خدمات مشاوره ای و مددکاری کمیته امداد قم برون سپاری شد


خدمات مشاوره ای و مددکاری کمیته امداد قم برون سپاری شد

قم - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم با اشاره به مردمی کردن ساختار سازمانی و اداری این نهاد گفت: برای نخستین بار در کشور، صد درصد خدمات مشاوره ای و 30 درصد خدمات مددکاری کمیته امداد قم برون سپاری شد‌.

به گزارش ایرنا، اکبر میرشکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: خوشبختانه مراکز بخش خصوصی همکاری خوبی را در این زمینه داشتند تا رویکرد مردمی خدمات کمیته امداد برجسته تر و نمایان تر شود.
وی با اشاره به استقرار 9 پایگاه به منظور ارایه خدمات یاد شده در سطح شهر افزود: با توجه به تمایل نداشتن برخی خانوارها برای مراجعه به کمیته امداد، تمام خدمات قابل ارایه در ساختار سازمانی و اداری این نهاد در یک ساختار مردمی و با کمک بخش خصوصی به جامعه هدف ارایه می شود که از ابتدای این طرح که حدود هشت ماه از آن می گذرد میزان رضایتمندی خانواده ها از خدمات مشاوره ای و مددکاری به دلیل سهولت دسترسی به آن بیشتر شده است‌.
میرشکار در ادامه با اشاره به تخصیص اعتباری بالغ بر 620 میلیارد ریال جهت پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان با نرخ 4 درصد اظهار کرد: در یک ماه گذشته حدود 700 تن از مددجویان مطابق بررسی های صورت گرفته برای بهره مندی از این وام شناسایی شدند.
وی با بیان این که در بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 97 مصوب مجلس شورای اسلامی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد 200میلیون ریال تسهیلات پیش بینی شده است، افزود: در یک ماه گذشته 250 تن به بانک ها معرفی، ولی 158 تن از آنها موفق به دریافت این تسهیلات شدند و با توجه به این که در مرحله بعدی نیز بیش از 200 تن دیگر به بانک ها معرفی خواهند شد، سرعت عمل بیش از پیش بانک ها ضروری است.
مدیرکل کمیته امداد قم با بیان این که رقم در نظر گرفته شده برای اشتغال روستایی قم چهار برابر میانگین کشوری است، گفت: طرح راهبری شغلی از جمله برنامه های جدید و در پیش روی این نهاد در حوزه اشتغال است که با همکاری بخش خصوصی و با هدف ارایه راهنمایی ها و هدایت های شغلی به مددجویان اجرا می شود.
وی همچنین خرید 161 واحد مسکن مددجویی و تعمیر590 واحد مسکونی را از فعالیت های سال جاری کمیته امداد قم در حوزه مسکن ذکر کرد و افزود: پیرو سیاست کمیته امداد مبنی بر خرید مسکن به جای ساخت مسکن، تعداد 238 واحد مسکونی طی 2 سال گذشته خریداری شده است.
وی ادامه داد: امسال در حوزه اقدام های حمایتی کمیته امداد استان نیز میزان مستمری مددجویان مستمری بگیر تحت پوشش که 16هزار و671خانوار را شامل می شوند، 14درصد افرایش پیدا کرده و در همین مدت 54 میلیارد ریال نیز در بخش درمان خانوارهای تحت پوشش هزینه شده است‌.
میرشکار همچنین واریز ماهیانه 900هزار ریال جهت تغذیه هزار و 206 کودک زیر 6 سال را از دیگر اقدام های حمایتی کمیته امداد برشمرد و گفت: در سال جاری برنامه های فرهنگی متعدد و متنوعی برای خانواده های تحت پوشش در نظر گرفته شده و یک هزار و 200 تن در پایگاه های اوقات فراغت تابستان از این برنامه بهره مند می شوند.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعیت استان قم زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد، 15 هزار و 60 خانوار معادل 1.9درصد جمعیت قم معیشت بگیر بوده و سایر خانوارها نیز از خدمات تک یا چند خدمتی امداد مثل درمان، فرهنگی و اشتغال بهره مند می شوند.

** معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد قم نیز با بیان این که این نهاد در راستای استفاده از ظرفیت های موجود در جامعه همواره به دنبال اعتمادسازی عمومی بوده است، افزود: از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه، 148میلیارد ریال پول و کالا جمع آوری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18درصد رشد داشته است.
اکبر رشیدی ادامه داد: در همین مدت در حوزه صدقات و خیرات نیز بیش از 42 میلیارد و 32 میلیون ریال جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.46درصد رشد یافته است.
وی حجم کمک های دریافتی در طرح محسنین را نیز 31 میلیارد و 600 میلیون ریال دانست و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16.5درصد افزایش دارد.
معاون کمیته امداد قم همچنین درآمد حاصل شده از محل جمع آوری زکات را با رشد 60 درصدی نسبت به سال قبل معادل هشت میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در بخش طرح های مبتنی بر نیاز نیز 35 میلیارد ریال جمع آوری شده که تنها یک درصد رشد داشتیم.
رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمهیدهای صورت گرفته برای عید سعید قربان افزود: امسال نیز با استفاده از منابع داخلی کمیته امداد دام هایی را خریداری و پس از ذبح و دسته بندی به نیازمندان تحویل داده می شود و همچنین دام هایی که مردم در اختیار ما می گذارند را بر اساس نیت آنها پس از نماز صبح عید قربان ذبح و تا عصر بین مددجویان و نیازمندان توزیع خواهیم کرد.
وی با بیان این که هماهنگی های لازم با خیران و بانیان طرح های احسان و نیکوکاری مختلف کمیته امداد از جمله اکرام ایتام در روز عید قربان انجام شده است، گفت: کمیته امداد 10 درصد هزینه خرید دام جهت ذبح در محلات توسط مساجد را تامین و در نماز جمعه این هفته و نماز عید قربان نیز کمک های مردمی با نیت قربانی را جمع آوری می کند.
وی با اشاره به اجرای پویش احسان احسن به عنوان یکی از ابتکارهای استان در خصوص کمک به نیازمندان افزود: در این طرح که همزمان با دهه ولایت آغاز خواهد شد، با کمک همه مردم و خیران برای هزار و 100 نوعروس نیازمند جهزیه تهیه می شود.
از عید قربان تا عید غدیر به عنوان دهه ولایت نامگذاری شده است.
7403 / 1175

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مشاوره

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟