علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟


علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟

گاهی اوقات تشخیص جای نیش حشرات بسیار دشوار است، نیش حشرات می تواند باعث ایجاد درد خفیف، خارش و تورم می شود. بسیاری از حشرات هستند که می توانند باعث انتقال بیماری های واگیر دار شوند پس تشخیص نیش حشرات اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله از سایت کوکا راه ها و روش های […] The post علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟...

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش زنبور سرخ یا زنبور گاوی

سم زنبور گاوی حاوی هیستامین و استیل کولین می باشد. ناحیه ای که توسط یک زنبور سرخ یا زنبور گاوی دچار گزیدگی می شود، قرمز و متورم شده و فرد دچار درد شدیدی در این ناحیه می شود.

اگر فردی که دچار گزیدگی با زنبور گاوی شده دچار درد در اندام ها شود، گوش ها و لب ها آبی شده و یا دچار مشکلات تنفسی شود، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند چون ممکن است دچار حساسیت شده باشد.

زنبور عسل

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش زنبور عسل

وقتی که یک زنبور عسل فرد را نیش می زند در مرحله ی اول سعی کنید که نیش به جا مانده را از محل خارج کنید، جای نیش زنبور عسل ممکن است قرمز و متورم شود و فرد احساس سوزش، درد شدید و خارش داشته باشد.

اگر به نیش زنبور عسل حساسیت نداشته باشید، این علائم خیلی سریع درمان می شوند اما اگر فرد به نیش زنبور عسل جساسیت داشته باشد ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود، در این صورت بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

زنبور بی عسل (زنبور کارگر)

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش زنبور بی عسل

علائم نیش زنبور بی عسل دقیقا مانند جای نیش زنبور عسل است، پوست قرمز و متورم شده و فرد احساس درد و سوزش و خارش شدیدی دارد حتی ممکن است یک خونریزی خفیف روی پوست ایجاد شود و جالب اینکه زنبور بی عسل می توانند چندین بار نیش بزند.

بسیار مهم است که بدانید که به نیش زنبور عسل حساسیت دارید یا نه، چون اگر حساسیت داشته باشید ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی شوید.

پشه

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش پشه

جای نیش پشه به شکل لکه های قرمز برجسته به اندازه یک توت بر روی پوست ظاهر می شود، پشه ها قسمت هایی را نیش می زنند که پوست نازک تر است و راحت تر می توانند به رگ های خونی دسترسی داشته باشند.

وقتی یک پشه نیش می زند، بزاق خود را به زخم تزریق می کند، بزاق حاوی ماده ی ضد انعقاد خون بوده پس خون را رقیقی می کند و در نتیجه باعث قرمزی، تورم و خارش شدید در پوست می شود.

کنه

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش کنه

جای نیش کنه به شکل یک نقطه ی قرمز بزرگ بر روی پوست ظاهر می شود، نکته ی مهم این است که کنه مدت طولانی در بدن فرد باقی می ماند و با مکیدن خون بزرگ تر می شود علاوه بر این کنه ها ممکن است باعث ابتلای افراد به آنسفالیت (ورم مغز) و بیماری لایم شوند.

اگر موفق شدید کنه را از بدن خود بیرون بیاورید، اما نقطه قرمز همچنان رشد می کند و بزرگ می شود بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

کک

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش کک

متاسفانه جای نیش کک با آلرژی یا نیش پشه اشتباه گرفته می شود، جای نیش کک به شکل نقاط قرمز رنگ بزرگ و متورم دیده می شود با این حال برخلاف جای نیش پشه بسیار دردناک بوده و با خارش درد آن بیشتری می شود.

کک معمولا به پا ها حمله می کند و بیشتر افراد در خواب دچار گزیدگی با کک می شوند، فاصله ی بین نیش های کک 1 تا 2 سانتی متر است. کک باعث انتقال عفونت در بدن می شود.

مورچه

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش مورچه

بیشتر انواع مورچه ها هیچ خطری برای انسان ندارند، با این حال، مورچه آتشین قرمز به دلیل سموم قوی که دارد می تواند باعث واکنش های آلرژیک و شوک آنافیلاکسی شود. جای نیش مورچه آتشین قرمز به صورت نقاطی کوچک بر روی پوست ظاهر می شود که بعد ها بزرگ شده و به زخم تبدیل می شوند.

جای نیش مورچه های معمولی مانند جای نیش پشه بوده و به صورت یک نقطه ی صورتی رنگ بر روی پوست ظاهر می شود که مدت طولانی خارش دارد، هنگام گزیدگی با مورچه فرد احساس می کند که بر روی آن قسمت پوست آب جوش ریخته شده است.

خرمگس

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش خرمگس

جای نیش خرمگس درست مانند توده بزرگ پر از چربی به نظر می رسد، خرمگس با وارد کردن نیش خود در بدن انسان، خون را می مکد به همین دلیل جای نیش بسیار دردناک است.

جای نیش خرمگس اول به صورت یک نقطه ی قرمز کوچک به اندازه ی 1 میلی متر بر روی پوست ظاهر می شود که پس از مدتی متورم شده و دچار خارش می شود.

خرمگس بیماری های مختلفی از جمله تولارمی یا تب خرگوش و سیاه زخم را به انسان منتقل می کنند، نکته ی جالب اینکه آن ها بیشتر به گله های گاو حمله می کنند نه انسان ها.

شپش

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش شپش

اگر متوجه نقاط قرمز کوچکی شدید که بیشتر بر روی مو های بدن به ویژه در سر، گردن و گوش ها دیده می شوند به این معنی است که شما دچار شپش سر شده اید. اما اگر متوجه ی این نقاط قرمز رنگ بر روی پشت، شکم، دست ها یا پا ها شدید باید به فاصله ی نیش ها از هم دقت کنید و اینکه آیا پوست سوراخ شده یا نه.

شپش ها باعث انتقال بیماری هایی از جمله تب خندق و حصبه می شوند.

ساس

علائم ظاهری تاول و خارش جای نیش انواع حشرات چگونه است؟جای نیش ساس

در نگاه اول، جای نیش ساس مانند جای نیش پشه یا حساسیت و واکنش های آلرژیک به نظر می رسد، پوست قرمز و متورم شده و دچار خارش و درد شدید می شود.

با این حال، یک راه برای تشخیص جای نیش ساس وجود دارد؛ جای نیش های ساس بسیار نزدیک به هم بوده و در یک مسیر مشخص دیده می شوند. افراد بیشتر در خواب دچار گزیدگی با ساس می شوند.

در صورت مشاهده ی هرکدام از این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید

فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد. جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر می شود وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود سردرد سرگیجه حالت تهوع درد در قفسه ی سینه احساس خفگی و خس خس دشوار شدن تنفس

اینها علائم آلرژی هستند که ممکن است برای فرد خطرناک باشد، از اینرو حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش برخورد با گزیدگی و نیش حشرات

با استفاده از موچین یا ناخن نیش حشره را درآورید. به هیچ عنوان با فشار دادن جوش سعی نکنید نیش را بیرون بکشید، این کار فقط باعث خواهد شد که نیش بیشتر زیر پوست پخش شود.

محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید و بعد تکه ای یخ روی آن بگذارید تا سرد شود. برای جلوگیری از باد کردن بیشتر محل گزیدگی، آن را بالا ببرید. اینکار را در همان لحظه ای که گزیدن صورت می گیرد انجام دهید.

در صورت لزوم، از کرم ها و ژل های مسکن درد یا آنتی هیستامین استفاده کنید تا خارش و سوزش آن کمتر شود. اگر یکی از اعضای خانواده تان به نیش حشرات آلرژی دارد، قبل از رفتن به مسافرت، حتما با پزشک در این رابطه صحبت کنید. پزشک احتمالا به شما توصیه خواهد کرد که همراه خود آنتی هیستامین ببرید.

فرد آسیب دیده و گزیده شده نباید به هیچ عنوان رانندگی کند چون احتمال بیهوش شدن یا ضعف کردن او زیاد است.

نیش حشرات و آلرژی

فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتما کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتما از طریقه ی مصرف آن مطمئن شوید.

چطور از گزیدگی دوری کنیم

اگر تعداد زیادی زنبور شما را احاطه کرده اند، خیلی آرام سعی کنید از آن محل دور شوید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با تکان دست آنها را از آن محیط دور کنید. حرکات شدید فقط آنها را بیشتر برای نیش زدن تحریک می کند از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعا نیش می زنند از چیزهایی که حشرات را تحریک می کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید بو و رنگ های روشن حشرات را تحریک می کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید پوشیدن لباسهایی با آستین بلند، پاچه ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می کند برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره های خانه و ماشین را ببندید در صورت وجود هر نوع آشیانه ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعا آن را به جای دیگری منتقل کنید در صورت وجود تعداد بالای حشره در محیط، برای صورتتان از حفاظ استفاده کنید

منبع : brightside

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام