دوستی ترکیه و آمریکا چگونه به دشمنی تبدیل شد؟


دوستی ترکیه و آمریکا چگونه به دشمنی تبدیل شد؟

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی علل ایجاد بحران در روابط آنکارا-واشنگتن را مورد بررسی قرار داد.

دوستی ترکیه و آمریکا چگونه به دشمنی تبدیل شد؟اتاق خبر 24:

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مقاله‌ای نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای فراهم کردن زمینهآزادی کشیش اندرو برانسون، 14 ژوئیه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار آزادی ابرو اوزکان شهروند ترکیه شد.

ملیت نوشت: دونالد ترامپ پس از آنکه زمینه آزادی اوزکان را که در اسرائیل بازداشت شده بود، فراهم کرد با رجب طیب اردوغان تماس گرفت و به وی اعلام کرد که اکنون نوبت اوست که برانسون را آزاد کند و به آمریکا بفرستد.

به گفته مقامات ارشد، اردوغان به ترامپ خاطر نشان کرد که به وی وعده آزادی برانسون را در مقابل آزادی اوزکان نداده است. وقایع بعدی به صورت آشکار روی داد و ترامپ ابتدا دستور تحریم دو تن از وزیران دولت ترکیه را داد. پس از آن تعرفه های گمرکی بر برخی کالاهای وارداتی از ترکیه افزایش یافت و سپس تحویل هواپیماهای اف 35 به ترکیه به تعلیق درآمد.

مقامات ترکیه بر این باورند که ترامپ به علت القائات مشاورانش دچار اشتباه شد و سطح توقع وی افزایش یافت. مسئله دیگر آن بود که وی تصور می کرد مانند همیشه بدون اینکه امتیازی دهد امتیازی به دست خواهد آورد.

اکنون سوال این است که چرا ترکیه از آزاد کردن کشیش برانسون خودداری کرد؟ رئیس جمهور ترکیه خواستار چه چیزی است؟

در واقع اردوغان خواستار آن بود که حاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک (که در آمریکا زندانی است) به ترکیه تحویل داده شود و باقیمانده مجازات حبس خود را در ترکیه سپری کند. وی همچنین خواستار خودداری آمریکا از پیگیری پرونده هالک بانک بود. اینکه ترامپ چنین چیزی را خواهد پذیرفت یا نه سوال دیگری است. اما می توان گفت که اکنون هیچ‌یک از دو طرف اراده لازم را برای حل مسئله ندارند. آنکارا تاکید می‌کند که توپ کاملا در زمین آمریکا است. به باور آنکارا این درخواست ها موضوعات اداری است و نیازی به بررسی در کنگره آمریکا ندارد. رئیس جمهور آمریکا به راحتی می تواند این خواسته ها را اجرا کند. به گفته یک مقام ارشد ترکیه پس از اجرای این درخواست ها کشیش برانسون بی درنگ آزاد خواهد شد.

ملیت نوشت: دونالد ترامپ در مرحله کنونی نمی تواند این‌ها را انجام دهد. ماه نوامبر در آمریکا انتخابات میان دوره ای برگزار خواهد شد و نظرسنجی ها حاکی از آن است که دموکرات ها با اختلاف زیادی از رقیب خود سبقت گرفته اند. ترامپ اگر انتخابات میان دوره‌ای را از دست بدهد با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. تحقیقات مولر درباره روابط مشکوک با روسیه ادامه دارد و ترامپ در چنین اوضاعی باید در انتخابات میان دوره‌ای کنگره به پیروزی برسد. ترامپ برای این پیروزی ناگزیر است حمایت اوانجلیست ها را که بازداشت کشیش برانسون را به یک بحران تبدیل کردند،‌ جلب کند. دونالد ترامپ با ادامه این بحران تلاش می کند حمایت طرفدارانش را حفظ کند. وی علاوه بر درخواست آزادی کشیش برانسون، آزادی سه تن از کارکنان کنسولگری آمریکا در ترکیه و آزادی سرکان گولگَه از خلبانان ناتو را نیز خواستار شده است. علاوه بر آن رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی 12 شهروند آمریکا شده است که در ترکیه در بازداشت بسر می برند.

گفته می‌شود، ترامپ علاوه بر دو تن از وزیران دولت ترکیه، ممکن است افراد بیشتری را نیز به فهرست تحریم اضافه کند. اما مقامات آنکارا اکنون احتمال نمی دهند که آمریکا چنین کاری انجام دهد. این در حالیست که دیپلماسی مذاکرات پنهان میان دو طرف آغاز شده است. شماری از بازرگانان مهم ترکیه که با ترامپ نیز روابط شخصی نزدیکی دارند، وارد عمل شده اند. اواخر ماه سپتامبر نیز اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد که این فرصت مهمی است. اگر آتش بحران میان دو طرف خاموش شود می توان انتظار آن را داشت که سران دو کشور در نیویورک دیدار کنند اما چنانچه بحران ادامه یابد چنین دیداری صورت نخواهد گرفت. در واقع این بحران یکی از علائم مشکلات فزاینده 5 سال اخیر میان آمریکا و ترکیه است. حتی اگر این بحران نیز حل شود، بحران های دیگری ممکن است پی در پی میان دو طرف بروز کند. لذا می توان گفت در اوضاع فعلی که بی اعتمادی میان دو طرف حکمفرماست راهی پر از مانع در انتظار ترکیه است. باید برای این موضوع آماده باشیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان