بازگشت موتورسیکلت های کاربراتوری دست دوم و کهنه به چرخه مصرف


بازگشت موتورسیکلت های کاربراتوری دست دوم و کهنه به چرخه مصرف

سیاست جدید ارزی دولت موجب تعطیلی بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی موتورسیکت در کشور شده است و با اعمال سیاست ها و شرایط ارزی در کشور این صنعت به سمت نابودی می رود

صنعت موتور سیکلت که از سال گذشته و همزمان با مصوبه تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری بیش از هر زمان دیگری به چالش کشیده شد، این روزها با بسته جدید ارزی دولت نیز با چالش جدید و توقف شدید در تولید مواجه شده است و تعداد وسیعی از تولیدکنندگان در این صنعت تعطیل و عده بسیاری هم نیز آخرین ماه های تولید را سپری می کنند.

در شرایطی بازار خودرو به دلیل بسته جدید ارزی و افت تولید شرکتها روزهای ملتهب و شدیدا نوسانی را طی می کند بازار تولید و فروش موتورسیکلت در کشور به طور کامل قفل شده است و خبرها حاکی از توقف تولید 90 درصد از تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور دارد.

ابوالفضل حجازی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تایید تعطیلی گسترده کارخانجات تولیدی موتورسیکلت، عنوان کرد: تصمیمات اخیر دولت و سیاست ارزی دولت موجب تعطیلی بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی موتورسیکت در کشور شده است.

بازگشت موتورسیکلت های کاربراتوری دست دوم و کهنه به چرخه مصرف

کالاهای متوقف در گمرک، تولیدکنندگان موتورسیکلت را هم بلاتکلیف کرد

به گفته وی، تولیدکنندگانی که سال گذشته نیز ثبت سفارش کردند و هم اکنون کالای آنها در گمرک بندرعباس وارد شده است به دلیل مشکلات ارزی و عدم امکان ترخیص در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

حجازی همچنین به تاثیر بسته جدید ارزی بر روند تولید و قیمت موتورسیکلت در کشور پرداخت و اظهار کرد: با وجود توان کم مالی خریداران این صنعت طبعا صنعت موتورسیکلت با ارز 7 تا 8 هزار تومانی امکان تولید و فعالیت نخواهد داشت و می رویم که برای همیشه آخرین میخ را بر تابوت صنعت موتورسیکلت بکوبیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور تاکید کرد: در شرایطی که ضعیف ترین قشر جامعه جزء متقاضیان بازار موتورسیکلت هستند بنابراین با دو یا سه برابر شدن قیمت موتورسیکلت این قشر از جامعه توان خرید موتورسیکلت را نخواهند داشت به طوری که هم اکنون بازار موتورسیکلت با افت 80 درصدی تقاضا مواجه شده است.

بازگشت موتورسیکلت های کاربراتوری دست دوم و کهنه به چرخه مصرف

حجازی افزود: اتفاقی که در این شرایط رخ خواهد داد بازگشت موتورسیکلت های کهنه و دست دوم و کاربراتوری ها به چرخه مصرف است و کاهش آلایندگی که با خروج موتورسیکلت های کاربراتوری در انتظار آن بودیم به طور قطع صورت نخواهد گرفت چرا که قدرت خرید وجود ندارد.

به گفته وی تعداد وسیعی از تولید کنندگان موتورسیکلت آخرین سال تولید را می گذراند چرا که این صنعت نه برای آنها توجیه و نه جذابیتی دارد و می رویم که در چند سال آینده به صورت کامل واردکننده موتورسیکلت باشیم.

حجازی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در سالهای اخیر برای خودکفایی در صنعت موتورسیکلت، گفت : صنعتی که در این سالها به حدود 70 درصد خودکفایی رسیده است با اعمال سیاست ها و شرایط ارزی در کشور به سمت نابودی می رود و به طور حتم امکان بازسازی مجدد نخواهد داشت زیرا صنعتگران بزرگی با 20 سال سابقه از این صنعت خارج می شوند و دیگر با بهبود شرایط و رفع موانع و مشکلات انگیزه بازگشت را نخواهند داشت.

تا سال آینده 50 درصد از فروشندگان موتورسیکلت از بازار خارج می شوند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پایان خاطرنشان کرد: با وجود شرایطی که بر صنعت موتورسیکلت بوجود آمده برای اشتغال در این بخش و صنعتی که سالها زیر ساخت های آن صورت گرفته نگران هستیم و پیش بینی می شود با وجود رکود شدید در این صنعت تا سال آینده نیز بیش از 50 درصد از فروشندگان موتورسیکلت هم از چرخه فعالیت در این صنعت خارج شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان