انتقاد قوه قضائیه به ابهامات لایحه حمایت از حقوق کودکان


انتقاد قوه قضائیه به ابهامات لایحه حمایت از حقوق کودکان

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه نسبت به برخی مواد مصوب شده در لایحه حمایت از حقوق کودکان، انتقاداتی مطرح است، گفت: به عنوان مثال در بخش آزار جنسی تعریف واحدی وجود ندارد.


دکتر ذبیح الله خدائیان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که در مجلس تصویب شده، در رابطه با بحث مجازات آزار جنسی کودکان در فضای مجازی، در حالت عادی برای جرائم فضای مجازی مشکل اثبات جرم داریم، در رابطه با کودکان چطور این موضوع به اثبات می رسد؟گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، نقاط قوت و ضعفی دارد. نسبت به نقاط ضعف لایحه هر چند در مجلس به تصویب رسیده است، انتقاداتی داریم.

وی در خصوص مصادیق انتقادهای قوه قضائیه به ماده های تصویب شده لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، گفت: در بعضی از موارد مانند آزار جنسی که در لایحه موادی در رابطه با آن مطرح شده است، انتقاداتی داریم.

معاون حقوقی قوه قضائیه با انتقاد از اینکه در هیچ کجا تعریف متقن و مشخصی از آزار جنسی وجود ندارد، گفت: تعریف مشخصی در خصوص این مفاهیم در لایحه مذکور نیامده است و همین امر در آینده می تواند مشکلاتی ایجاد کند به طوری که قضات می توانند تفاسیر متعددی در این زمینه داشته باشند.

خدائیان با بیان اینکه کلمات متعددی در این قانون آمده است که تعریف مشخصی در رابطه با آن نداریم،اظهارداشت: موضوع ابهامات و عدم تعاریف مشخص باید مورد توجه قرار گیردهر چند این لایحه نقاط مثبتی هم دارد.با این حال ما حرفهای زیادی در رابطه با مواد این قانون داریم.

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به مجازات تا یک میلیون تومانی جریمه برای کسانی که مواد مخدر به کودکان می فروشند هم قوه قضائیه انتقاد دارد؟گفت: مواد دخانی از جمله سیگار مد نظر قانونگذار بوده است. در حال حاضر هم در قانون فعلی مجازات کمی برای این جرم در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از حدود یک دهه، در نهایت لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در حال تعیین تکلیف است. اردیبهشت‌ماه سال ۸۸ قوه قضائیه ،لایحه‌ای با عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان در ۵۴ ماده به دولت ارائه کرد لایحه‌ای که فراز و نشیب‌های فراوانی در دولت و مجلس طی کرد. مواد این لایحه در بررسی دولت به ۴۹ ماده کاهش یافت و سپس مردادماه سال ۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و ۲۸ آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شد. این لایحه در مجلس به خصوص در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شد و بالاخره آذرماه سال ۹۶ در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شد و در نوبت صحن قرار گرفت.

این لایحه قدیمی که مشمول زمان و دستخوش تغییراتی در این سالها شد، یک هفته ای هست که در ساختمان قانون گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و موادی از آن مورد بحث و بررسی قرار دارد. اگر چه برخی از فعالان حوزه حقوق کودک معتقدند لایحه حقوق کودکان ونوجوانان تضمین اجرایی ندارد و کلیات آن چند روز پیش در مجلس تصویب شد،اما برخی مواد آن از جمله مواد زیر مورد بحث است:

انتقاد قوه قضائیه به ابهامات لایحه حمایت از حقوق کودکان

کد خبر 4369459
انتقاد قوه قضائیه به ابهامات لایحه حمایت از حقوق کودکان مهدیه محمدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!