سختی‌های کار یک کانون مسجدی فعال در بالا شهر تهران


 سختی‌های کار یک کانون مسجدی فعال در   بالا شهر تهران

انجام کار فرهنگی در بالای شهر تهران آن هم در لوای مسجد، سختی‌های خاصی دارد، به گفته مدیر کانون الهیه "اینجا خط مقدم فرهنگی است."

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، الهیه، منطقه‌ای به اصطلاح در «بالا شهر» تهران است، تمایل قشر مرفه‌نشین به زندگی در این منطقه سبب شده تا انبوه‌سازان نیز توجه خاصی به این منطقه داشته باشند، به طوری که تعداد آپارتمان‌ها و برج‌های لوکس با قیمت‌های گزاف در این منطقه که سال به سال رو به گسترش هستند، موجب گسترش جغرافیایی این منطقه و افزایش جمعیت آن شده است، اما موسسات فرهنگی هنری خصوصی این منطقه مرفه‌نشین از مراکز فرهنگی مذهبی که با اقبال خانواده‌ها هم روبرو است، پیشی دارد و این مسئولیت متولیان مراکز فرهنگی مذهبی در جذب نوجوانان و جوانان منطقه به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را سنگین می‌کند.

در اجرای برنامه‌های مذهبی نباید توجهها تنها به مناطق حاشیهنشین و کمبرخوردار معطوف شود، چرا که مناطق مرفه هم به نوبه خود در معرض انواع تهاجمات فرهنگی هستند و شدت برخی هجمه‌ها در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است، همین بهانهای شد تا از نزدیک از فعالیتهای «کانون فرهنگی هنری فرشته» در منطقه الهیه آشنا شویم.

کانون فرهنگی هنری الهیه در مجاورت مسجد فرشته ساختمان نسبتا بزرگی است که متشکل از چند کلاس و اتاق برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و مذهبی است که توانسته با جذب نوجوانان و جوانان این محله، سالیان سال منشا خدمات ارزشمندی در این منطقه باشد، به طوری که دامنه فراگیری برنامه‌های آن نه تنها این محله بلکه سطح منطقه‌ای وسیع‌تر از آن را نیز در بر می‌گیرد.

فعالیت ۳۷ ساله مسجد فرشته

مدیر کانون فرهنگی هنری الهیه که از بدو تاسیس آن به فعالیت در این مرکز مشغول است، در یک ظهر گرم مردادماه پذیرای ما بود تا بخشی از فعالیت‌هایی که به همت فعالان و دست‌اندرکاران کانون فرشته انجام می‌دهد را برای ما بازگو کند.

وی در ابتدای این گفت‌وگو به سابقه فعالیت‌های فرهنگی ۳۷ ساله مسجد فرشته که آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی، امام جماعت آن است، اشاره می‌کند و می‌گوید "مسجد فرشته جزو اولین مساجدی است که همه‌ روزه طرح تلاوت نور و همچنین جلسات هفتگی تفسیر قرآن در آن برگزار می‌شود.

کلاس‌های گوناگون فرهنگی، هنری و علمی همه‌روزه با حضور گسترده خواهران و برادران در آن دایر است و دفتر فرهنگی و انتشارات مسجد هم تاکنون ده‌ها جلد کتاب از جمله قرآن همراه با تفسیر کوتاه و نهج‌البلاغه منتشر کرده است."

استقبال گسترده از برنامههای مهارتی و کامپیوتری

حجت‌الاسلام سید محمد حسین رسولی محلاتی که به گفته خودش بسیاری از روزهای هفته تا ۱۵ـ۱۴ساعت در کانون الهیه حضور و فعالیت دارد، به سابقه ایجاد آن که به سال ۸۴ برمی‌گردد، اشاره می‌کند و می‌گوید "یک سال بعد از تاسیس این کانون یعنی در سال ۸۵ فعالیت‌ها و برنامه‌های آن شکل منظم‌تری به خود گرفت به دلیل آنکه مسجد فرشته سابقه طولانی در برگزاری کلاس‌های مذهبی برای بانوان داشته است و در سابق این کلاس‌ها توسط مرحومه استاد هاشمیان برگزار می‌شد، بعد از درگذشت وی سعی کردیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بلندمدت علاوه بر برگزاری برنامه‌ها و جلسات مذهبی برای بانوان برای دانش‌آموزان در طول سال کلاس‌های متعدد فرهنگی و مذهبی برگزار کنیم.

وی با اشاره به استقبال گسترده نوجوانان از برنامه‌های مهارتی و کامپیوتری می‌افزاید "با توجه به استقبال چشمگیر از این رشته‌ها، تاکنون چندین دوره در زمینه نرم‌افزارهای مختلف تلفن همراه، اپلیکیشن‌ها، ICDL و نرم افزارهای آفیس برگزار کرده‌ایم تا به نیازهای نوجوانان و جوانان دراین زمینه پاسخگو باشیم.

 سختی‌های کار یک کانون مسجدی فعال در " بالا شهر تهران"

ضمن اینکه کتابخانه مسجد از جمله کتابخانه‌های غنی است که با کتاب‌های مختلف به خواهران و برادران خدمات ارایه می‌کند.

کتابخانه دیگر در شبستان مسجد به همت خیرین دایر شده است که سعی شده در این کتابخانه کتاب‌های دینی و تفسیری جمع‌آوری شود که خوشبختانه با استقبال حاضرین در مسجد روبرو است، تلاش ما در این راستا بوده است که کتابخانه مسجد بر مبنای علمی و به‌روز به مردم خدمات ارایه دهد.

سختی های کار فرهنگی درمنطقه الهیه

رسولی محلاتی به سختی‌های کار فرهنگی در مناطق بالای شهر تهران اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که در مناطق مرکز شهر و یا پایین شهر انجام فعالیت فرهنگی در مساجد بسیار راحت است، در طول سال‌های گذشته این کانون در این منطقه برای جذب نوجوانان به ویژه پسران، با مشکلاتی جدی روبرو بود، به دلیل آن که گروه‌های رقیب بسیاری مشغول انجام فعالیت‌های فرهنگی هستند و مردم عملا مدارس و موسسات غیر انتفاعی که حیاط‌ آن‌ها چند برابر مسجد است را ترجیح می‌دهند، بر این اساس نمی‌توانستیم برنامه‌های خود را با حضور افراد بیشتر رونق ببخشیم و این کار ما را سخت‌تر می‌کرد، زیرا که برنامه‌های کانون الهیه در برابر این موسسات باید چنان جذابیتی داشته باشد که با استقبال مخاطبان روبرو شود.

در برخی مواقع موسسات فرهنگی در این منطقه با عنوان کار فرهنگی شکل گرفته‌اند که با اجاره باغ‌های میلیاردی، آموزش‌های مختلف که بعضا با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی مغایرت دارند را برگزار می‌کنند و این نیازمند این است که ما با بودجه‌های بسیار و با برنامه‌های قوی بتوانیم نوجوانان و جوانان را به برنامه‌های فرهنگی این کانون سوق دهیم.

به همین جهت ما در این زمینه پژوهشی انجام دادیم که بسیاری از برنامههایی که در برخی مجموعههای فرهنگی انجام میشوند، با فرهنگ جامعه ما چه تطابقی دارد؟ و یا این موسسات بودجه فعالیتهای خود را از کجا تامین میکنند، زیرا اجاره مکانی برای فعالیت فرهنگی در این منطقه بسیار بالا است و بعید هم نیست که لایههایی از نفوذ فرهنگی در این برنامهها اتفاق افتاده باشد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی است به همین جهت امسال نقطه عطفی در برنامههای کانون فرهنگی هنری فرشته بوجود آمد که بستر سازی آن از سال ۹۶ آغاز شد.

با برنامهریزیهایی که از هشت ماه قبل و در جلسات متعدد برگزار کردیم، بسترسازی برای برگزاری اردویی تابستانی در مسجد فرشته را فراهم کردیم تا با همراهی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم، طرحی جهادی در این مسجد برگزار شود.

از ماهها قبل دهها جلسه با این طلاب برگزار شد و حتی مطالعات زمینهای انجام دادیم که مخاطبان ما چه کسانی هستند و چه خلاءهای روحی دارند و چگونه میتوانیم آنها را جذب مسجد کنیم، برنامه فرهنگی ما از سوم ماه شعبان گذشته کلید خورد و تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۴۰ نوجوان بین سنین ۸ تا ۱۴ سال را جذب برنامه‌های این کانون کنیم و در حال حاضر و به لطف پروردگار روز به روز به تعداد شرکت‌کنندگان در آن‌ها افزوده می‌شود.

استقبال از دورههای درمان وسواس

وی می‌گوید: اکنون که در میانه اردوی تابستانی هستیم، دختران نوجوان از ما درخواست برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای خودشان داشته‌اند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آنان هم کلاس‌های فرهنگی تدارک دیده‌ایم، امید است که در آینده با برنامه‌ریزی بلندمدت برنامه‌های این کانون با غنای بیشتر برگزار شود.

«درمان وسواس» از جمله کلاس‌هایی است که در چند روز گذشته با استقبال بی‌نظیر خواهران بزرگسال در مسجد فرشته برگزارشد، به طوری که از مناطق مختلف تهران و حتی از شهرستان کرج برای شرکت در این کلاس حضور یافتند و به دلیل درخواست‌های زیاد و استقبال از آن، بنا شده است که هر دو هفته یکبار در این مسجد برگزار شود.

برنامههای آینده

وی به برگزاری همایش‌های دیگر در آینده در حوزه‌های مختلف از جمله «رضایت از زندگی» «آموزش‌ زوج‌های جوان» و «فرزندپروری» در این کانون اشاره می‌کند و می‌افزاید: تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و با هم‌افزایی بیشتر با دیگر مراکز فرهنگی بتوانیم زمینه حضور کسانی که ظاهر مذهبی و یا مسجدی ندارند ولی به ما اعتماد کرده‌اند را در برنامه‌های این مسجد فراهم کنیم زیرا در این صورت بستر بسیار خوبی در این کانون فراهم می‌شود.

علاوه بر آن سعی کرده‌ایم که حضور برخی از استادان که تحصیل کرده‌های کشورهای اروپایی و امریکایی هستند و در حرفه‌ خود تخصص دارند را در مسجد فرشته پر رونق کنیم و از تخصص و مهارت‌های آنان در کانون الهیه هم استفاده کنیم.

رسولی محلاتی معتقد است که باید برای تفریحات نوجوانان و جوانان در مسجد برنامه‌ریزی کنیم، چرا که اگر ما نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم، دشمن در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند، امروز دشمن با فضاهای مجازی و بسترهای این چنینی در خانه‌ها ورود پیدا کرده و خوراک خود را در این فضاها به افراد جامعه منتقل می‌کند به همین جهت مسئولان کانون الهیه با برگزاری دوره‌های آموزش ورزشی‌های رزمی و دفاعی و برنامه‌های اردویی سعی می‌کنند تا فضای این کانون را برای نوجوانان، شاداب و پرجاذبه کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری الهیه مسجد فرشته کلاس‌های روخوانی قرآن، شرح جامعه کبیره، خطابه‌های غدیر، اخلاق، نهج‌البلاغه و کلاس‌های هنری، نقاشی، اردو، گرافیک و زبان انگلیسی را بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی این کانون برشمرد.

 سختی‌های کار یک کانون مسجدی فعال در " بالا شهر تهران"

 سختی‌های کار یک کانون مسجدی فعال در " بالا شهر تهران"40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟