اهواز بهشت متکدیان/ گزارش اختصاصی «روزان» از رشد فزاینده تکدی گری در اهواز


اهواز بهشت متکدیان/ گزارش اختصاصی «روزان» از رشد فزاینده تکدی گری در اهواز

روزان - شکوفه پایدار - پدیده تکدی گری و حضور گدایان در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اهواز و دیگر کلانشهرهای کشور به یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شده است.

در همه این سال‌ها مسئولان ذیربط بارها از تلاش‌های خود برای جمع آوری متکدیان و حل این مسئله و در مقاطعی هم در اظهارنظرهای عاجزانه اعلام ناتوانی خود را از حل این مسئله اعلام کرده اند.

برخی از کارشناسان مسائل اجتماعی این پدیده را ناشی از شرایط معیشتی نامناسب متکدیان می‌دانند. برخی دیگر به سازمان یافته بودن متکدیان اعتقاد دارند و برخی نیز بر این باورند که این مشکل زیر ساختی و ساختاری است و تا زمانی که معضلات ریشه‌ای و پایه‌ای کشور مرتفع نشود پدیده تکدی گری نیز رفع نخواهد شد.

بارها مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر اهواز از طرح‌های ضربتی در جهت رفع این معضل در این کلانشهر خبر دادند اما واقعیت جامعه نیز پذیرفته است که مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری در این خصوص نتوانستند موضوع را به شکل ریشه‌ای و دائمی مرتفع کنند.

در حالی که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز در گفتگو با یکی از پایگاه‌های خبری در اظهار نظری فرار به جلو و فرافکنانه ریشه حل نشدن پدیده نابهنجار تکدی گری را دل رحمی و خون گرمی شهروندان اهوازی می‌داند و در واکنشی عجیب و قابل تامل بدون آنکه به اقدامات این معاونت در زمینه جمع آوری متکدیان در سطح شهر اهواز اشاره کند فقط و تنها فقط گسترش روزانه این معضل را نشات گرفته از عواطف و احساسات لطیف و نوع دوستانه شهروندان اهوازی می‌داند. بی عملگی و بی برنامگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز در جهت جمع آوری و اسکان متکدیان را می‌توان در متر به متر کنار خیابان‌های کلانشهر اهواز مشاهده کرد.براستی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر اهواز چه پاسخی برای رشد روزافزون متکدیان و تبعات منفی مترتب بر آن دارد؟

در این میان افزایش متکدیان خارجی نیز در سطح شهر اهواز مزید بر علت شده است. یکی از وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز آگاه سازی شهروندان اهوازی در این زمینه است این معاونت تاکنون چه برنامه هایی در جهت فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص سازمان یافته بودن برخی متکدیان‌، خارجی بودن آن‌ها و حتی در موارد بسیاری شیادی و غیر واقعی بودن گدایان به شهروندان اهوازی داشته است؟

آیا در این خصوص از نظرات جامعه شناسان و اساتید دانشگاه شهید چمران و دیگر مراکز علمی اهواز بهره جسته اند؟ اینکه تنها به این جمله بسنده شود که حل مسئله تکدی گری در توان شهرداری اهواز نیست کافی است؟

بارها از درآمدهای سرشار متکدیان در کلانشهر‌ها از جمله اهواز در رسانه‌ها رونمایی می‌شود، چرا این موضوع توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز برای شهروندان به خوبی تشریح نمی‌شود تا از رشد فزاینده متکدیان در این کلانشهر کاسته شود ؟

آیا کاهش سن تکدی گری در کلانشهر اهواز برای مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری نگران کننده نیست؟

آیا رشد فزاینده دختران و زنان متکدی در شهر اهواز زنگ خطری برای آینده اجتماعی این کلانشهر به حساب نمی‌آید؟

چه زمانی باید همه ابعاد پیچیده تکدی گری در کلانشهری مانند اهواز برای شهروندان بازگو شود؟ از سوی دیگر باید این مسئله نیز مورد توجه قرار گیرد که تلاش بدون پشتوانه کارشناسی در جهت جمع آوری متکدیان می‌تواند به حذف افراد ضعیف و واقعا مستمند منجر شود.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز: عزم و اراده‌ای در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان دیده نمی‌شود

مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص پدیده تکدی گری و روند افزایش آن در اهواز می‌گوید: از فقر و تنگدستی‌، جمع آوری مقطعی متکدیان از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز ؛ خلا قانونی و عواطف و احساسات شهروندان می‌توان به‌عنوان چهار علت روند افزایشی متکدیان در اهواز نام برد.

شریفی از بیکاری و فقر مفرط به‌عنوان یکی دیگر از علت‌های رشد تکدی گری در کلانشهر اهواز یاد کرد و ادامه می‌دهد: همچنین به متکدیان مهاجر خارجی نیز باید در این خصوص اشاره کرد. علاوه بر اینکه حضور متکدیان خارجی باعث جلوه‌های بصری نابهنجار در اهواز شده است احتمال اینکه متکدیان خارجی ناقل بیماری‌های واگیردار و خطرناکی باشند نیز به شدت وجود دارد. خطر دیگری که متکدیان را تهدید می‌کند خطر مرگ بر اثر تصادف یا حوادثی مشابه درگیری و... است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اذعان می‌کند: متاسفانه عزم و اراده‌ای از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز جهت جمع آوری و ساماندهی متکدیان از سطح شهر دیده نمی‌شود. طرح‌های ضربتی و مقطعی نیز چاره ساز نیست. نبود برنامه ریزی مناسب و کارشناسی باعث عدم تعیین تکلیف متکدیان در اهواز شده است.

شریفی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی با همکار دیگر دستگاه‌ها مانند معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دیگر دستگاه‌های متولی باید طرح غربالگری متکدیان را آغاز کنند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان از اعلام آمادگی مرکز متبوع خود جهت همکاری با دیگر سازمان‌های متولی در راستای جمع آوری متکدیان خبر می‌دهد و می‌گوید: مرکز بهداشت غرب اهواز در همه ابعاد درمانی و غربالگری متکدیان اعلام آمادگی می‌کند.

اگر شهرداری اهواز به رسالت خود در این زمینه عمل کند دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز به‌عنوان یکی از بازوان این نهاد خدماتی و اجتماعی در کنار آنان به ایفا نقش خود خواهد پرداخت.

معاون مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان : معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز طرحی جامع و مدون برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان تدوین کند

دکتر یعقوب شلیش پور معاون اجتماعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این‌باره می‌گوید: اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با همکاری شهرداری اهواز جهت جمع‌آوری و اسکان متکدیان جلسات متعددی را برگزار کرده است. در این زمینه مکاتبات فراوانی با فرمانداری و شهرداری اهواز صورت گرفته است. متاسفانه بخش قابل توجهی از متکدیان از استان‌های دیگر کشور وارد خوزستان می‌شود. در این زمینه تمهیداتی جهت جلوگیری از ورود متکدیان از دیگر استان‌ها به خوزستان اندیشیده و عملیاتی شده است.

این مقام مسئول اشاره می‌کند: رشد این پدیده دلایل متعددی دارد، عواملی نظیر عدم برنامه ریزی دراز مدت ؛ از بین رفتن قبح تکدی گری‌، افزایش بیکاری و عدم درآمد کافی سرپرستان خانوار و اعتیاد از علت‌های رشد تکدی گری در خوزستان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به شهر تبریز به‌عنوان شهری بدون گدا عنوان می‌کند: در این زمینه طرح جامعی برای شناسایی، جمع آوری، اسکان و غربالگری متکدیان در استانداری در حال تدوین است. در این طرح بحث تامین شغل و بازگشت سالم آنان به جامعه نیز دیده شده است. همچنین قرار است استاندار خوزستان به همراه مدیرکل امور اجتماعی استانداری جهت آشنایی با متدهای اجرا شده شهر تبریز و تحقق "شهر بدون گدا" به استان آذربایجان شرقی سفری داشته باشند. می‌توان با بومی سازی اقداماتی که در تبریز انجام گرفت در کلانشهر اهواز نیز پیاده کرد تا شاهد شهری بدون گدا در این کلانشهر باشیم.

معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه می‌دهد: در جهت جمع آوری و ساماندهی متکدیان تا کنون اقدامات مشترکی با شهرداری اهواز و دیگر نهاد‌های متولی صورت گرفته است. اما کافی نیست.

او می‌افزاید: جمع آوری و ساماندهی متکدیان نیاز به اقدام مشترک همه دستگاه‌های متولی دارد. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده این پدیده عدم همکاری شهروندان اهوازی است. شهروندان باید از کمک کردن به متکدیان خیابانی به شدت پرهیز کنند، شهروندان می‌بایست کمک‌های خود را به کمیته امداد یا دیگر سازمان‌های حمایتی واریز کنند.

اظهار نگرانی عضو شورای شهر اهواز از رشد فزاینده تکدی گری در اهواز

حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز با اذعان به روند نگران کننده افزایش تعداد متکدیان در استان خوزستان می‌گوید: جمع آوری متکدیان از سطح شهر اهواز بر عهده شهرداری اهواز است، شهرداری موظف است متکدیان را از سطح شهر جمع آوری و در اردوگاه به طور موقت اسکان دهد سایر دستگاه‌های متولی باید جهت تعیین تکلیف نهایی آنان، تامین حداقل‌های زندگی و سایر آموزش‌های لازم اقدام کنند. متاسفانه دستگاه‌های متولی در این زمینه همکاری لازم را با شهرداری ندارند.

او ادامه می‌دهد: زدودن این پدیده هم افزایی و اقدام مشترک و زنجیره وار سایر دستگاه‌های متولی را می‌طلبد. شهرداری اهواز به تنهایی قادر به حل ریشه‌ای این مشکل نخواهد بود. وظیفه‌ای که قانون بر عهده شهرداری گذاشته است جمع آوری و اسکان موقت متکدیان می‌باشد.

این عضو شورای شهر اهواز می‌افزاید: برای جلوگیری از رشد روزافزون متکدیان در کلانشهر اهواز شهروندان اهوازی نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارند، به این شکل که مردم اهواز می‌توانند با کمک نکردن به متکدیان قدم مهمی در راستای ریشه کن شدن این پدیده زشت در جامعه بردارند.

حیدری می‌گوید: این کار باعث تحقق نیت آنان که همانا کمک به نیازمندان و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه است خواهد شد. تا زمانی که مردم با کمک‌های بی رویه خود به متکدیان ادامه بدهند گسترش و رشد این پدیده را دراهواز شاهد خواهیم بود. به طور متوسط هر متکدی در اهواز روزانه 40 تا 50 هزار تومن درآمد دارد. این درآمد باعث بی پروایی در ادامه دادن به این اقدام قبیح می‌شود. شهروندان اهوازی بنابر عواطف و مهربانی خود ناخواسته به ترویج تکدی گری در اهواز کمک می‌کنند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند