سم پاشی دام ها، راه مقابله با بیماری ویروسی بلوتانگ


سم پاشی دام ها، راه مقابله با بیماری ویروسی بلوتانگ

لاهیجان - ایرنا - همزمان با گرمای هوا و مساعدشدن زمینه فعالیت پشه عامل انتقال بیماری ویروسی بلوتانگ در بخش هایی از استان گیلان، لازم است سم پاشی جایگاه دام و دام ها مورد توجه جدی قرار گرفته و شهروندان نیز حتما از گوشت ذبح شده در کشتارگاه های مجاز استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در مناطق ییلاقی حاشیه شمالی قله درفک ، مرگ انبوه گوسفندان گله دارانی در حال وقوع است که این حیوانات، تنها سرمایه آنان است و نوعی بیماری ، دارایی آنان را هدف قرار داده که در صورت استمرار آن، خسارت های زیادی به زندگی این دامداران وارد می شود.
دوری مسیر از جاده و آبادی، دسترسی و مراجعه آنان به مراکز درمانی دامی و دامپزشکی را دشوار کرده و خواستار توجه بیشتر کارشناسان دامپزشکی و خدمات مراکز دامپزشکی هستند و شیوع این بیماری ویروسی، طی یک ماه اخیر تلفات زیادی به دام ها تحمیل کرده است.
محمد سلطانپور یکی از دامداران جوان منطقه تی تی سرا در حاشیه قله درفک است که 150 گوسفند دارد و می گوید نعش کش گوسفندان گله خود شده و هر صبح باید لاشه چندین گوسفند را از گله دور و معدوم سازد.
وی که بیش از 25 گوسفند خود را به دلیل یادشده از دست داده، می افزاید: نگهداری از این گله ها حاصل زحمت های روزها و ماه های سخت و طاقت فرسا در سرما و گرما در مناطق جنگلی و دور افتاده است و نگران باقی مانده گوسفندانم هستم.
وی ادامه داد: طی 2 مرحله تاکنون 800 هزار تومان آمپول خریداری کرده ام ولی تاثیری نداشته و هر دامپزشکی، دارویی متفاوت تجویز می کند.
فاصله زمانی بین مبتلا شدن تا مرگ گوسفندان، حداکثر 10 روز است و گرانی دارو و سخت گذر بودن مسیر تا محل تهیه دارو و امکانات دامپزشکی ، از دیگر مشکلاتی است که این چوپانان را رنج می دهد.
بنا به اظهار افراد محلی، علاوه بر تی تی سرا ، در مناطق مرتعی مانند کله چوله، کبوتر خوانی در شهرستان رودبار و مناطق جنگلی سیاهکل و بخشی از خورگام عمارلو و روستاهای کوهستانی دیلمان نیز این بیماری شیوع یافته است.
حسن باباپور گله دار دیگری در منطقه شاه شهیدان نیز می گوید: در کمتر از یک ماه اخیر حدود 20 گوسفند و بره بر اثر این بیماری تلف شده اند و بین 50 تا 60 راس دیگر نیز مریض شده و در انتظار مرگ هستند.
وی می افزاید: گوسفندان تب شدید می کنند، ادرار آنها خونی و ریزش آب از دهانشان شروع می شود و پس از چند روز، گوسفند مبتلا به بیماری، می میرد.
ایلخان نوروزی که دامپزشک محلی است در این ارتباط به ایرنا گفت: این بیماری علاوه بر گیلان، در قزوین نیز شیوع یافته و بخشی از مناطق کوهستانی خورگام، عمارلو و دیلمان را نیز مبتلا کرده است.

** ضرورت سمپاشی بدن و جایگاه دام با سموم مخصوص دامی
مدیرکل دامپزشکی استان گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: با عنایت به شیوع برخی بیماری های دامی در فصل گرما و لزوم کنترل آن، دامداران باید نسبت به سمپاشی بدن و جایگاه دام با سموم مخصوص دامی اقدام کنند.
سهراب عاقبتی افزود: در فصل گرما فعالیت پشه ها و کنه های دامی بیشتر شده و از آنجائیکه این بیماری ها واکسن ندارند، سمپاشی بموقع و دوره ای دام ها ، مکان های دامی و مبارزه با حشرات موذی بصورت دوره ای با سموم دامی خطر ابتلای دام ها به بیماری های واگیر را کاهش می دهد.
وی از دامداران خواست در صورت مشاهده بیماری در گوسفندان با علائم تب، تورم صورت، تورم زبان و لب ها، زخم و عفونت در دهان و زبان و لنگش دست و پا ، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.
فرشید حقانی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی گیلان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: بیماری ویروسی که در دنیا به نام بلوتانگ شناخته می شود، اخیراً شیوع پیدا کرده که البته در استان تاکنون سابقه نداشته و یک بیماری نوپدید محسوب می شود و چون ویروسی است، واکسن ندارد.
وی افزود: عامل انتقال بیماری، نوعی پشه است و فعلاً تنها راه پیشگیری از شیوع بیشتر آن، سم پاشی مکانیکی جایگاه دام و دامهاست و با توجه به گرمای هوا ، فعالیت پشه ها در این فصل زیاد است که با سرد شدن هوا ، ابتلا به این بیماری بین گوسفندان کاهش می یابد.
وی ادامه داد: گوسفند مبتلا به این بیماری به تورم سر و صورت، لنگش پا ، تاول های دهانی و خونریزی و گاهاً مرگ دچار می شود و ما نسبت به مصرف انسانی گوشت این دام ها نیز هشدار می دهیم و به مردم توصیه می کنیم حتما از گوشت ذبح شده در کشتارگاه های مجاز استفاده کنند.
بر اساس آخرین برآوردها حدود 831 هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و 448 هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گاومیش در استان گیلان شمارش شده است.
6029 / 6070 / 2007

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول