گردهمایی برای کارآفرینی/ روستائیان به میدان عمل آمدند


گردهمایی برای کارآفرینی/ روستائیان به میدان عمل آمدند

بیرجند- مردان و زنان غیور خطه کویری خراسان جنوبی دست به دست هم داده اند و در قالب تشکیل تعاونی ها به اشتغال پرداخته اند تا بگویند جهادگران اقتصادی در صحنه حضور دارند.


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، رقیه رحمتی راد: دردهای چندین ساله خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. دردهایی که بارها و بارها توسط رسانه‌ها بیان‌شده و برای هیچ یک از مخاطبان تازگی ندارد چرا که این خطه سال‌هاست که حرف شیرینی نداشته و تنها خشکسالی ها، مهاجرت و بی‌آبی را به چهره دارد.

اما این روزها افرادی از همین خطه کویری به پا خاسته‌اند و برای مقابله با قهر طبیعت ورود کرده اند، ناگفته نماند برخی هم از سال‌های گذشته گام‌هایی برداشته‌اند که امروز به ثمر نشسته است. تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی تنها ابزار دستشان بوده و در این مسیر قطعاً شمشیری برنده‌تر از توان مردمی وجود ندارد.

مردمانی که هیچ ندارند اما با حداقل داشته‌هایشان کارگاه‌های کوچکی راه انداخته‌اند و در دل روستاهای مختلف به اشتغال‌زایی پرداخته‌اند تا هم به سختی‌های روزگار پاسخی داده باشند و هم دشمن را در جنگ اقتصادی‌اش ناامید سازند.

نمونه این تلاش‌ها را می‌توان در روستای کوشه از توابع خوسف جست و جو کرد. جایی که ۱۵ هنرمند در تعاونی کوچکی گرد هم آمدند و در رشته‌های مختلف بومی دیار خود به هنرمندی می‌پردازند.

جایی که انگیزه مردمانش سرمایه ۵۰ هزار تومانی را به ۵۰ میلیون تومان رسانده‌ و هم و غمشان نیز رشته‌های منسوخ‌شده کوشه را احیا کرده است.

به همراه جمعی از خبرنگاران سری به این تعاونی می‌زنیم تا از نزدیک موفقیت‌هایی را تماشا کنیم که دو سال برایش عرق ریخته شده و به مرحله شکوفایی رسیده است.

توبافی برای گذران زندگی

یکی از اعضای این تعاونی بیان کرد: از چندین سال گذشته در رشته تو بافی فعالیت داشته‌ام اما از دو سال اخیر در این تعاونی مشغول فعالیت شده‌ام. کنیز قاسمی با بیان اینکه روزانه دو حوله می‌بافم، اظهار کرد: به دلیل عدم دسترسی به بازار فروش، این حوله‌ها را به تعاونی می‌فروشیم.

وی بیان کرد: حوله بافی برای بانوان خانه‌دار شغلی بسیار مناسب بوده چرا که در کنار خانه‌داری می‌توانند در این حرفه فعالیت کنند. قاسمی با اشاره به اهداف خود بیان کرد: تکیه بر توان داخلی و کسب درآمد از مهم‌ترین اهدافم برای ورود به این تعاونی بود.

علاقه شرط اول کارآفرینی

یکی دیگر از اعضای تعاونی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از یک سال گذشته در این تعاونی مشغول فعالیت هستم.

فاطمه فورجانی که در رشته قالی‌بافی مشغول فعالیت دارد، افزود: خوشبختانه درآمد رضایت بخشی در این رشته دارم. وی با بیان اینکه در این تعاونی قالی‌های شش متری می‌بافیم، اظهار کرد: با توجه به علاقه‌ای که در این رشته داشتم، وارد تعاونی شدم.

فورجانی بیان کرد: باید زمینه‌ای برای فروش محصولات در نظر گرفته شود تا تولیدات تعاونی نیز افزایش یابد.

بازار فروش «جاجیم» فراهم شود

یکی دیگر از اعضای این تعاونی هم بیان کرد: از دو سال گذشته در رشته جاجیم‌بافی در این تعاون مشغول فعالیت هستم. فاطمه بیگم رضایی با بیان اینکه جاجیم‌بافی قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، افزود: این رشته در روستای کوشه فراموش شده بود که با این تعاونی جان گرفت.

وی بیان کرد: از جاجیم در جاهای مختلفی مانند رومیزی دوخت سر مانتو، فرش، کیف و غیره استفاده می‌شود. رضایی با ابراز خرسندی از احیای این رشت منسوخ‌شده، اظهار کرد: باید بازار فروش این محصول فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این حرفه مشکل بازار داریم و محصولات تولیدی به فروش نمی‌رسد.

احیای رشته‌های منسوخ‌شده

مدیرعامل این شرکت تعاونی هم با بیان اینکه ایجاد رونق در روستا از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این تعاونی است، گفت: این تعاونی از دو سال با ۵۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. علیرضا شهداد بیان کرد: در حال حاضر این تعاونی در شش رشته شامل پارچه‌بافی، قالی‌بافی، سفال کری، جاجیم‌بافی، آهنگری و گوهر تراشی مشغول فعالیت است.

نیروهای این تعاونی افرادی هستند که از سال‌ها گذشته با این رشته‌ها آشنا بوده اما زمینه به کار گیری هنرشان وجود نداشته است

وی بیان کرد: در این تعاونی تلاش شده است رشته‌های منسوخ‌شده روستا را احیا کنیم که خوشبختانه موفق بوده‌ایم. شهداد بیان کرد: این تعاونی برای اولی بار به عنوان پایلوت در روستای کوشه سفلی اجرایی شده و اقدامات مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این تعاونی دارای ۳۰ عضو است، گفت: همچنین برای ۱۵ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

اشتغال در خانه‌ای قدیمی

شهداد با اشاره به سنتی و قدیمی بودن مکان تعاونی بیان کرد: این مکان، منزل پدربزرگم بوده که تنها باهدف کمک به اشتغال در اختیار تعاونی قرار داده‌ام. دهیار روستای کوشه سفلی از فعالیت شش کارگاه در این تعاونی خبر داد و افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم سرمایه در گردش را به ۵۰ میلیون تومان برسانیم.

وی بیان کرد: نیروهای این تعاونی افرادی هستند که از سال‌ها گذشته با این رشته‌ها آشنا بوده اما زمینه به کار گیری هنرشان وجود نداشته است. شهداد با اشاره به مشکلات پیش روی تعاونی بیان کرد: خوشبختانه در بازار فرش مشکلی نداریم چرا که دستگاه‌های داخلی حمایت می‌کنند.

تهیه مواد اولیه، مهم‌ترین چالش

مدیرعامل این شرکت تعاونی گران شدن مواد اولیه را از مهم‌ترین مشکل پیش رو دانست و افزود: کمبود مواد اولیه، تولید و فروش را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته درآمد هر هنرمند روزانه ۱۲ هزار تومان بوده است، گفت: طی این روزها درامد این هنرمندان به نصف تقلیل یافته است. شهداد اظهار کرد: تاکنون برای راه‌اندازی و سایر فرایندها تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام اما برای توسعه کارگاه‌ها نیازمند تسهیلات و حمایت هستیم.

وی با بیان اینکه برای ارائه آموزش‌های رایگان به علاقه‌مندان آمادگی داریم، گفت: نمایشگاهی در داخل تعاونی برای معرفی تولیدات برپا شده است.

فعالیت ۳۴ تعاونی در خوسف

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف در این بازدید بیان کرد: در حال حاضر ۳۴ تعاونی در خوسف فعال است. محمد کسایی با بیان اینکه این تعاونی‌ها دارای هزار و ۳۵۲ عضو است، اظهار کرد: همچنین این تعاونی‌ها برای ۳۷۷ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی سرمایه اولیه این تعاونی‌ها را ۱۰۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها نقش شایسته‌ای در اشتغال‌زایی و رفع محرومیت‌ها دارد.

تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به بانک‌های عامل معرفی شده است

کسایی بیان کرد: تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به بانک‌های عامل معرفی شده است. وی با بیان اینکه شهرستان خوسف دارای ۱۲ هزار و ۶۷۲ نفر است، افزود: جمعیت بیکاری این شهرستان ۵۷۷ نفر است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف بیان کرد: همچنین میانگین تراکم جمعیت در استان ۵.۱ و در این شهرستان ۱.۷ است.

راه‌اندازی پنل دهکده هوشمند

رئیس شورای اسلامی کوشه سفلی بیان کرد: مردم این روستا همت و تلاش بالایی در اجرای برنامه‌های ما دارند. افسانه کوشه بیان کرد: کوشه سفلی، اولین روستا در شرق کشور بوده که دهکده هوشمند در آن راه‌اندازی شده است.

بنا به گفته رئیس شورای اسلامی کوشه سفلی بیان کرد: با راه‌اندازی این دهکده، هر منطقه از روستا مکان‌یابی می‌شود.

هنوز هم انسان‌هایی در کویر وجود دارند که توان خویش را باور داشته و برای شکوفایی آن گام‌های بزرگی بر می‌دارند. بدون شک هر قدم از سوی مردم موفقیتی برای نظام در مقابله با جنگ اقتصادی مردم رقم می زند.

کد خبر 4368957

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟