن از رنگ طبیعی پوست شما روشن تر باشد. کانسیلر را به مقدار کافی روی پوست خود بمالید تا کبودی دور چشم شما را بپوشاند. می‌توانید از کانسیلر مایع سبز یا زرد برای پوشاندن کبودی دور چشم خود استفاده کنید. کانسیلر را با انگشت خود محو کنید. اگر کبودی شما به رنگ دیگری است، می‌توانید از کانسیلر جامد استفاده کنید تا به نتایج بهتری دست یابید. برای مثال، می‌توانید از کانسیلر جامد سبز رنگ برای پوشاندن کبودی قرمز، از توناژ سفید برای پوشاندن کبودی قهوه‌ای و از کانسیلر بنفش برای پوشاندن کبودی زرد استفاده کنید.

کرم پودر

پس از آنکه سیاهی دور چشم خود را با کانسیلر پوشاندید، از یک لایه کرم پودر روی آن استفاده کنید. کرم پودر به شما کمک می‌کند تا رنگ پوست یکنواختی داشته باشید و کبودی دور چشم شما را بهتر می‌پوشاند. تمام صورت خود را با یک لایه کرم پودر بپوشانید تا نتیجه بهتری داشته باشد. درصورتیکه کرم پودر را فقط روی یک طرف صورت خود بمالید، صورت شما دو رنگ شده و تفاوت رنگ دو طرف کاملا آشکار خواهد بود.

پودر شفاف کننده

برای ایجاد یک لایه پوشاننده دیگر از یک برس آرایشی استفاده کنید و یک لایه پودر شفاف‌کننده روی تمام صورت خود بزنید. این پودر به شما کمک می‌کند تا آرایش مدت طولانی تری روی پوست تان باقی بماند.

روش‌های دیگر:

برای سرعت بخشیدن به روند درمان سیاهی دور چشم – علاوه بر روش‌های ذکر شده در بالا- می‌توانید توصیه‌های زیر را نیز در نظر بگیرید:

همیشه پس از سوار شدن در اتومبیل حتی در صورت مجهز بودن ماشین به کیسه هوا، کمربند ایمنی خود را ببندید. از مالیدن یا فشار دادن محل کبودی خودداری کنید تا وضعیت کبودی چشم شما وخیم تر نشود. محل کبودی خود را سرد و خنک نگه دارید. صرف نظر از روش هایی که بکار برده اید، توجه داشته باشید که باید این کارها را آرام و آهسته و با احتیاط انجام دهید. به یاد داشته باشید که شما قصد وارد آوردن صدمات بیشتری به ناحیه آسیب دیده را ندارید. درصورت بروز علائم ذکر شده در بالا به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت نادیده گرفتن علائم گفته شده بدون شک شاهد مشکلات جدی تر و بیشتری خواهید بود.

در این مقاله روش‌های درمان سیاهی دور چشم را با هم خواندیم. این روش‌ها بسیار آسان، بی‌خطر و موثر هستند. افراد بسیار زیادی با استفاده از آنها مشکل کبودی چشم خود را درمان کرده‌اند. بنابراین، اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، تعدادی از این روش‌ها را انتخاب و امتحان کنید تا تاثیر آنها را مشاهده کنید. در صورتیکه هر گونه نظر یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید، درنگ نکنید و نظرات خود را زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- فاطمه یحیی

منبع:trueremedies

درمان سیاهی دور چشم: ۲۱ روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر