خانه های پلکانی «روئین» در انتظار گردشگران


خانه های پلکانی «روئین» در انتظار گردشگران

«عباس سلیمانی زاده» یکی از معتمدان و بزرگان روستای روئین در تور گردشگری که به مناسبت روز خبرنگار برای خبرنگاران این استان بر گزار شد، گفت: روئین یکی از روستاهای شهرستان اسفراین است که قدمت آن به دوره پیش از اسلام باز می گردد. وی با اشاره به این که این روستای تاریخی دارای 300 کوچه است، افزود: همه کوچه های این روستا دارای سه راهی هستند...

«روئین» یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان اسفراین است که وجود باغات، خانه های پلکانی، نساجی سنتی و گویش مردم این روستا را تبدیل به یکی از روستاهای خاص در خراسان شمالی کرده است.

«عباس سلیمانی زاده» یکی از معتمدان و بزرگان روستای روئین در تور گردشگری که به مناسبت روز خبرنگار برای خبرنگاران این استان بر گزار شد، گفت: روئین یکی از روستاهای شهرستان اسفراین است که قدمت آن به دوره پیش از اسلام باز می گردد.

وی با اشاره به این که این روستای تاریخی دارای 300 کوچه است، افزود: همه کوچه های این روستا دارای سه راهی هستند و تنها در یک کوچه یک چهار راهی وجود دارد که پایین و بالای روستا را به یکدیگر متصل می کند.

این چهار راه به این دلیل ساخته شده بود که اگر جنگی پیش می آمد زن و بچه ها از محله ای این به محلات دیگر فراری داده شوند. در گذشته 6 گروه در این روستا زندگی می کردند که هر گروه دارای یک چشمه، یک آسیاب آبی و یک مسجد بودند.

وی با اشاره به این که در داخل این روستاها چنارهای قدیمی زیادی وجود دارد، افزود: قدمت یکی از این چنارها 900 سال است که حدود 10 سال گذشته از تنه این چنار به عنوان قصابی استفاده می شد که در حال حاضر از انجام این امر خودداری می شود.

به گفته وی، روئین از زمان صفوی به این نام عنوان گرفته است. گفتنی است در ادامه این تور گردشگری از یکی از کارگاه نساجی سنتی نیز بازدید شد که در این کارگاه ها حوله ها و چادرشب با نخ های پنبه ای به صورت سنتی تولید می شود.

شمار فراوانی از ساکنان روستای روئین به شغل حوله و چادرشب بافی مشغول بکار هستند که همین امر موجب شده تا این روستا به عنوان پایتخت نساجی سنتی ایران نام بگیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
روستای گردشگری ، اسفراین ، روئین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج