فورد موستانگ 50 ساله شد


فورد موستانگ 50 ساله شد

کوپه عضلانی و جذاب موستانگ در شش نسل مختلف تولید شده و از سال 1969 در بازار‌های جهانی حضور مستمر دارد نخستین بار در بازار آمریکا توانست طعم موفقیت را بچشد و در همان سال نخست عرضه، بیش از 121 هزار دستگاه فروش داشت. این فروش سال بعد 4.5 برابر شد و به محدوده 550 هزار دستگاه رسید تا اینکه در سال 1966 ما شاهد شکسته شدن رکورد فروش یک اتومبیل اسپورت...

فرادید| به جرات می‌توان گفت موستانگ محصول اسپورت شرکت فورد مشهورترین خودرو تولید شده در تاریخ است که در ۶ نسل مختلف این اسب سریع آمریکایی ، فورد را به بازیگر اصلی این کلاس در جهان تبدیل نموده است. اگر به زمان رونمایی از موستانگ در سال 1964 برگردیم، می‌فهمیم واقعا قرار بر این نبود که موستانگ تا این اندازه با استقبال مواجه شود. مگر از یک کوپه روباز دونفره و موتور وسط با پیشرانه ۴ سیلندر که در اوایل دهه ۷۰ خلق شده بود چه انتظاری می‌شد داشت.
به گزارش فرادید، خلاقیت مهندسان فورد و میل گسترده جوانان به خرید یک اتومبیل اسپورت و ارزان سبک وزن باعث شد تا موستانگ استقبالی را تجربه کند که تا پیش از آن کمتر اتومبیل اسپورتی تجربه کرده بود. از آن زمان پنج دهه گذشته و همزمان با آغاز پنجاهمین سالگرد شروع تولید فورد موستانگ، این خودروساز آمریکایی از تولید ده میلیون دستگاه موستانگ در این مدت طولانی خبر داده است.
فورد موستانگ 50 ساله شد
کوپه عضلانی و جذاب موستانگ در شش نسل مختلف تولید شده و از سال ۱۹۶۹ در بازار‌های جهانی حضور مستمر دارد نخستین بار در بازار آمریکا توانست طعم موفقیت را بچشد و در همان سال نخست عرضه، بیش از ۱۲۱ هزار دستگاه فروش داشت. این فروش سال بعد ۴.۵ برابر شد و به محدوده ۵۵۰ هزار دستگاه رسید تا اینکه در سال ۱۹۶۶ ما شاهد شکسته شدن رکورد فروش یک اتومبیل اسپورت کوپه در تاریخ معاصر بودیم. البته که فورد موستانگ گرچه در آن سال ۶۰۷ هزار و ۴۵۱ دستگاه فروش داشته، ولی در هر نسل فروشش مدام کم وکم و کمتر شده تا جایی که عرضه سالانه این محصول حالا به زیر ۱۰۰ هزار دستگاه هم رسیده است. اینجا در یک گزارش کوتاه سعی می‌کنیم مهم‌ترین نکات را درباره این خودرو عضلانی به شما ارائه کنیم.
فورد موستانگ 50 ساله شد
نسل اول؛ اسب سرکش
با اینکه ایده اولیه تولید موستانگ به سال ۱۹۶۲ و یک کانسپت کوچک و عجیب برمی‌گردد، ولی خلاقیت یک مهندس گمنام از دپارتمان طراحی فورد به نام گیل هدرمن باعث شد یکی از خاص‌ترین اتومبیل‌های تاریخ پای به بازار بگذارد. این خودرو که مجموعا در ۸ سال موفق شد حدود ۳ میلیون دستگاه فروش داشته باشد، بی شک بهترین و موفق‌ترین نسل موستانگ از ابتدا تا کنون است که در اقسام ماچ ۱، بولت، شلبی و جی تی در گونه فست بک و روباز به دست مشتریان رسید.
فورد موستانگ 50 ساله شدنسل دوم؛ اسب پیر
خیلی‌ها این نسل از موستانگ را بدترین خودرویی می‌دانند که در این رده تولید شده است. ساخته دیک نزبیت مهندس مشهور فورد هیچ‌گاه اتومبیلی در قبای رقبای تازه مثل شورولت کامارو و دوج چلنجر نبود و اعتبار موستانگ را تا حدی مخدوش کرد. موستانگ نسل دوم تنها ۵ سال تولید شد و حدود ۱.۱ میلیون دستگاه هم فروش داشت ضمن اینکه در بالاترین نمونه به موتور هشت سیلندر مشهور فورد به نام ویندسور هم مجهز گشت که این موتور هم افقاه‌ای به حال زار اسب پیر آمریکایی نکرد.فورد موستانگ 50 ساله شدنسل سوم؛ اسب بی اصالت
اگر نسل دوم موستانگ محصولی کند، اما مدرن و اصیل بود، نسل سوم موستانگ را بایستی خودرویی دانست که از نیای خود هیچ چیز جز نامی به ارث نبرده بود. نامی که البته آن هم دیگر در مقابل خوی وحشی و ظاهر مخوف پونتیاک فایربرد راه به جایی نمی‌برد. موستانگ در این نسل که حدود ۱۵ سال تولید شد، سه بار فیس‌لیفت شد و سرانجام هم فروش موفقیت آمیزی به میزان ۲.۳ میلیون دستگاه را هم تجربه کرد.
فورد موستانگ 50 ساله شدنسل چهارم؛ گورخر!
نسل چهارم موستانگ را همه اتومبیلی نامتعارف می‌دانند که می‌خواست تظاهر کند محصولی پیشرو است. البته این پیشرو بودن جز در تظاهر، در هیچ بخش دیگری ظهور و بروز نداشت. این نسل از موستانگ به واسطه ظاهر نه چندان جالب که بی‌شباهت به شورولت کوروت نبود، از سوی طرفداران موستانگ هم چندان به رسمیت شناخته نمی‌شود به طوری که در فاصله ۱۰ سال تنها حدود ۱ میلیون دستگاه فروش داشت.

فورد موستانگ 50 ساله شد

نسل پنجم؛ اسب پیر جذاب
با اینکه طراحی این نسل یک ویتنامی عاشق ماشین بود، اما بازخورد فورد از این نسل به شدت عالی بود و بعد از مدت‌ها دوباره اقبال را به سمت این خودرو سرازیر کرد. در واقع از سال ۲۰۰۴ تا انتهای سال ۲۰۱۴ بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه از این نسل راهی بازار شد. وزن سنگین این مدل بدترین عیبی بود که همه درباره‌اش اتفاق نظر داشتند.فورد موستانگ 50 ساله شد
نسل ششم؛ اسب جوان
تیز و تند و جذاب مثل نسل اول، ولی احاطه شده توسط انبوهی از رقبا. این نسل با اینکه یکی از بهترین طراحی‌های تاریخ موستانگ را دارد، اما در ۴ سال اخیر فعلا تنها ۴۰۰ هزار دستگاه فروش داشته و کمتر از انتظار ظاهر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان