مسجد شیخ محمد بزرگترین موقوفه سنندج با 610 رقبه


مسجد شیخ محمد بزرگترین موقوفه سنندج با 610 رقبه

سنندج- مسجد شیخ محمد بزرگترین موقوفه شهرستان سنندج است که 610 رقبه دارد و عواید آن هم براساس نیت واقف صرف هزینه های مسجد و مدرسه علوم دینی آن می شود.


به گزارش خبرنگارمهر، جمعی از خبرنگاران استان امروز دوشنبه در قالب تور رسانه ای از موقوفه مسجد شیخ محمد بزرگترین موقوفه شهرستان سنندج بازدید و از نزدیک رقبه های این موقوفه را مشاهده کردند.

موقوفه مسجد شیخ محمد براساس آخرین آمار موجود در سامانه جامع اطلاعات موقوفات دارای ۶۱۰ رقبه است و به گفته مسئولان اداره کل اوقاف استان کردستان حدود ۳۰۰،۴۰۰ نفر هم شناسایی شدند که اراضی موقوفه را تصرف کردند.

شیخ محمد یکی از علمای برجسته و مدرس علوم دینی در منطقه بودند که در مسجدی واقع در محله آغه زمان سنندج به ترویج و تدریس مسائل و معارف دینی و اسلامی مشغول بودند و واقفان زیادی املاک و اراضی خود را به نیت این مسجد نزد این عالم دینی وقف کردند و بعدها مسجد هم به نام این روحانی وارسته در سطح شهر شناخته و نامگذاری شد.

سابقه وقف این موقوفه به سال ۱۳۲۰ برمی گردد ولی عمل به وقف آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است و در حال حاضر ۸۷ هکتار از اراضی سطح شهر سنندج که شامل شهرک های ارشاد و اتوبوسرانی و عرصه ادارات دولتی هم چون اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، دانشگاه تربیت معلم، تعاونی جهاد کشاورزی، زندان، مجتمع ایثارو بخشی از بلوار دکترحسینی است، از رقبه های این موقوفه هستند.

عرصه های مسکونی این موقوفه سالانه اجاره ای در حدود ۱۵۰ هزار تومان به اداره کل اوقاف و امورخیریه استان پرداخت می کنند و در صورت خرید و فروش هریک از املاک ساخته شده در این اراضی هم در هنگام انتقال سند ۱۵ درصد از قیمت کارشناسی جدید نسبت به کارشناسی قبلی به متولی این موقوفه پرداخت می شود.

۸۰ مسجد سال گذشته کمک هزینه از موقوفه شیخ محمد دریافت کردند

رییس اوقاف و امورخیریه شهرستان سنندج در این بازدید با اشاره به اینکه ۵۳۱ موقوفه در این شهرستان وجود دارد، گفت: ۹۶ درصد از نیات واقفان این شهرستان مربوط به مسجد است.

ادریس هنرور با اشاره به اینکه ۳۳۰ مسجد تاکنون در سامانه اوقاف به ثبت رسیدند، بیان کرد: موقوفه مسجد شیخ محمد بزرگترین موقوفه این شهرستان است که از عواید رقبات آن در زمینه نیت واقف که بازسازی و بهسازی مسجد، مدرسه علوم دینی واقع درآن، طلاب و روحانیون و خادم مسجد هزینه می شود.

وی عنوان کرد: براساس مجوز قانونی سالانه از محل درآمد این موقوفه هم به مساجدی که هیچ گونه رقبه و منبع درآمدی ندارند، کمک هایی می شود.

وی ادامه داد: امسال تاکنون از این محل به مسجد امام حسین(ع) محله عباس آباد و مسجد حاج سید ابراهیم کمک شده و سال گذشته هم ۷۰،۸۰ مسجد ازاین کمک ها بهره مند شدند.

بعد از بازدید از رقبات این موقوفه به همراه جمعی از مسئولان اداره کل اوقاف و امورخیریه استان به مسجد شیخ محمد واقع در محله آغه زمان رفتیم و از مدرسه علوم دینی و کتابخانه هم بازدید کردیم.

موقوفه ای در حوزه وقف و رسانه در کردستان نداریم

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در این مسجد با اشاره به اینکه وقف سنت حسنه و سیره رسول الله است، گفت: وقف سرمایه ای پایدار است و در زمان و شرایط بد اقتصادی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

حجت الاسلام میثم عباسپور یکی از ضروریات جامعه امروز را ایجاد موقوفات متناسب با نیاز هر منطقه خواند و بیان کرد: تنها موقوفه ای که دراستان نداریم مربوط به نیت وقف و رسانه است که امیدواریم این مهم هم تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: به هر میزان خبرنگاران که سربازان عرصه فرهنگی هستند از لحاظ مالی تقویت شوند و برنامه های فرهنگی و آموزشی برای آنها از محل نیت واقفین برگزار شود، شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: مساجد در هر جایی از کشور و توسط هر شخص حقیقی و حقوقی احداث شود طبق قانون مسئولیت و مدیریت آن برعهده سازمان اوقاف است و این سازمان هم هیئت امناهایی برای اداره مساجد منصوب می کند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان افزود: مساجد باید خود دارای رقبه هایی باشد تا برای تامین هزینه های موردنیاز درآن متکی به بخش دولتی نباشد.

حجت الاسلام عباسپور با اشاره به اینکه واقفان خود نیت هایشان را تعیین می کنند، بیان کرد: در راستای ساخت مدارس تراز اسلامی که الگویی برای دیگر مدارس باشند، مدرسه علوم دینی قدیمی واقع در موقوفه مسجد شیخ محمد تخریب و دوباره احداث شده است.

وی عنوان کرد: مجوز شرعی نداریم که درآمد موقوفات را در جایی به غیر از نیت واقفین هزینه کنیم و مردم استان مطمئن باشند هیچ مبلغی از درآمد موقوفات از استان خارج نشده و نخواهد شد.

بدهی ادارات دولتی مانعی در راه اجرای نیت واقفان

وی با اشاره به اینکه بخشی از عرصه های رقبه های موقوفه شیخ محمد و دیگر موقوفات استان در اختیار ارگان های دولتی است، گفت: مسئولان اوقاف استان وقت و زمان زیادی را صرف وصول این مطالبات می کنند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان بیان کرد: متاسفانه وقتی این بدهی های ادارات دولتی به اوقاف که متولی نگهداری از موقوفات است پرداخت نمی شود بخشی از نیت واقفین هم اجرایی نمی شوند.

حجت الاسلام عباسپور اظهارداشت: حفظ عین رقبه هم از دیگر هزینه هایی است که از محل عواید موقوفات انجام می شود.

تنظیم بالغ بر ۳ هزار سند اجاره رقبات در کردستان

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان کردستان هم در مسجد شیخ محمد و در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بیش از ۳ هزار سند اجاره رقبه های استان تنظیم شد و ۲۱۷ رقبه هم شناسایی شده که امسال اسناد اجاره آنها منعقد خواهد شد.

مهدی سلیمانی عنوان کرد: اطلاعات توصیفی ومکانی ۴ هزار و ۱۵۱ رقبه هم سال گذشته در استان برداشت شد و امسال هم قرار است این اقدام درارتباط با ۳ هزار رقبه انجام شود.

وی اظهارداشت: بالغ بر ۳ هزار متر مربع از بقاع متبرکه و ۳ هزار مسجد هم دراستان ساخت جدید، تعمیر و بازسازی شدند.

وی با اشاره به اینکه مسجد شیخ محمد ۶۱۰ رقبه دارد، بیان کرد: بیش از ۳۰۰،۴۰۰ نفر هم شناسایی شدند که زمین موقوفه این مسجد را تصرف کردند لذا از آنها درخواست شده خود برای انعقاد سند اجاره مراجعه کنند در غیراین صورت از طریق محاکم قضایی اقدام خواهیم کرد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان کردستان ادامه داد: سالانه از محل عواید این موقوفه ۱۵۰ میلیون تومان بابت هزینه طلاب و روحانیون در این مسجد هزینه می شود.

ماموستا ساجد آداک یکی از مدرسان مدرسه علوم دینی مسجد شیخ محمد هم به خبرنگاران گفت: در این مدرسه حدود ۵۰ نفر طلبه در سطح های مختلف داریم که از این تعداد ۷،۸ نفر ساکن شهر سنندج و مابقی از روستاها و شهرهای اطراف و حتی از استان هایی هم چون شیراز هستند

وی که کارشناس ارشد فقه امام شافعی است، عنوان کرد: این مدرسه چهار نفر مدرس دارد که در زمینه حفظ قرآن کریم، ادبیات عرب، صرف و نحو، علوم قرآنی، علم حدیث و غیره آموزش های لازم را به طلاب ارائه می دهند.

وی اظهارداشت: کتاب های موجود در کتابخانه این مسجد و مدرسه علوم دینی جوابگوی نیاز طلاب نیست.

کد خبر 4367257

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته