یک فقره آتش سوزی در مراتع قزوین به وقوع پیوست


یک فقره آتش سوزی در مراتع قزوین به وقوع پیوست
سرهنگ بهرام ترکاشوند روز جمعه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی در سطح مراتع و اراضی روستاهای کش آباد و اسبمرد از توابع شهرستان قزوین به وقوع پیوسته است .
وی اظهار داشت : بر اثر این آتش سوزی مراتع مشجر شامل بوته، درختچه،گیاه و جنگل های سوزنی برگ دست کاشت دچار آسیب شدند.
ترکاشوند اضافه کرد: همچنین بر اثر این آتش سوزی بخشی از اراضی مستثنیات این دو روستا نیز طعمه حریق شده است .
وی اضافه کرد: در حال حاضر آتش سوزی درسطح این اراضی توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی ، آتش نشانی ، هلال احمر و نیروهای مردمی در حال مهار است .
ترکاشوند یادآور شد: هنوز علت وقوع این آتش سوزی مشخص نیست ودر اسرع وقت علت آتش سوزی ومیزان اراضی که دچار حریق شده اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در ادامه میزان خسارت وارد شده به عرصه های طبیعی استان قزوین بر اثر وقوع آتش سوزی را غیر قابل جبران توصیف کرد و گفت: سالها طول می کشد تا عرصه های از بین رفته دوباره تجدید حیات یابند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه یادآور شد: تغییرات شدید اقلیمی، افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت زمین، آتش زدن بقایای کشاورزی توسط کشاورزان، عامل انسانی و بی مبالاتی برخی افراد از مهمترین دلایل آتش سوزی های مربوط به مراتع و جنگل هاست.
ترکاشوند ضمن تاکید بر همکاری بیشتر مردم، کشاورزان، دامداران و دستگاههای ذیربط جهت کاهش بروز چنین وقایع و خساراتی،گفت: توصیه می شود گردشگران برای استفاده از طبیعت در ایام تابستان تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از خسارت به این عرصه ها را اندیشیده و پس از مطمئن شدن از خاموش کردن آتش، محل را ترک کنند.
وی همچنین به برخی اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش آتش سوزی و جلوگیری از سرایت آن به عرصه های جنگلی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اطلاع رسانی های انجام شده و صدور اطلاعیه های پیش آگاهی به کشاورزان، نیروهای حفاظت منابع طبیعی قزوین گشت های شبانه روزی در سطح استان دارند.
فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در بین کشاورزان برای جلوگیری از آتش زدن بقایای کشاورزی و نیز گروه های مختلف مردم برای روشن نکردن آتش در کنار عرصه های جنگلی و مراتع، تصریح کرد: هرگونه سهل انگاری و برپایی آتش امکان آسیب رساندن جدی به عرصه های جنگلی، مزارع و باغات را بوجود می آورد.
ترکاشوند با اشاره به قانون حفاظت و بهره برداری سازمان جنگل ها، اضافه کرد: براساس برخی از مواد این قانون، افراد بویژه کشاورزان حاشیه عرصه های جنگلی و مراتع باید قبل از اقدام به آتش زدن به ماموران حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند در غیر اینصورت با سرایت آتش به عرصه های جنگلی و مراتع فرد یا افراد خاطی باید تمامی خسارات وارده را جبران کنند.
استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع، 29 هزار و و 150هکتار بیابان و 28 هزار و 157 هکتار جنگل است.
7390
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته