آموزش کاشت مریم گلی در گلدان


آموزش کاشت مریم گلی در گلدان

کاشت مریم گلی در گلدان به دلیل زیبایی و معطر بودن گل‌ها، نگهداری و تکثیر آسان، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به گلکاری و باغبانی است. مریم گلی در خاک‌های مختلف به خوبی رشد می‌کند و به نور کافی و آبیاری متوسط نیاز دارد.

ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - مریم گلی یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است که خواص درمانی آن از گذشته‌های دور در طب سنتی رایج بوده است. اگر احساس می‌کنید محیط خانه‌تان آلوده و دلگیر شده، محققان نگهداری از گیاه مریم گلی در محیط خانه را پیشنهاد می‌کنند. بعد از چیدن گل‌های مریم گلی می‌توانی مقداری از گیاه را برای کاربردهای درمانی خشک کنید و بخشی از گل‌ها را بسوزانید. دانشمندان کشف کرده‌اند که سوزاندن گیاه مریم گلی در محیط خانه، می تواند بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های محیط را از بین ببرد و هوای خانه را پاک و تمیز کند. در ادامه با مراحل کاشت مریم گلی در گلدان و شرایط نگهداری از آن آشنا می‌شوید.

آموزش کاشت مریم گلی در گلدان

نحوه کاشت مریم گلی در گلدان

کاشت مریم گلی در گلدان به دو روش کاشت مستقیم از طریق بذر و کاشت غیر مستقیم از طریق تقسیم بوته امکان‌پذیر است. بهترین زمان برای کاشت این گیاه از طریق بذر، اواسط دی تا اواسط فروردین و تکثیر از طریق تقسیم بوته، در پاییز صورت می‌گیرد. مراحل کاشت این گیاه به شرح زیر است:
بذر مریم گلی یا نشاء آن را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه کنید.
برای کاشت از طریق بذر، بذر گیاه را در عمق سه تا چهار سانتی‌متری خاک بکارید و فاصله بذر‌ها از یکدیگر را ۵۰ سانتی متر در نظر بگیرید.
اگر از گلدان استفاده می‌کنید، از گلدان‌هایی با دهانه ۱۰ سانتی‌متر برای کاشت یک بذر، و از گلدان‌هایی با دهانه بزرگتر از ۱۵ سانتی‌متر برای کاشت سه بذر بهره بگیرید.
بذر مریم گلی در شرایط نور کافی و دمای مناسب، حداکثر بعد از ۱۰ تا ۱۵ روز جوانه خواهد زد.
زمانی که گیاه مریم گلی کوچک است، باید محیط کشت گیاه را همواره مرطوب نگه دارید، ولی زمانی که گیاه بزرگتر شد، فقط زمانی که خاک اطراف گیاه خشک شد، آبیاری را انجام دهید.
اگر بخواهید از روش تقسیم بوته برای کاشت گیاه مریم گلی در گلدان این کار را انجام دهید، قلمه سالم و بدون آفت را از گیاه جدا کرده و برای کاشت گیاه جدید از آن استفاده کنید.
در شرایط ایده‌آل و نور کافی ۸ تا ۱۱ هفته زمان برای گلدهی گیاهان لازم است و اولین گل‌های گیاه اواسط تابستان ظاهر می‌شوند.
مریم گلی پنج تا هفت سال سال عمر می‌کند. رشد گیاه درسال اول کند است و گلدهی تا اوایل تابستان همچنان ادامه می‌یابد.


گیاه شناسی مریم گلی

مریم گلی گیاهی چند ساله از خانواه نعنائیان با ارتفاع آن ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است که به صورت خودرو در مناطق معتدل و مرطوب می‌روید. ساقه‌های این گیاه در ابتدا، به رنگ سبز تیره و پوشیده از کرک‌های انبوه و خاکستری رنگ است و با گذشت چند سال ساقه‌ها نیمه‌چوبی می‌شوند.

آموزش کاشت مریم گلی در گلدان
برگ‌ها بلند و نیزه‌ای شکل هستند و سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرک‌های ظریف است. گل‌های این گیاه، به رنگ متمایل به بنفش، آبی، صورتی یا گاهی سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها، روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. برگ‌های مزه‌ای تلخ داشته و گل‌های معطر مریم گلی، یکی از پر مصرف‌ترین و موثرترین گیاهان دارویی است.

آموزش کاشت مریم گلی در گلدان


شرایط محیطی مورد نیاز کاشت مریم گلی در گلدان

خاک: مریم گلی نیاز به خاک با زهکشی خوب حاوی خاک معمولی باغچه با کمپوست یا خزه تورب دارد. آبیاری: مریم گلی از گیاهان مقاوم به خشکی است و به آبیاری کمی نیاز دارد. زمانی که گیاه جوان است، لازم است محیط کاشت گیاه همواره مرطوب باشد، بنابراین روزانه آبیاری را انجام دهید. هنگامی که گیاه بزرگتر شد، آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک گلدان خشک شده باشد. دما: دمای مناسب برای کاشت گیاه مریم گلی، ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. نور: مریم گلی نیاز به نور کامل خورشید دارد، ولی توصیه می‌شود در تابستان گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان مریم گلی در خانه، پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. آفات و بیماری‌ها: بیماری‌های قارچی مختلف، لکه‌برگیها، بوته‌میری‌ها و حساسیت به آفاتی مانند تریپس، کنه، شته و مگس سفید گلخانه از مهمترین آفات گیاه است، ولی توصیه می‌شود تا حد ممکن از سموم برای گیاه استفاده نشود.


با ظهور گل‌ها شما می‌توانید گل‌های گیاه را برداشت و خشک کنید. اجزای مریم گلی به خصوص گل آذین آن دارای ترکیبات معطر و اسانس است و در صنعت به عنوان مواد معطر، چاشنی، اسانس‌ها و تهیه مواد آرایشی و دارویی به کار برده می‌شود.

برگرفته از: بذرام، فصلنامه گیاهان دارویی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟