بهبود 5.5 میلیارد دلاری طراز تجاری کشاورزی کشور


بهبود 5.5 میلیارد دلاری طراز تجاری کشاورزی کشور

قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش طراز تجاری کشاورزی کشور، گفت: با تلاش هایی که در حوزه کشاورزی شده است، این طراز از منهای 8.5 میلیارد دلار هم اکنون به منهای 3 میلیارد دلار رسیده و در واقع توانستیم طراز تجاری کشور را 5.5 میلیارد دلار بهبود ببخشیم.

به گزارش ایسنا، غلامحسین طهماسبی در همایش روز مزرعه لوبیا در مرکز تحقیقات لوبیا شهرستان خمین با اشاره به تاثیرات محدودیت های اقلیمی و صنعتی شدن جوامع و محدویت های منابع آب در کاهش تولیدات مواد غذایی گفت: ایجاد امنیت غذایی مهمترین برنامه و سیاست هایی است که هر کشوری را می تواند به سمت توسعه و استقلال پیش ببرد. علیرغم اینکه در سایر بخش ها همچون صنعت بخش علمی و پژوهشی جدا از خود سازمان بوده و در دانشگاه ها مستقر است، ولی در بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی از سال های گذشته بخش علمی و تحقیقاتی با بخش تولید ارتباط مستقیم داشته است .

وی ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارتباط دهنده بین تحقیقات علمی و اجرای عملیات کشاورزی است. وجود زیرساخت تحقیقات در جهاد کشاورزی از سال های دور توانست تحقیقات و پژوهش های مورد نیاز را در موسسات تحقیقاتی اجرایی کند و بتواند به عنوان حلقه ارتباطی بین محققین و تولید کنندگان در بحث ترویج کشاورزی نقش ایفا کند .

قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در نظام نوین ترویج در طول سال های گذشته با تلاش زیادی که در سازمان تحقیقات انجام شد، حلقه ارتباطی بین محققین و تولید کنندگان بیش از گذشته ایجاد شده است. با تغییر سیاستی که در آموزش وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، از تمام امکانات آموزشی برای ارتقا و بهره برداری استفاده شده است، و آموزش وزارت جهاد کشاورزی کاملا به سمت آموزش بهره برداران سوق داده شده است .

طهماسبی با بیان اینکه وظیفه سازمان تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش بهره برداران است، گفت: ما باید دانش در هکتار را در تمامی محصولات کشاورزی ارتقا دهیم، این امر زمانی محقق می شود که فعالیت های بیشتری در بخش ترویج کشاورزی و آموزش بهره برداران صورت گیرد.خوشبختانه در جریان اعمال نظام نوین ترویج که حاکم بر بخش ترویج کشاورزی کشور شده است، طی 5 سال گذشته حدود 8 هزار پهنه در کل کشور تحت پوشش قرار گرفته است.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آب در کشور، گفت: باید محققین و دانشمندان کشورمان از تحقیق ها و تکنیک هایی استفاده کنند که در نهایت منجر به تولید و معرفی ارقام مقاوم به کم آبی، ارقام مقاوم به خشکسالی شود، ضمن اینکه باید به سمت تولید دانشی رفت که بتواند ما را به صورت پایدار در ارتباط با مشکل بحران آب پیش ببرد و در نهایت بتوانیم از این بحران کم آبی عبور کنیم .

طهماسبی ادامه داد: در نظام نوین ترویج نزیک به 4 میلیون بهره بردار در سامانه سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی ثبت نام شده اند .

وی بیان کرد: در سال های گذشته برگزاری روز ملی مزرعه سابقه نداشته است و روزهای مزرعه بصورت استانی برگزار می شد، اما با توجه به اهمیت جایگاه مزرعه و تولیدات آن، امروزه شاهد برگزاری 9 روز ملی مزرعه هستیم. هدف از برگزاری این روزها در کشور ارتباط گیری هر چه بیشتر بخش تحقیقات با بهره برداری است .

قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به افزایش طراز تجاری کشاورزی کشور، گفت: با تلاش هایی که در حوزه کشاورزی شده است، این طراز از منهای 8.5 میلیارد دلار هم اکنون به منهای 3 میلیارد دلار رسیده در واقع توانستیم طراز تجاری کشور را 5.5 میلیارد دلار بهبود ببخشیم، ضمن اینکه در برخی از محصولات همچون گندم سه سال به خودکفایی رسیده ایم. در تولید شکر هم به خود کفایی رسیده و در بخش روغن که بیشترین وابستگی را در تولیدات کشاورزی داریم، توانستیم مقدار وابستگی را کم کنیم .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر