مهمترین دلایل باد معده یا نفخ شکم که همه باید بدانند


مهمترین دلایل باد معده یا نفخ شکم که همه باید بدانند

آیا میدانید دلایل باد معده چیست؟ گاز روده یا نفخ، در طول پروسه‌ی هضم در دستگاه گوارش تولید می‌شود. این گاز یا باید از طریق دهان با آروغ زدن خارج شود یا از طریق مقعد، با گوزیدن زیاد راهی به بیرون پیدا کند. هنگامی که این گاز در روده تولید می‌شود، در واقع بدون بو است. آن بوی عجیب و غریب ناشی از باکتری‌هایی است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود...

آیا میدانید دلایل باد معده چیست؟ گاز روده یا نفخ، در طول پروسه‌ی هضم در دستگاه گوارش تولید می‌شود. این گاز یا باید از طریق دهان با آروغ زدن خارج شود یا از طریق مقعد، با گوزیدن زیاد راهی به بیرون پیدا کند. هنگامی که این گاز در روده تولید می‌شود، در واقع بدون بو است. آن بوی عجیب و غریب ناشی از باکتری‌هایی است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که دستگاه گوارش دارای میلیاردها باکتری زنده است.

مهمترین دلایل باد معده یا نفخ شکم که همه باید بدانند

دستگاه گوارش بدن چیزی شبیه میدان جنگ است، چرا که در آن باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد برای غلبه بر یکدیگر مبارزه می‌کنند. فلور طبیعی (باکتری‌های خوب) در معده و روده کمک می‌کنند تا قارچ‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌های مخرب (باکتری‌های بد) انفجار جمعیت را تجربه نکنند.

چرا گازی که از بدن خارج می‌شود چنین بوی ناخوشایندی دارد؟ این بو به طور معمول ناشی از ضایعات سولفوریک فلور طبیعی است که مواد غذایی را در دستگاه گوارش تجزیه می‌کنند. فرایند گوارشی گاز تولید می‌کند، بنابراین گاه گاهی گوزیدن زیاد اجتناب‌ناپذیر است.

هر فرد معمولی هر روز تقریبا ۱۴ بار باد خارج می‌کند یا آروغ می‌زند. اگر میزان گاز بیش از حد باشد، فرد باید بیش از ۱۵ بار در روز بگوزد یا آروغ بزند.

اگر احساس می‌کنید که در این دسته قرار می‌گیرید، باید نگاهی دقیق به زندگی خود داشته باشید و سعی کنید دریابید که چه چیزی سبب ایجاد این گاز اضافی شده‌است. پس از شناسایی منبع گاز اضافی، می‌توانید اقدامات لازم را برای تغییر سبک زندگی و رسیدگی به مشکل انجام دهید، و به این ترتیب مانع از بروز دوباره‌ی این مشکل شوید.

با رسیدگی کردن به علل ریشه‌ای وجود گاز بیش از حد، می‌توانیم مواردی را که در خانه قابل درمان هستند، و مواردی را که مسلتزم مراجعه به پزشک هستند، مجزا بدانیم. بسیار مهم است اطمینان حاصل کنید که هیچ مشکل دیگری، به غیر از تولید گاز بیش از حد در روده، وجود ندارد.

مطلب مرتبط: ۳۰ بهترین درمان خانگی نفخ شکم یا باد معده که معجزه می کنند

دلایل باد معده یا نفخ شکم

اکثر موارد نفخ بیش از حد در اثر مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم. بدیهی است که غذاهای خاصی می‌توانند باعث ایجاد گاز شوند، به عنوان مثال، به خوبی معروف است که لوبیا، گاز زیادی تولید می‌کند. از طرف دیگر اکثریت مردم نمی‌دانند که مواد غذایی بسیار بیش‌تری وجود دارند که می‌توانند به ایجاد گازهای اضافی در دستگاه گوارش منجر شوند.

مواد غذایی موثر در بروز نفخ

هضم کامل غذاهایی که سلولز بالایی دارند برای انسان دشوار است. سلولز جزء ساختاری دیواره‌های سلول گیاهان است و از زنجیره‌های پلی‌ساکارید خطی تشکیل شده‌است. مجرای گوارشی ما کوتاه‌تر از آنی است که پلی ساکاریدها را کاملا تجزیه کنیم. و مواد غذایی که به طور کامل هضم نشده‌اند، عامل مهمی برای بروز نفخ هستند. به این معنا که ما می‌توانیم به راحتی بگوییم غذاهایی که پلی‌ساکارید بالایی دارند، به نفخ شکم، به ویژه در افرادی که مستعد ابتلا به این اختلال هستند، منجر می‌شوند.

مواد غذایی غنی از پلی ساکارید عبارتند از

– لوبیا
– عدس
– سبزیجات ریشه‌ای – پیاز، سیر و غیره
– سبزیجات سبز – بروکلی و کلم
– محصولات لبنی

همه‌ی این مواد غذایی در افزایش گاز و نفخ در انسان تاثیر دارند و در مقایسه با سایر غذاهایی که گازهای گوارشی را افزایش می‌دهند، بوی تندتری هم ایجاد می‌کنند. اگر مشکل نفخ شما با بوی ناخوشایندی همراه باشد، ممکن است که یکی از این غذاها یا احتمالا یک غذای مشابه مانند گل کلم یا سایر “سبزیجات چلیپایی” باعث ایجاد گاز اضافی شود.

مطلب مرتبط: ۳۰ درمان خانگی سوزش معده که خیلی زود اثر می‌کنند

همان‌طور که می‌بینید، برخی از غذاها وجود دارند که می‌توانند در بروز مشکل نفخ نقش داشته باشند، که بسیاری از آن‌ها اغلب ممکن است بخشی از وعده‌ی غذایی شما باشند. با توجه به این نکته، هنگامی که متوجه شوید میزان نفخ شما در برخی روزها بدتر از حد معمول است، بهتر است در مورد آن‌چه که روز قبل خوردید، فکر کنید. به عبارت دیگر، اگر شما هر یک از این غذاهایی را که هضم‌شان برای بدن دشوار است بخورید، ممکن است روز بعد یا روزهای بعد نفخ و گاز زیادی داشته باشید. چنین پیامدی به این دلیل است که بدن شما برای تجزیه‌ی غذا سخت‌تر کار می‌کند و با‌ انجام این کار، گاز بیش‌تری در دستگاه گوارش شما ایجاد می‌شود.

بنابراین زمانی که میزان گاز و نفخ افزایش می‌یابد، به حدی که نگران وضعیت سلامت‌تان می‌شوید، بهتر است یک دفتر روزنگار غذایی داشته باشید. دفتر روزنگار به شما کمک می‌کند تا آن‌چه را می‌خورید پیگیری کنید و شما را راهنمایی می‌کند که کدام غذاها با گاز و نفخ زیاد ارتباط دارند.

روزنگار غذایی همچنین به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید که آیا گاز اضافی قابل تحمل است یا خیر، چرا که شما می‌دانید چه چیزی باعث بروز‍ گاز اضافه شده باعث می‌شود و می‌توانید برای نفخ بیش‌تر آماده باشید. از سوی دیگر، ممکن است تصمیم بگیرید که گاز اضافی بیش از آنی است که بتوانید تحمل کنید و بنابراین می‌توانید رژیم غذایی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. هر کسی منحصر به فرد است و بدن او انواع مختلف غذا را به طور متفاوتی اداره می‌کند، به همین دلیل است که شما و دوست‌تان یک چیز را می‌خورید، اما فقط شما دچار نفخ و گاز بیش از حد می‌شوید.

اغلب افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند نیز از تولید گاز بیش از حد در طول هضم رنج می‌برند. هر گاه این افراد محصولات لبنی مانند شیر، ماست، کره و پنیر مصرف می‌کنند، باکتری‌ها در دستگاه گوارش شما، لاکتوز را از غذاهای لبنی تخلیه می‌کنند و مقداری گاز تولید می‌کنند.

بنابراین، کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، هنگامی که رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند، می‌توانند به راحتی از نفخ و گاز اضافی رهایی پیدا کنند. مثلا می‌توانند لبنیات کم‌تری مصرف کنند، و فراورده‌های لبنی را با محصولاتی که از شیر بز یا سویا تهیه شده‌اند، جایگزین کنند.

مطلب مرتبط: ۵ روش موثر برای درمان سریع باد معده

دلایل باد معده: اختلالاتی که سبب افزایش نفخ می‌شوند

گاهی اوقات مشکل از وجود گاز زیاد نیست، بلکه این مشکل نشانه‌ای از یک مسئله‌ی جدی‌تر است. نفخ می‌تواند در اثر یک اختلال جدی باشد. در این صورت، داروهای خانگی باید با احتیاط زیاد مورد استفاده قرار بگیرند و هرگز به عنوان درمانی برای مشکل نفخ در نظر گرفته نشوند.

بنابراین، اگر شما یک رژیم غذایی حاوی غذاهای مناسب هستید و یک زندگی نسبتا کم استرس دارید و به طور منظم ورزش می‌کنید، احتمالا نفخی که دچارش هستید یک عارضه‌ی جانبی از یک بیماری یا اختلال است. این موضوع چیزی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا قبل از این‌که گاز بیش از حد را درمان کنید، باید اختلال موجود را مدیریت کنید. به طور معمول، این نوع از اختلالات سلامتی که سبب تولید گاز بیش از حد می‌شوند، با سیستم گوارش بدن مرتبط هستند.

برای مثال نفخ می‌تواند در اثر یبوست ایجاد شود.

این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد چرا که یکی از علائم یبوست، کمبود مواد زائد در راست‌ روده است. با این حال، یبوست لزوما به این معنی نیست که فرد نمی‌تواند مواد زائد را عبور دهد یا باید هر طور شده مدفوع را خارج کند. اغلب اوقات، کسانی که از این اختلال رنج می‌برند، ممکن است چندین بار در هفته عمل دفع داشته باشند. البته این هم شایع است که در هنگام انجام عمل دفع، مدفوع حتی پس از یک بار رفتن به دستشویی، در روده‌ی بزرگ باقی می‌ماند، و همین می‌تواند در بروز نفخ شکم تاثیرگذار باشد.

رژیم غذایی و استرس می‌توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند، اما تنها عواملی نیستند که باعث یبوست می‌شوند. گاهی اوقات یبوست علت مشخصی ندارد و نشانه ای از اختلال جدی‌تری است. و در صورتی که نفخ تنها مشکل موجود نباشد، درمان خانگی ممکن است موقتا نارحتی شما را کاهش دهد، اما باید با احتیاط این درمان‌ها را انجام بدهید و آن‌ها را به عنوان یک راه‌حل کامل برای مشکل‌تان ندانید.

مطلب مرتبط: ۳۶ درمان خانگی ترش‌کردن معده که فوری اثر می‌کند

عواملی که منجر به یبوست می‌شوند، می‌توانند متفاوت باشند؛ از ترک سیگار گرفته (نیکوتین تاثیر ملین دارد) تا اختلالات عصبی و حتی موارد جدی مانند سرطان روده.

این یعنی بسیار مهم است هر گونه علت غیر قابل‌توضیح یبوست را به طور جدی مورد بررسی قرار بدهید و به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نفخ نشانه‌ی اولیه‌‌ی یک بیماری جدی باشد.

دلایل باد معده: IBS

اختلالاتی مانند IBS (سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر) و کولون اسپاستیک می‌تواند منجر به فتخ زیاد شود. متأسفانه، تمام علل احتمالی IBS کاملا روشن نیستند، حتی نزد پزشکان. اگر چه، این بیماری معمولا در کسانی که به تازگی از یک عفونت جدی دستگاه گوارش رهایی یافته‌اند، شایع‌تر است.

IBS به احتمال زیاد بیش‌تر افراد جوان مبتلا به افسردگی و اضطراب و کسانی که تب دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات انجام شده در حال حاضر نشان می‌دهند که عوامل روانشناختی نقش مهمی در توسعه‌ی IBS دارند، اما محققان همچنان به دنبال یک دلیل قطعی هستند.

ممکن است برخی دیگر از اختلالات همزمان با IBS بروز کنند. چنین چیزی به عنوان “چندابتلایی” شناخته می‌شود. چندابتلایی به عنوان بروز چند بیماری یا اختلال به طور همزمان تعریف می‌شود. این مشکل اغلب در بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص رخ می‌دهد. دیگر اختلال موجود می‌تواند یک اختلال رفتاری، جسمی یا روانی باشد.

علاوه بر افسردگی و اضطراب، معروف است که IBS با سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، میگرن، آندومتریوز و برخی از موارد دیگر ارتباط دارد. از آن‌جایی که پیدا کردن علت اصلی بروز IBS دشوار است و اغلب خود را همراه با سایر بیماری‌ها ارئه می‌کند، تشخیص و درمان آن بسیار دشوار است. حتی با پیشرفت پزشکی مدرن، هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای IBS وجود ندارد و شما فقط می‌توانید علائم را درمان کنید تا برخی از ناراحتی‌ها را تسکین دهید.

و این یعنی اگر نفخِ همراه با یبوست، اسهال، اختلالات شکمی و درد دارید، این احتمال وجود دارد که مبتلا به IBS باشید. نیازی نیست که تمام بیماری‌هایی را که معمولا به همراه این بیماری هستند، نام ببریم، اما عاقلانه است که در مورد نگرانی‌هایی که دارید با پزشک‌تان صحبت کنید.

دلایل باد معده: بیماری‌های گوارشی

تشخیص زودهنگام مشکلات GI (بیماری‌های گوارشی) می‌تواند از بروز تعدادی از مشکلات در آینده جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که تشخیص شتاب‌زده ممکن است منجر به بروز اشتباه در تشخیص شود. بنابراین، برای جلوگیری از روی دادن این نوع اشتباه، ضروری است با پزشک‌تان ارتباط برقرار کنید تا اطمینان حاصل شود که هرگونه تشخیص بالقوه‌ی دیگری رد می‌شود.

اختلالات دیگر که ارتباط‌شان با وجود گاز بیش از حد به خوبی شناخته‌شده است، عدم تحمل لاکتوز و بیماری سلیاک هستند. این اختلالات با عدم تحمل یا آلرژی به نوع خاصی از غذاها همراه هستند. بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که بر توانایی بدن برای پردازش گلوتن تاثیر می‌گذارد.

گلوتن یک پروتئین است که اغلب در غذاهای حاوی گندم، چاودار و جو، مانند نان و پاستا یافت می‌شود. مشکل اصلی بیماری سلیاک، فراتر از همه‌ی ناراحتی‌هایی که ایجاد می‌کند، این است که غذاهای زیادی وجود دارند که حاوی گندم، جو و چاودار هستند. در نتیجه اعمال تغییر در رژیم غذایی برای کنترل بیماری سلیاک ممکن است دشوار باشد.

بنابراین، افرادی که از عدم تحمل گلوتن رنج می‌برند، با چالش زیادی برای پیدا کردن مواد غذایی مناسب روبرو هستند.

برخی از مواد غذایی بدون گلوتن عبارتند از

– برنج
– ذرت
– سیب‌زمینی
– گوشت
– بسیاری از انواع مختلف لوبیا

این غذاها قاعدتا نباید هیچ مشکلی ایجاد کنند. با این حال، برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند دقت بالا نسبت به غذاهایی که از پروتئین گلوتن به عنوان یک محصول بهبود دهنده استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. این امر به ویژه در غذاهای آماده شایع است. به طور معمول، تولیدکنندگانی که این کار را انجام می‌دهند، روی برچسب بسته‌بندی محصول قید می‌کنند که آیا حاوی گلوتن است یا نه، درست مانند هشدارها برای افرادی که دارای آلرژی نسبت به مغزها هستند. چیزی مثلِ “این محصول ممکن است حاوی گندم، آجیل و سویا باشد”.

دلایل باد معده: عدم تحمل گلوکوز

عدم تحمل گلوکوز، یکی دیگر از اختلالاتی است که معمولا با مشکل نفخ ارتباط دارد. به طور کلی، عدم تحمل غذاهای لبنی بسیار قابل‌توجه است. علائم معمولا شامل ناراحتی شکمی و اسهال است. بنابراین، اگر به طور مرتب این نوع مشکلات را دارید، فکر کردن در مورد چیزی که قبل از شروع علائم خوردید، می‌تواند مفید باشد. اگر در طول زمان مصرف فراورده‌های لبنی این مشکل رخ بدهد، ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز باشید.

در مورد هر یک از اختلالات اساسی بهترین راه برای تسکین دادن این مشکل و کمک به پزشک برای تشخیص درست، پیدا کردن یک عامل شایع است. این عامل ممکن است تجربه‌ی علائم شدید پس از یک غذا یا غذاهای مشابه باشد. در این موارد، حذف آن ماده‌ی غذایی خاص از رژیم غذایی‌تان علائم شما را کاهش می‌دهد.

به هر حال مطرح کردن همه‌ی نگرانی‌هایی که دارید با پزشک‌تان، کار درستی است. و اگر شما یک دفتر روزنگار غذایی داشته باشید، می‌توانید به پزشک‌تان اطلاع دهید که کدام غذاها باعث ناراحتی شما می‌شوند.

راه‌حلی برای گوزیدن زیاد

اکثر درمان‌های متفاوت نفخ، برای درمان یبوست طراحی شده‌اند با این منطق که اگر شما مشکل وجود گاز بیش از حد دارید، پس به احتمال زیاد در معرض مشکلات هضم نیز قرار خواهید داشت.

سریع‌ترین و قوی‌ترین روش درمانی مشکلات گوارشی استفاده از ملین است. با این حال، ملین‌ها نه تنها نفخ شکم را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه باعث ترویج عمل دفع مدفوع نیز می‌شوند.

هر عملی یک واکنش دارد و مهم است که بدانید چه اتفاقی قرار است بیفتد. به این ترتیب می‌دانید که آیا واکنش بدن‌تان نسبت به درمانی که انتخاب کرده‌اید، بدون خطر است یا خیر. بنابراین اگر شما قصد دارید نفخ را با قرص‌ها و داروهای ملین درمان کنید، تأثیر آن بر بدن شما در بلند مدت می‌تواند بروز آسیب بیش‌تر باشد.

یعنی، وقتی به فکر سلامت دراز مدت خود باشید، راه‌حل‌های طبیعی کاهش نفخ، روش‌های ایده‌آلی برای درمان مشکل هستند. داروهای طبیعی به طور گسترده‌ای به عنوان مواردی که عوارض جانبی کم‌تری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، شناخته شده‌اند.

چیزی شبیه تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است ناخوشایند باشد، اما می‌تواند اثرات پایدارتری نسبت به راه‌حل‌های سریع داشته باشد. با این کار فقط ممکن است تا عادت کردن به سبک جدید کمی سختی بکشید، اما قطعا قرار نیست آسیب دائمی به بدن شما وارد کند، درست برعکس داروهای ملین بدون نسخه که می‌توانند آسیب زیادی به بدن‌تان بزنند.

به عبارت دیگر، اگر از روش‌های طبیعی برای درمان مشکل گوزیدن زیاد استفاده کنید، احتمال بیش‌تری وجود دارد که یک راه‌حل پایدار داشته باشید. به این ترتیب آماده خواهید بود تا در آینده با مشکلات گوارشی خود بهتر مقابله کنید.

با توجه به این نکته، بهتر است در هنگام جستجوی روش‌هایی برای درمان نفخ بیش از حد رویکرد جامع‌تری داشته باشیم. به این دلیل که گاز اضافی می‌تواند با یک اختلال دیگر همراه باشد. بنابراین، درمان مشکل گوزیدن زیاد به این معنی است که شما مجبور خواهید بود دیگر اختلالات موجود را نیز درمان کنید.

خوب هدف از این نوشتار ارائه‌ی راه‌هایی طبیعی برای بهبود و حتی درمان مشکل گوزیدن زیاد به طور طبیعی است. هدف این است که مطمئن شویم سیستم گوارش به درستی کار می‌کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: fullnomore

مهمترین دلایل باد معده یا نفخ شکم که همه باید بدانند

نوشته های مرتبط

خروج باد معده جلوی زوال عقل را می‌گیرد و اطرافیان‌تان را سال...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!