قرص ضد بارداری مردان با موفقیت آزمایش شد

به گزارش اولی ها: بر اساس گزارش های منتشر شده قرص ضد بارداری مردان ورژنی جالب توجه از داروهای مورد استفاده زنان برای جلوگیری از بارداری است که اولین فاز آزمایش ها را با موفقیت گذرانده است.

قرص ضد بارداری مردان با موفقیت آزمایش شد

قرص ضد بارداری مردان

جالب است بدانیم که در حال حاضر، تحقیقات گسترده ای در زمینه ساخت ورژنی مردانه از داروهای ضد بارداری زنان در جریان است و مواد گوناگونی از سم تیرهای مورد استفاده در شکار بومیان قاره آفریقا گرفته تا انواع مختلف ژل‌های استوایی، برای این منظور موردبررسی قرار گرفته‌اند. در همین رابطه گروهی از دانشمندان به تازگی اعلام کردند که فاز اولی آزمایش قرص ضد بارداری مردان ساخته شده توسط آن‌ها با موفقیت پیش رفته و ایمنی و کارایی داروی موردنظر به صورت رسمی تایید شده است. در بررسی دقیق‌تر این موضوع با ما همراه باشید.

ساخت قرص ضد بارداری مردان

داروی ضد بارداری مردانه ساخته‌شده که دیمتاندرولون آندیکانوئت (dimethandrolone undecanoate) یا DMAU نام گرفته، برخلاف سایر قرص‌های خوراکی تستوسترون که پس از مصرف سریعا از بدن خارج می‌شوند، به واسطه نوعی زنجیره بلند از اسید چرب به میزان بیشتری در سیستم مصرف‌کننده باقی می‌ماند و گفته ‌شده که اثر آن تا یک روز دوام دارد.

استفانی پیج (Stephanie Page)، سرپرست تحقیقات انجام‌شده می‌گوید که داروی DMAU قدمی بزرگ در راه ساخت قرص ضد بارداری مردان با عملکردی یک روزه است و بسیاری از افراد در نظرسنجی‌های مختلف اظهار کرده‌اند که به نظر آن‌ها استفاده از دارویی با دوام 24 ساعته بسیار بهتر از سایر روش‌های ضد بارداری دائمی و یا ژل‌های ناشناخته است.

در فاز اول آزمایش داروی ضد بارداری موردنظر 100 داوطلب مرد که در سلامت کامل بودند، به چند گروه تقسیم شدند و قرص DMAU در دوزهای مختلف و همچنین به صورت پلاسیبو یا همان دارونما بر روی آن‌ها آزمایش شد. گزارش شده که بیشترین میزان اثر گزاری مربوط به بالاترین دوز مصرف‌شده از داور بود و کاهش هورمون‌های مربوط به تولید اسپرم و کم شدن تستوسترون در این افراد، بیشتر از سایر داوطلبان بوده است.

قرص ضد بارداری مردان با موفقیت آزمایش شد

قرص ضد بارداری مردان

دو مورد از عوارض جانبی داروی ضد بارداری مردان این تیم تحقیقاتی هم که از عبارت «ملایم» برای توصیف اثر آن‌ها استفاده شده بود، شامل کم شدن کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب بدن و همچنین،‌ مقدار کمی افرایش وزن می‌شد.

پیج در این رابطه می‌گوید که با وجود کاهش میزان گردش تستوسترون در داوطلبان، تنها در موارد کمی کبود شدید و یا زیادی این هورمون در فرد گزارش شد و نتایج به دست آمده از موفقیت‌های آینده در عملی کردن ورژنی مردانه و کاملا مشابه به داروی ضد بارداری زنان خبر می‌دهند. در تحقیقات گسترده‌تر پیش رو، پیج و تیمش در حال تایید این موضوع هستند که استفاده روزانه HDL موقتا از تولید اسپرم جلوگیری می‌کند.

ایمنی و کارایی داروی ضد بارداری مردان

با این تفاسیر، ایمنی و تاثیرگزاری این نوع از قرص ضد بارداری مردان در موارد مصرف طولانی‌مدت، هنوز کاملا تایید نشده و دانشمندان نمی‌دانند که مصرف HDL چه تاثیرات بلندمدت و حتی غیرقابل بازگشتی بر روی هورمون‌های مردانه مهم و ضروری می‌گذارد؛ در همین رابطه تیم دیگری از کشور استرالیا در حال کار بر روی نوع غیر هورمونی این دارو هستند که به جای جلوگیری از شکل گرفتن اسپرم، فرآیند خارج شدن آن از بدن را مختل می‌کند.

قرص ضد بارداری مردان با موفقیت آزمایش شد

قرص ضد بارداری مردان

محققان استرالیایی در سال 2013 نتایج قابل‌توجهی را از تحقیقات خود بر روی پروتئین‌های ضروری برای تخلیه اسپرم ارائه دادند و ساب ونتورا (Sab Ventura)، سرپرست این تیم دانشمندان اعلام کرده است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها، تا ده سال آینده داروی غیر هورمونی آن‌ها که عوارض جانبی بلندمدتی هم ندارد، در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرید.

البته کار پژوهشی تیم ونتورا به اندازه تحقیقات قرص DMAU پیشرفت نداشته، اما همانطور که برخی دیگر از صاحب‌نظران گفته‌اند، تاثیرات داروهای ضد بارداری هورمونی بر روی قوای جنسی و توانایی باروری مردان نباید نادیده گرفته شود و مهم‌ترین مشخصه جنین قرص‌هایی بازگشت‌پذیر بودن تاثیرات آن‌ها پس از توقف مصرف است.

با این وجود آزمایش‌های انجام‌شده توسط تیم داروی DMAU و همچنین همکاران ونتورا نشان می‌دهد که روش‌های مختلفی برای ساخت قرص ضد بارداری مردان وجود دارد و دانشمندان در حال به‌کار‌گیری تکنیک‌های گوناگون به منظور ساخت این نوع داروها هستند.

نتایج تیم تحقیقاتی استفانی پیج، 18 مارس در گردهمایی ENDO 2018 شیکاگو آمریکا ارائه شد.

همچنین بخوانید: روش انجام آزمایش بارداری در خانه