دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست ؟ (فیلم)


توضیحات جالب و کامل در مورد انسان های ناقص الخلقه … دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست؟ کلیپی از توضیحات علامه حسن زاده آملی درباره این سوال که چگونه خداوند بهترین آفریننده است، اما می‌بینیم بعضی از کودکان بطور ناقص متولد میشوند؟

دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست ؟ (فیلم)

توضیحات جالب و کامل در مورد انسان های ناقص الخلقه …

دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست؟

کلیپی از توضیحات علامه حسن زاده آملی درباره این سوال که چگونه خداوند بهترین آفریننده است، اما می‌بینیم بعضی از کودکان بطور ناقص متولد میشوند؟

تولد نوزاد ناقص الخلقه

علت وجود انسان های ناقص الخلقه

یکی از پرسشهای اعتقادی این است که چرا خداوند بعضی از انسانها را ناقص آفریده است؟

طبق بیان آیات و روایات، فطرت انسان بر نیکی و خیر بنا نهاده شده است و بشر با فطرت و سرشت نیکوی الهی خلق شده است و هیچ فطرت بد و سرشت ناروا در کار نیست؛ زیرا هدف خداوند از خلقت انسان، تکامل و رشد او است و نیز او ارحم الراحمین است و با هیچکس دشمنی ندارد.

خداوند درباره آفرینش انسان می فرماید:

«لَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسانَ فی اَحْسَنِ تَقویم»،«1» «ما انسان رابه بهترین شکل آفریدیم.»

و نیز می فرماید: «اَلّذی اَحْسَنَ کُلَّ شَیءٍْ خَلْقَهُ»،«2» «او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید.»

در نظام احسن آفرینش، با این همه ی لطف و مهر و بزرگواری آفریننده، چرا کسی ناقص شود و از نعمتها محروم گردد. خدا که فیض بخش مطلق است، چرا فیض و لطفش را دریغ می نماید؟

نعمتهای الهی عمومی است و اگر به کسی نرسد، باید دید عیب از کجاست و چه عواملی باعث گرفتاری او شده است. بنابر این دراین جهان بینی، خلقت بد و فطرت ناروا معنا ندارد. چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «ما مِنْ مَوْلُودٍ اِلاّ یُولَدُ عَلَی الْفِطْرَةِ فَأَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ وَیُنَصِّرانِهِ ویُمَجِّسانِهِ،«3» تمام انسانها بر فطرت [سالم] متولد میشوند و این پدر و مادر کودک اند که وی را یهودی و نصرانی و مجوسی میکنند.»

خداوند بدبختیها و زشتیها را از خود انسان می‌داند و می فرماید: «ما أَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّه وَما أصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکْ»،«4» «هر احسان و نیکی که به تو میرسد از جانب خداست، و هر بدی و زشتی که به تو می‌رسد از خود توست.»

و نیز می فرماید: «وما أصابَکُمْ مِّنْ مُّصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أیْدیکُمْ»،«5» «هر مصیبتی که بشما می‌رسد نتیجه اعمال شماست.»

از این آیات و روایات به دست می‌آید که اصل، در آفرینش انسان، بی عیب و نقص بودن است و اگر انسانی فاقد بعضی کمالات باشد، وجود او استثنایی بوده و جنبه ثانوی دارد که بر قانون خلقت وارد شده است، و نیز بیانگر آن است که تمام بدیها، پلیدیها، نقصها و صفات زشت و ناهنجاریها، همه ی از خود انسان است.

دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست ؟ (فیلم)

علل ناقص الخلقه شدن

انچه از روایات اسلامی و ره آورد دانش بشری به دست می‌آید این است که بخش مهمی از این نقیصه ها مربوط به جهل و نادانی والدین درباره وظایف همسری، نحوه آمیزش، کیفیت پرورش فرزندان و تغذیه مادران هنگام بارداری و نیز ناشی از اموری مانند مصرف شراب، مواد مخدر، سیگار، آمیزشهای حرام و تا حد زیادی وراثت است.

به دیگر سخن آن نقیصه ها و کمبودها، غرامتی است که پدران و مادران به جهت نادانی خود میپردازند. البته علل پیدایش این استثناها منحصر در عوامل یاد شده نیست.«6» اینک به اختصار به برخی از این عوامل اشاره و توضیحاتی ارائه می‌کنیم:

الف» سوء تغذیه

احادیث اسلامی، سوء هاضمه را مایه پیدایش کمبودها دانسته و تغذیه مناسب را یک جلوگیری میداند: قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله : «اَطْعِمُوا السَفَرجَلَ فَاِنَّهُ یَحْسن اَوْلادکُم؛«7» [به زنان باردار] به بخورانید زیرا این میوه مایه زیبایی کودکان شما میشود.» ودر روایت دیگر می فرماید: «أَطعِموا نِساءَکُمْ اَلحَوامِلَ اللُّبانَ فَآنَّهُ یَزیدُ فی عقلِ الصبی؛«8» به همسران باردار خود «کندر» بدهید، زیرا کندر خِرَد بچه را می افزاید.»

در علوم روز نیز این مسئله بطور گسترده مطرح است که سو هاضمه باعث بیماری و نقص کودک می‌گردد. در ذیل نمونه هایی متذکر می‌شویم:

1. یکی از پزشکان اروپا آمار جامعی از نطفه هایی که در اوایل سال مسیحی منعقد میشود برداشته و منتشر کرده است. این دکتر اروپایی می‌نویسد: «بطور کلی هشتاد درصد اشخاص ناقص الخلقه و معلول، محصول شب اول ژانویه می باشند؛ زیرا دراین شب مسیحیان عید بزرگی دارند و به عیش و نوش پرداخته، بیش از حد متعارف مشروب میخورند و عیاشی میکنند؛ به حدی که مریض می‌شوند.»

2. «اگر هنگام تولید مثل، نطفه پدر مسموم باشد، تمام سلول های بدن او مسموم بوده ودر نتیجه علیل خواهد بودو از این نطفه مسموم و علیل جنین ناقص و علیل بوجود می‌آید. این مسمومیت ممکن است در اثر غذای فاسد چون خوردن مشروب، کشیدن تریاک، کشیدن بنگ و غیره باشد. پس در هنگام مسمومیت به خصوص مستی باید از تولید مثل خودداری کرد.»

3. برخی از کودکان در روزهای اول عمر مبتلا به زخمهایی می‌شوند که آن ها را «اگزمای» کودکان و «رشکا» مینامند. این زخم نتیجه سوء هاضمه مادر هنگام بارداری است. مادر دراین مدت بر اثر خوردن ادویه جات مانند خردل یا دارچین، نوزاد را مبتلا به «اگزما» میکند.

4. بنابر نظر پزشکان، سلامتی جنین و مادر بستگی کامل به غذایی دارد که مادر در زمان حمل می‌خورد. کم مو بودن و پر مو شدن کودک، نتیجه غذای مصرفی مادر است، رنگ چهره، مو، سرخی و سفیدی، سبزه نمکی، مشکی شدن موی سر، بور شدن آن و رنگ چشم، به غذای مادر بستگی دارد.

5. سو هاضمه باعث کم هوشی میشود. همچنین کاهش عمومی هوش و نیروی عقل، از الکل و مصرف غذای اعتیاد آور ریشه می‌گیرد. طبق یک آمار رسمی 80% از کودکان ناقص الخلقه جهان و کودکانی که دارای نقصان رشد مغزی، عصبی و جسمی هستند، مادرانشان در دوران بارداری تغذیه درست نداشته اند.

6. فرزندان مادران سیگاری در دوران تحصیل از سایر کودکان هم سن خود عقب مانده ترند، و این عقب ماندگی به مقدار سیگار مصرفی مادر در دوران حاملگی بستگی دارد؛ زیرا سیگار باعث کم شدن سلول های مغز کودک میگردد.

دکتر «ملوین کنزلی» که سال های زیادی رابه تحقیق درباره الکلیسم گذرانده است، در کنگره جهانی مبارزه با الکل و الکلیسم در «واشنگتن» گفت: «تحقیقات گسترده ای که درباره مصرف الکل شده است، نشان میدهد که مشروبات الکلی ـ حتی به میزان بسیار کم ـ سبب ضایعات مغز و انحلال در کار سلول های مغزی می‌شود.»

پرفسور لاندوزی میگوید: «جاهایی که مرگ و میر در اثر سل زیاد است، مشروبات الکلی هم زیاد است.»

دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست ؟ (فیلم)

خلاصه سخن این که: بنابر پژوهشهای پزشکان، سوء هاضمه ممکن است آثار زیر را در پی داشته باشد:

سقط جنین، نارس و ناقص بدنیا آمدن کودک، مرگ بچه قبل از تولد، کمبود وزن و قد کودک.

از مطالب گذشته اینچنین به دست می‌آید که هرگونه سو هاضمه در دوران حاملگی؛ اعم از خوردن غذا های غیرمقوی یا حرام مانند شراب، کشیدن سیگار، و غذا های فاسد، به امراض گوناگون و سقط جنین یا نارس بودن و ناقص الخلقه بودن کودک می انجامد.

ب. وراثت

وراثت اصلی است که اسلام بر آن صحه گذاشته است. اگرچه ژنتیک در غرب علم نوپایی است، اما قانون وراثت به صورت کلی در قرآن و احادیث اسلامی وارد شده است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اُنْظُر فی أَی شَیءٍ تَضَعُ وَلَدکَ فَاِنَّ العِرْقَ دَسّاسٌ،«18» ببین نطفه خودرا در چه محلی قرار میدهی؛ زیرا اخلاق پدران به فرزندان منتقل می‌شود.»

امام صادق علیه السلام فرمودند: «اِنَّ اللّه تبارک وَتعالی اِذا أرادَ اَنْ یَخْلُقَ خَلقا جَمَعَ کُلَّ صُورَةٍ بَینَهُ وَبَیْنَ آبائِهِ اِلی آدَمَ علیه السلام ثُمّ خَلَقَه عَلی صُورَةِ أحَدِهِمْ فَلا یَقُولَنّ اَحَدٌ هذا لایُشْبِهُنی وَلا یُشْبِهُ شَیئا مِنْ آبائی؛«19» وقتی خدا بخواهد انسانی را بیافریند صورتهایی که میان او و پدران او تا حضرت آدم، وجوددارد جمع کرده و وی را به شکل یکی ازآن صورتها می آفریند. کسی نباید بگوید این فرزند به من و یا به یکی از پدران من شباهت ندارد.»

پزشکان امراض روحی، ثابت کرده اند که 66% کودکان مبتلا به امراض روحی بیماری را از مادران خود به ارث برده اند.

دکتر آلکسیس کارل فیرایولوژیست و جراح و زیست شناس مشهور فرانسوی دراین باره می‌گوید: «هیچکس نباید با افرادی که نشانه های‌ بیماریهای ارثی دارند، زناشویی کند. تقریباً تمام بدبختیهای آدم ناشی از نقایص ساختمان عفونی و روانی و عوامل ارثی اوست، در حقیقت کسانی که بهره تعداد زیادی از دیوانگی، ضعف عقل و سرطان ارثی به دوش دارند باید از زناشویی خودداری کنند.»

ج. آداب آمیزش

آمیزش زن و مرد پاسخ به یک نیاز فطری است. با این که اینکار، یک عمل طبیعی و غریزی است، ولی آدابی در اسلام برای آن بیان شده است که سرپیچی ازآن مایه تباهی فرزند میشود. در ذیل نمونه هایی ازآن را متذکر می‌شویم:

جنون و دیوانگی کودک:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «یُکْرَهُ أنْ یَغْشَی الرَّجُلُ الْمَرْأَةُ وَقَدْ اِحْتَلَمَ حتّی یَغْتِسلَ مِنْ اِحْتِلامِهِ الَّذی رَأی، فَإِنْ فَعَلَ فَخَرَجَ الْوَلَدُ مَجْنُونا فَلا یَلُومَنَّ إلاّ نَفْسَهُ، کراهت دارد که مرد محتلم قبل از غسل [جنابت] از احتلامی که دیده است با همسرش نزدیکی کند. اگر چنین کرد و فرزند دیوانه ای به وجود آمد، فقط خودرا ملامت کند.»

بیماری جذام و برص:

کسی از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: چرا بیماری جذام و برص دامنگیر کودکان میشود؟ حضرت فرمود: «مَنْ جامَعَ اِمْرأئةً وَهِیَ حائضٌ فَخَرَجَ الوَلَدُ مَجْذُوما اَو أَبْرَصَ فَلا یَلُومَنَّ الاّ نَفْسَهُ، اگر کسی با همسرش در حال حیض نزدیکی کرد و فرزندش با جذام یا برص بدنیا آمد، فقط خودش را سرزنش کند.»

کوری کودکان:

امام صادق علیه السلام فرمود: در هنگام آمیزش به آلت جنسی زن نگاه نکنید که بیم آن میرود فرزند کور شود.

لال بودن فرزند:

از امام صادق علیه السلام نقل شده که: مرد و زن در هنگام آمیزش سخن نگویند، زیرا بیم آن می‌رود که فرزند لال شود.

والدین بی خبر چه تقصیری دارند؟

در این جا ممکن است سؤالی مطرح شود و آن این که والدین خبر نداشتند که این عمل در فلان شرایط آثار سویی روی نوزاد میگذارد، دراین صورت آنان چه تقصیری دارند؟

پاسخ آن است که دانستن یا ندانستن پدر و مادر در پیامد طبیعی اثر ندارد. ما اگر ندانیم که در سیم، برق است و دست به آن بزنیم، برق ما را میگیرد. برق صبر نمی‌کند ببیند ما بی اطلاعیم تا به ما کاری نداشته باشد. ما اگر ظرف شرابی رابه خیال آب بخوریم، مست خواهیم شد.

زیرا مست شدن پیامد طبیعی شراب است. خواه خیال کنیم آب است یا چیز دیگر، بنابر این بی تقصیری پدر و مادر به معنای آن است که گناه عمدی نکرده، اما پیامد های طبیعی و وضعی همان‌ گونه درجای خود باقی است.

دلیل تولد نوزاد ناقص الخلقه چیست ؟ (فیلم)

گناه کودک چیست؟

سؤال دیگر این است که اگر والدین کوتاهی کردند، گناه کودک چیست؟

در پاسخ می‌توان گفت: هم خدا منزّه است و هم کودک بی تقصیر. مقصر اصلی، والدین هستند ولی ناراحتی آن به دوش کودک است و این مخصوص نوزاد نیست. در تمام ظلمهای عالم، ستمگر مقصر است؛ اما ناراحتی ستم به دوش ستمدیده میوفتد.

اگر من سنگی به سوی شما پرتاب کردم و پیشانی شما شکست، نه شما گناهکارید، نه خدا، گناه از من است که سنگ زدم. ولی سختی این گناه را شما تحمل میکنید. این سؤال مانند سؤال در مورد سایر ظلمهاست که ظالمان تقصیر کرده اند، گناه مظلومان چیست؟ آیا اگر شما خمیر شور یا تلخی را نزد نانوا ببرید و او نان شور یا تلخ بشما داد، می‌گویید نانوا ستمگر است؟

در ادامه باید گفت: تأثیر علل و اسباب طبیعی، یک امر قهری است و به اراده و خواست ما تعلق ندارد. ما خواه بدانیم یا ندانیم، هر علت طبیعی نتیجه خاصی رابه دنبال دارد. عدسی چشم به اندازه ای ظریف و لطیف است که اصابت سنگریزه ای آنرا نابود می سازد، خواه چشم انسان بی گناه باشد یا مجرم، کودک باشد یا بزرگسال، عالم باشد یا جاهل.

به عبارت دیگر: اگر انسان کاری انجام دهد و اثر نکند و به نتیجه نرسد، و خداوند آثار علل را از معلولها بگیرد، مثلاً: زهر اثر نکند، الکل مؤثر نباشد، ترس شدید بی اثر باشد و… و اگر فقط جلوی آثار کارهای بد را بگیرد و یا نگذارد کار بد صورت بپذیرد، جبر لازم می‌آید و این خلاف اختیار و انتخاب و آزادی انسان است. و اگر گفته شود، انسانها، هرچه میخواهند بخورند و هرکاری دلشان می‌خواهد انجام دهند، خدا هست، بلاها و بدیها را دور می‌کند!!

حرف بسیار نادرستی است، چون خلاف قانون علت و معلول و اثر و مؤثر است، در نظام هستی خداوند علت و معلول را کنار هم نهاده است. بنابر این، این ما هستیم که بر اثر عدم رعایت شرایط بهره برداری، خود و عزیزان خودرا میان بلاها و آفتها می افکنیم.

کاشف نیروی الکتریسیته عالی ترین خدمت رابه جامعه انسانی انجام داده است، ولی هرگاه کسی در مقام بهره برداری، شرایط لازم را رعایت نکند، هرگز نمیتوان «ادیسون» را مقصر شناخت که بشر رابه چنین موهبت طبیعی راهنمایی کرده است.

حاصل سخن این که: از تمام این مطالب استفاده میشود:

1. مقصر اصلی ناقص الخلقه شدن، خود انسان است.

2. جهانی که افراد سالم و معلول در آن به سر میبرند، جهان ماده و طبیعت است و تکامل هر فردی در آن به صورت تدریجی در عین حال در گرو شرایطی است که باید با آن همراه شود، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

3. بشر در رحم مادر مانند درختی است که باید پدر و مادر در مراقبت آن بطور کامل کوشش کنند و از روزی که پیوند زناشویی می بندند، باید شرایط تحویل کودکان سالم را نیز فراهم سازند.

منبع: سایت حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم