دوران قبل و بعد از بارداری، چگونگی کاهش وزن


دوران قبل و بعد از بارداری، چگونگی کاهش وزن

یکی از نگرانی های هر خانومی قبل از دوران بارداری، چاق شدن و اضافه کردن وزن هستش که باعث میشه تناسب اندام و زیبایی اون به طور کلی از بین بره.

یکی از نگرانی های هر خانومی قبل از دوران بارداری، چاق شدن و اضافه کردن وزن هستش که باعث میشه تناسب اندام و زیبایی اون به طور کلی از بین بره. البته بعضی از خانوما خیلی بدشانس هستن و توی دوران بارداری، ممکنه وزن خیلی بیشتری از دیگران به دست بیارن یا اینکه دچار چاقی و افزایش سایز در بیشتر اندام های بدنشون بشن که در این صورت، برگشتن به حالت قبل، هم خیلی سخت تره و هم خیلی واجب تر، چون حتما موندن توی اون وضعیت کاملا چاق و سایز بزرگ، اصلا چیز قابل قبول و تحمل کردنی نیست.
در اینجا نکات بسیار مهمی برای کاهش وزن و تناسب اندام در دوران قبل از بارداری و بعد از بارداری رو بهتون میگیم که امیدواریم با انجامش، راحت تر به هدفتون برسین.
نکات مهم برای دوران قبل از بارداری
این نکات مربوط میشن به زمانی که شما تصمیم می گیرین که باردار بشین و برای به دنیا آوردن بچه، برنامه ریزی می کنین و مسلما یکی از مهم ترین هاش، وزنتون هست که باید نرمال و قابل قبول باشه.
اگر چاق هستین، لاغر بشین.
اول باید وزنتون رو به وزن ایده آلی که برای قدتون توصیه میشه برسونین تا بعد از بارداری، مشکل کمتری داشته باشین. اتفاقا این به سلامتی و راحتی شما در دوران بارداری هم کمک بسیاری می کنه. مادرانی که چاق هستن، دوران حاملگی سخت تری رو می گذرونن و مشکلات بیشتری به دلیل اضافه وزن دارن. همچنین چاقی یکی از دلایل مهم در ناباروری زنان هستش که همین به بچه دار شدن راحت و بدون دردسر هم کمک می کنه.
پس وزنتونو به وزن نرمال نزدیک کنین، هر چه نزدیک تر باشه بهتره!.
سالم خوری را تمرین کنین.
شما باید از قبل از باردار شدن به فکر سالم خوری باشین. فکر نکنین که چون توی دوران حاملگی نیاز هست به خاطر سلامت جنین، غذاهای سالم مصرف کنین، پس مجازین که قبل از بارداری، فرصت رو غنیمت بشمرین و هر چیز ناسالم و خوشمزه ای که دستتون میاد بخورین!
قبل از بارداری باید با مصرف غذاهای سالم و باارزش بالای تغذیه ای، هم سطح سلامت خودتون رو بالا ببرین و هم اینکه این عادت خوب، باعث میشه که در دوران بارداری، وزن کمتری جذب کنین، یعنی استفاده از منابع غذایی مورد نیاز بدون چاق شدن زیاد و غیر قابل کنترل.
ورزش کنین.
ورزش یه ضرورته. مخصوصا برای خانومایی که قصد بارداری دارن. ورزش کردن باعث میشه هم در وزن نرمال قرار بگیرین و هم اندامی عضلانی رو پرورش بدین که تحمل بیشتری برای بارداری داره و از طرفی به دلیلی عضلانی بودن، کالری بیشتری می سوزونه و از همین طریق، تناسب اندامتون رو بیشتر حفظ می کنه.

نکات مهم کاهش وزن و تناسب اندام برای بعد از دوران بارداری
این دوران، بیشترین تلاش شما برای رسیدن به وزن قبل از بارداری رو می طلبه، پس به نکاتی که در ادامه بهتون میگیم، کاملا دقت کنین و پایبند باشن.
برنامه عاقلانه داشته باشین و هدف تعیین کنین.
وزن شما در طی 40 هفته بارداری اضافه شده و باید در همین مدت هم کاهش پیدا کنه. پس انتظار نداشته باشین که اضافه وزنتون که شاید مربوط به قبلا هم بوده رو در طی 2 – 3 ماه کاهش بدین، حداقل 9 ماه زمان لازم هستش.
مواد غذایی مفید برای بدن و کاهش وزن میل کنین
اینها لیست مواد غذایی ای هستن که هم منابع تغذیه ای مورد نیازتون (مخصوصلا در دوران شیردهی) رو به بدن شما می رسونن و هم دارای چربی های مفید و خواص عالی برای کمک به کاهش وزن هستن، میوه ها، سبزیجات، دانه ها و پروتئین هایی مانند:
- سیب
- موز
- غلات کامل
- بادام
- فلفل دلمه ای
- هویج
- عدس و حبوبات
- اسفناج
- گوجه فرنگی
- شیر و لبنیات
کالری شماری کنین
غذاهایی با ارزش غذایی بالا مصرف کنین، اما یادتون باشه که تا وقتی که دوران شیردهی به کوچولوتون رو می گذرونین، به طور عادی در حال کالری سوزی بیشتری هم هستین به همین خاطر مصرف روزانه کالری نباید به زیر 1800 برسه. یعنی این مقدار کالری، برای اینکه به بدن و کودکتون آسیبی وارد نشه، مناسبه و همزمان کاهش وزن هم خواهید داشت، اما اگر کمی هم بیشتر از این باشه، اتفاق بدی نمی افته و نکته مهم اینه که نباید کمتر از این مقدار بشه.
پس حواستون به کالری دریافتی تون باشه.
آب بنوشین.
به مقدار کافی آب بنوشین، همون دوست همیشگی تون که به بالا رفتن متابولیسم بدنتون کمک زیادی می کنه و باعث افزایش سرعت چربی سوزی و لاغر شدنتون میشه. روزانه 2.5 لیتر آب ولرم (یا 8 تا 10 لیوان) بنوشین و اگه دوست دارین که به افزایش چربی سوزی، زیباتر شدن پوست و کاهش اشتهاتون کمک کنین، یه قاشق عسل هم بهش اضافه کنین (به ازای هر لیتر یه قاشق غذاخوری).
ورزش رو زود شروع کنین.
بعد از زایمان، نیاز به استراحت دارین و این به نظر بیشتر کارشناسان، در حدود 6 هفته یعنی یک ماه و نیم، کافی خواهد بود. بعد از این مدت، تنبلی رو کنار بذارین و از پزشکتون درباره آمادگی و نحوه ورزش کردن سوال کنین و مطمئن بشین که مشکلی براتون پیش نمیاد. بهترین ورزش ها عبارتند از:
20 دقیقه پیاده روی آرام یا یوگا در روز (برای روزهای ابتدایی و شروع)
- شنا کردن
- پیاده روی تند
- دویدن
- ایروبیک

نکته:
حتما با پزشکتون مشورت کنین و مراقبت وضعیتتون باشین که مشکل آفرین نباشه. تمرین ها رو در حد توانتون انجام بدین و لازم نیست در اون سرعتی و قدرتی عمل کنین.
خوب بخوابید و شیردهی رو قطع نکنین.
شیردهی علاوه بر تاثیری که در کاهش وزن و مصرف کالری اضافی بدن داره، فوایدی مثل تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد رو هم همراه داره و از ابتلا به بیماری هایی مثل افسردگی و سرطان سینه و ... جلوگیری می کنه.
خواب راحت، هم به شما وضعیت مناسبی برای ادامه فعالیت های عادی روزانه میده و از استرس و افسردگی بعد از زایمان پیشگیری می کنه و هم کالری سوزی رو افزایش میده.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت