در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله


در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

به راستی اگر هر فردی این حقیقت را دریابد که تنها خداوند برایش کافی است دیگر چشمانش را روی هیچ چیز و هیچ کسی نمی گشاید، دیگر اگر تنها ماند و کسی نبود آزرده خاطر نمی شود چون اعتقاد دارد که تنها خداست که برای وی می ماند و کافی است و...

اگر نگاهی به احادیث و آیه های قرآن بیاندازیم به اذکاری برمی خوریم که معجزه می کنند.

اذکاری که اگر از ته دل برآیند و با اعتقادی خالص ذکر شوند قطعا نتایج خارق العاده ای دارند و کمتر کسی پیدا می شود که با دیدن این نتایج و آثار اشک در چشمانش جمع نشود.

یکی از این اذکار که بنوعی معجزاتش اثبات شده ذکر ؛ حسبی الله است.

خدا برای من کافی است.

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

به راستی اگر هر فردی این حقیقت را دریابد که تنها خداوند برایش کافی است دیگر چشمانش را روی هیچ چیز و هیچ کسی نمی گشاید، دیگر منتظر کسی نمی ماند که دستش را بگیرد ، دیگر اگر تنها ماند و کسی نبود آزرده خاطر نمی شود چون اعتقاد دارد که تنها خداست که برای وی می ماند و کافی است و ...

پشت این ذکر اسراری نهفته است که فقط اهالی دل از آن اطلاع دارند.

بیشتر بدانید: خواص خارق العاده ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله

در نوشته و شنیده ها اینطور آمده است که ذکر نورانی حسبی الله بر روی یکی از نگین های انگشتری امام حسن (ع) کریم اهل بیت و امام رضا (ع) ، ضامنی که هیچگاه از ضمانت کردن افراد دست برنمی دارد ثبت شده بوده است .

اما به راستی چه سری است در ذکر حسبی الله؟!

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به خواص ذکر حسبی الله بپردازد تا شاید جمله " و خداوند برای من کافی است" ورد زبان بسیاری از افراد گردد، پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

توکل

توکل در اصل از مادە «وکالت» به معنای انتخاب کردن است،و می دانیم که یک وکیل خوب کسی است که حداقل دارای چهار صفت باشد:آگاهی کافی،امانت،قدرت و دلسوزی.

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره توسل باید بدانید + شبهاتی در باب توسل

توکل یعنی اعتماد و اطمینان دل در همه امور به خداوند و بیزاری جستن از هر قوه و قدرتی.و این منوط بر این است که در عالم هستی جز خداوند فاعلی وجود ندارد؛و هیچ کس قوه و قدرتی ندارد مگر به واسطە او،تمامی علم و قدرت امور بندگان در دست اوست،و به هریک از بندگان عطوفت و عنایت و رحمت تام دارد،فوق علم او علمی نیست و فراتر از عنایت او عنایتی،پس هر کس چنین اعتقادی داشته باشد البته به خداوند اعتماد دارد و به غیر او به کسی حتی به خودش هم توجهی ندارد.

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

مقام توکل

توکل درجه ای از درجات دین و مقامی از مقامات مردم با یقین است.

اگر بخواهیم توکل را از راه علم ثابت کنیم،از مسئله مشکلی است که نمی توان به زودی به آن دست پیدا کرد.و از نظر عمل هم اگر بخواهند به آن متوجه شوند کاری بس دشوار و پر مشقت،علت مشکل بودن آن از نظر علم این است که هرگاه بخواهیم اسباب را در آن دخیل بدانیم و به آنها اعتماد کنیم به طور مسلم راه شرکی برای خود ایجاد کرده ایم که با توحید سازگاری ندارد و شرع مقدس از چنین معنایی کاملاً جلوگیری کرده است.امّا توجه کردن به اسباب چنان است که در بحر بیکران جهل فرو رفته باشیم.

نقل است که در روزگاران گذشته زاهدی از شهر بیرون رفت و در غاری نشست و توکل کرد تا روزی او برسد،یک هفته گذشت و نزدیک بود که از گرسنگی هلاک شود.به پیامبر آن زمان وحی شد که به وی بگوید به عزتم قسم که:«روزی ندهم تا به شهر نروی،و درمیان خلق نایستی».وقتی به شهر آمد،از هر جایی چیزی آوردند،و این راز را در درون خویش مخفی داشت.وحی آمد که به وی بگو خواستی به زهد خویش، حکم من باطل کنی،ندانستی که چون روزی بندگان خویش از دست بندگان دیگر هم دوست تر دارم از آنکه از دست خویش.

بیشتر بخوانید: حدیث امیرالمومنین (ع) درباره توکل به پروردگار

هر کس پروردگار خویش را با عظمت و کبریایی و قدرت مطلق که دارد بشناسد،به طور طبیعی خوف و خشیت او بر دلش چیره می شود و از اینکه کاری از او سرزند که او را مطرود درگاه الهی گرداند،سخت بیمناک می شود و هرچه به معرفتش افزوده می شود بر خوف و خشیت او افزوده می گردد.تا آنجا که بزرگترین خائفان مقرب ترین بندگان خداوند،یعنی انبیاء الهی هستند.

ثمرە این خوف،توبه و بازگشت به سوی درگاه حق،زهد و بی رغبتی به دنیا و صبر و شکیبائی در مخالفت با هوای نفس است.حاصل و ثمرە این فضائل،صدق و اخلاص و مواظبت بر افکار و اذکار است که،موجب پیدایش محبت در دل بندگان می شود.

هرچه محبت فزونی گیرد،همچنین بر شدت اخلاص بنده افزوده می شود و ریشه های شرک و نفاق با شعله های فروزان محبت می سوزد و از بین می رود.از این رو،رسیدن به اخلاص و درجات والای آن جز در سایە محبت امکان پذیر نیست.

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

نمونه هایی از توکل در قرآن

پیامبر اسلام(ص) و توکل

﴿لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رئوف رحیم فان تولوا فقل حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت و هو رب العرش العظیم﴾ (سوره توبه،آیات 128 و 129)

«قطعاً شما را رسولی از جنس خودتان آمد که آنچه رنج می برید بر او گران است،و بر هدایت و راهنمایی شما حریص است و به مؤمنین رئوف و مهربان است.پس اگر روی برگرداندند بگو خداوند مرا بس است،معبودی جز او نیست،بر او توکل می کنم و او پروردگار عرش بزرگ است».

حضرت نوح(ع) و توکل

﴿واتل علیهم نبأ نوح اذ قال لقومه یا قوم ان کان کبر علیکم مقامی و تذکیری بایات الله فعلی الله توکلت فاجمعوا امرکم و شرکاءکم ثم لا یکن امرکم علیکم غمّة ثم اقضوا الی و لا تنظرون﴾ (سوره یونس،آیه71)

بیشتر بدانید: از خواص ذکر لا اله الا الله چه می‌دانید؟!

«خبر نوح را بر اینها بخوان که به قوم خود گفت:اگر ماندن من (در میان شما) و یاد آوریم از آیات خدا بر شما گران (و سخت) است من به خدا توکل می کنم و شما هم با شریکانتان تصمیم خود را درباره من بگیرید (و آن را قطعی کنید) تا کار بر شما پنهان و پوشیده نماند،و کار مرا یکسره کنید و مهلتم ندهید».

پس (ای رسول) هرگاه مردم روگردانیدند بگو: خدا مرا کفایت است که جز او خدایی نیست، من بر او توکل کرده‌ام و او رب عرش بزرگ است.

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

حسبی الله در تفسیر النور - محسن قرائتی

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ «129»

پس اگر (از سخنان خداوند) روى گردان شدند، بگو: خداوند مرا کافى است، هیچ معبودى جز او نیست، تنها بر او توکّل کرده‌ام و او پروردگار عرش بزرگ است.

نکته ها

در آیه‌ى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پیامبر بود، در این آیه مى‌فرماید: مبادا کسى خیال کند که سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نیازِ به مردم بوده است، زیرا اگرهمه‌ى مردم از او اعراض کنند، خدا با اوست. همان‌گونه که اگر همه‌ى مردم رو به خورشید کنند یا پشت به آن، هیچ اثرى در خورشید ندارد.

امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «عرش عظیم»، «مُلک عظیم» است. «1»

بیشتر بخوانید: ذکر روزهای هفته و فواید باور نکردنی آنها

خدایى که نظام عظیم هستى را حفظ وتدبیر مى‌کند، انسان کوچکى را نیز مى‌تواند تحت الطاف خویش نگهدارى کند.

امام حسین علیه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مى‌کند:

«ما ذا وَجَد مَن فَقدک و ما ذا فَقَد مَن وجدک؟» هر که تو را ندارد، چه دارد؟ و هر که تو را دارد، چه ندارد؟

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

پیام ها

1- رویگردانى مردم از دین، نباید در ایمان و روحیّه‌ى ما تأثیر گذارد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ»

2- کسى‌که خدا دارد، چه کم دارد؟ «حَسْبِیَ اللَّهُ»

3- توکّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشکلات است. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ‌ ... عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ‌

«والحَمدُ للَّه ربّ العالَمیِن»

همچنین رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز در یکی از سخنرانی های خود اینگونه می فرمایند:

بیشتر بخوانید: آثار گفتن اذکار الهی از زبان رهبر معظم انقلاب

اگر دیدی با تو مخالفت می کنند،
اگر دیدی از تو رویگردانی می کنند،
اگر دیدی با ابزارهای گوناگون از همه طرف تو را احاطه می کنند..
فقل حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت و هو رب العرش العظیم

در هر سختی و دشواری بگویید حسبی الله

دعا به هنگام رفتن به بستر

رسول خدا به حضرت فاطمه (س) می فرمایند:

ای فاطمه! قبل از خواب، این دعا را بخوان:

«الحمد للّه الکافی، سبحان اللّه الاعلی، حسبی اللّه و کفی، ما شاء اللّه فضی، سمع اللّه لمن دعا، لیس من اللّه ملجأ و لا من وراء اللّه ملتجأً «توکلت علی اللّه ربّی و ربّکم، ما من دابّة الاّ هو آخذ بناصیتها، انّ ربّی علی صراط مستقیم»(378)، «الحمد للّه الّذی لم یتّخذ ولدا، و لم یکن له شریک فی الملک، و لم یکن له ولی من الذّلّ و کبّره تکبیرا»(379).

فاطمه علیهاالسلام می گوید: آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم افزود:

«ما من مسلم یقولها عند منامه ثمّ ینام وسط الشّیطان و الهوام
[211]

فیضرّه(380)؛ مسلمانی نیست که هنگام خواب این دعا را بخواند و پس از آن، میان شیطان ها و حیوانات گزنده بخوابد، و به او آسیب و زیانی برسد.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی