میخانه‌ای که مسجد شد


 میخانه‌ای که مسجد شد

محلی که مسجد سراج‌الملک هم اکنون در آن قرار دارد زمانی میخانه بود تا اینکه آیت‌الله بیدآبادی با همراهی مردم توانست آن را به پایگاه نیایش و راز و نیاز با پروردگار تبدیل کند.

خبرگزاری شبستان: همیشه تهیه گزارش از مسجدی در همسایگی میدان تاریخی توپخانه که پس از انقلاب به «امام خمینی (ره)» تغییر نام یافت، برای من جالب بوده است اما حوزه‌های کاری گوناگون، نبود ساختاری درست و دشواری‌های رفت و آمد، عملی شدن این خواسته را برایم غیرممکن کرده بود تا اینکه به هر ترتیب در روزهای پاسداشت کوشش‌های خبرنگاران یعنی در نیمه مردادماه ۱۳۹۷ و در یک روز بسیار گرم تابستانی که در وصف آن می‌توان گفت «هوا بس ناجوانمردانه گرم است» به وسیله مترو و با چند دقیقه‌ای پیاده‌روی به سمت خیابان چراغ برق، به مسجد سراج‌الملک رفتم.

این مسجد که دو در دارد؛ یکی در خیابان امیرکبیر که در اصلی است و دیگری در کوچه‌ای به همین نام که به جز روزهای پذیرایی از مردم، معمولا باز نیست، شبستانی بزرگ دارد و مکانی نیز برای اقامه نماز فرادای مردم در حیاط آن تعبیه شده است.

 میخانه‌ای که مسجد شد

حسن توفیق بین که مسجد کرد/سطح میخانه را سراج‌الملک

 میخانه‌ای که مسجد شد

شبستان مسجد سراج‌الملک بزرگ است و همه روزه شمار فراوانی از مردم در آن حضور می‌یابند و به جرات می‌توان یکی از محبوب‌ترین مساجد پایتخت است زیرا کمتر روزی را می‌توان یافت البته به جز روزهای تعطیل، که جماعت زیادی از مردم در آن حاضر نشوند.

واقع شدن در یکی از خیابان‌های شلوغ تهران، همسایگی با بازار بزرگ تهران و میدان امام خمینی (ره) را می‌توان از مهم‌ترین دلایل حضور گسترده مردم در این خانه خدا دانست.

 میخانه‌ای که مسجد شد

 میخانه‌ای که مسجد شد میخانه‌ای که مسجد شد

سخن آخر اینکه مسجد سراج‌الملک با پیشینیه طولانی‌اش، به واسطه امامت روحانیونی مانند آیت‌الله محمدعلی شاه آبادی در آن و به دلیل واقع شدن در یکی از خیابان‌های بسیار شلوغ تهران، مسجدی نام‌آور است که همه روزه دست‌کم هفت ساعت در آن به روی مردم باز است.

در واقع مسجد سراج‌الملک را می‌توان جزو مساجد ماندگار پایتخت تهران دانست که شهرتش ریشه در پیشینه‌اش و پویایی امروزین‌اش دارد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج