صدر بدون مالکی فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تشکیل می دهد


صدر بدون مالکی فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تشکیل می دهد

بغداد - ایرنا - 'حاکم الزاملی' یکی از رهبران جریان صدر گفت ائتلاف سائرون مورد حمایت سید مقتدا صدر طی روزهای آینده فراکسیون اکثریت پارلمان ملی این کشور را بدون حضور ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، درحالی که نوری مالکی دو روز پیش، از تشکیل فراکسیون اکثریت با حضور سه ائتلاف اصلی دولت قانون، فتح (هادی العامری) و نصر (حیدرالعبادی) و جاری بودن گفتگوها برای پیوستن سائرون و حکمت (سید عمار حکیم) خبر داده بود، اکنون الزاملی از رهبران پر نفوذ جریان صدر می گوید این مذاکرات با محوریت سائرون و بدون حضور ائتلاف دولت قانون در جریان است.
الزاملی درگفتگو با روزنامه قطری 'العربی الجدید' با اشاره به این که همه در انتظار تایید نتایج انتخابات هستند گفت سائرون تعداد زیادی کرسی بدست آورده است و ائتلاف ها و تفاهمات فراوانی نیز با گروههای مختلف دارد و وی گمان می کند که سائرون در روزهای آینده و پس از تایید نتایج انتخابات، فراکسیون اکثریت را اعلام خواهد کرد.
الزاملی درعین حال گفت که هر دولتی بدون تکیه بر تفاهم با سایرین بر سر ماموریت ها و پرونده های اساسی نمی تواند موفق باشد و از مهمترین این موارد، روش اداره کشور، موضوع خلع سلاح و از بین بردن سهمیه بندی سیاسی و فساد است.
وی گفت ائتلاف سائرون نسبت به دیگران شانس بیشتری در تشکیل ائتلاف با سائر گروههای سیاسی دارد و می تواند در این زمینه موفق باشد اما گروه نوری مالکی در میان این گروهها جایی نخواهد داشت.
این درحالی است که 'صلاح العبیدی' سخنگوی جریان صدر عراق روز یکشنبه گفته بود این جریان برای نخست وزیر شدن هیچ خط قرمزی به دور هیچ شخصیت سیاسی نکشیده است زیرا معیار آن برنامه ها و نه اشخاص است.
وی گفت: طرح ارائه شده توسط مقتدا صدر بر این مبنا است که گروه های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت (ائتلاف بزرگتر پارلمانی) گردهم آمده و بر ضوابط و ویژگی های نامزد نخست وزیری به رای واحد برسند.
العبیدی افزود: نمی توانیم بگوییم که هیچکدام یک از شخصیت های سیاسی کناره گذاشته شده اند و یا این که به سمت نزدیک تر از بقیه است چرا که انتخاب نامزد نخست وزیری به مجموعه ای باز می گردد که فراکسیون بزرگتر پارلمانی را تشکیل بدهد.
وی افزود: همانگونه که به عنوان برتری بر دیگران (برای تصدی این پست) به هیچ شخص چراغ سبز نشان نداده ایم، به دور هیچ شخصیت سیاسی ای نیز خط قرمز نکشیده ایم.
گفتنی است یکی از کانون های اختلاف میان گروههای پیروز در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق، میان جریان صدر و دولت قانون به رهبری نوری مالکی شکل گرفته است.
بدلیل اختلافات شخصی و سیاسی میان دو رهبر سیاسی پر نفوذ شیعه عراق، بر خلاف سایر رهبران سیاسی که در ماههای گذشته بارها با هم دیدار کرده اند، هنوز دیداری میان این دو صورت نگرفته است.
ناظران، به تفاهم نرسیدن این دو جریان سیاسی را یکی از عوامل تاخیر در اعلام تشکیل ائتلاف بزرگتر پارلمانی متشکل از پنج ائتلاف پیروز شیعه به همراه برخی گروههای اهل سنت و کرد می دانند.
اظهارنظر طیف های مختلف سیاسی در عراق درحالی است که نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق می گذرد، بازشماری دستی آرا که امروز دوشنبه پایان یافته هنوز نتایجش اعلام نشده و همزمان تلاش ها برای تشکیل ائتلاف بزرگتر و به تبع آن دولت جدید نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.
از سوی دیگر تاخیر در تشکیل ائتلاف بزرگتر، پارلمان و دولت جدید عراق درحالی است که مردم استان های مرکزی و جنوب عراق از اوایل تیرماه در اعتراض به قطعی برق در تابستان بسیار گرم این کشور، فساد اداری و سوء خدمت رسانی، دست به تظاهرات زدند که همچنان در برخی شهرها ادامه دارد.
براساس نتایج رسمی در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
خاورم*10*380**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟