طرز تهیه قویماق از غذاهای محلی آذربایجان شرقی


طرز تهیه قویماق از غذاهای محلی آذربایجان شرقی

قویماق یا همان کاچی از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز پخت می شود.

اتاق خبر 24:

قویماق یا همان کاچی از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز پخت می شود. این غذا به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه نیز صرف می شود. وجود شیرینی و آرد در این غذا بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است. در اکثر نقاط آذربایجان قویماق غذایی است که بعد از روز اول زندگی زناشویی از طرف خانواده عروس به خانه زوج جوان برای میل در وعده صبحانه برده می شود. در اکثر نقاط این خطه قویماق به عنوان اولین غذا بعد از زایمان محسوب می شود. نذر قویماق و سپس سفره قویماق که تنها زنان حق استفاده از قویماق آن سفره را دارند از دیگر رسم های در ارتباط با این غذا است (در باسمنج تبریز).

مواد لازم:

۱- آرد برنج: یک قاشق سوپ‌خوری
۲- آرد گندم: یک پیمانه
۳- کره: ۱۰۰ گرم
۴- شکر: ۲ پیمانه
۵- گلاب: یک استکان چای‌خوری کوچک
۶- زعفران: یک دوم قاشق مرباخوری
۷- آب: ۳ پیمانه
دسر کاچی
کاچی یک دسر ایرانی است، ولی می‌توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل کرد. کاچی به علت دارا بودن آرد و کره دارای انرژی زیادی می‌باشد. به عنوان مثال، انرژی حاصل از کره و آرد، به تنهایی، با مقادیر داده شده در تهیه این کاچی، ۳۱۱۵ کالری می‌باشد که انرژی قابل توجهی است. به همین دلیل برای افراد لاغر و کسانی که دچار ضعف می‌شوند، دسر مناسبی می‌باشد.
طرز تهیه قویماق از غذاهای محلی آذربایجان شرقی
طرز تهیه:
۱- ابتدا در یک قابلمه استیل آب و شکر ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه کنید و بعد از گذشت چند دقیقه، گلاب را بیفزایید. بعد از اینکه شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله اجاق‌ گاز را خاموش کنید.
نکته ۱: شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود.
نکته ۲: گلاب را در مرحله پایانی قوام‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.
۲- کره را در یک قابلمه متوسط ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید.پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود.
حالا نوبت به اضافه‌ کردن آرد برنج است. پس از اینکه آرد برنج را نیز افزودید، مخلوط آردی را روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز آن‌ قدر هم بزنید تا مخلوط سرخ شود.
نکته: برای اینکه از کافی‌ بودن میزان سرخ‌ شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یک قاشق چای‌ خوری کمی از آرد سرخ‌ شده را داخل آب بریزید؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معنای سرخ‌ شدن آرد است.
۳- پس از آماده‌ شدن آرد، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز هم بزنید. این مدت زمان حداقل یک ربع به طول می‌انجامد.
در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله‌ پخش‌ کن قرار داده و روی در آن دم کنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.
نکته: غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.
منبع: دونفره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !