مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند


مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند

دانش آموزان روستای "میان تنگان" در بخش کبگیان از توابع شهرستان بویراحمد و در 70کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است که مهرماه امسال در مدرسه ای با وضعیت نامناسب درس بخوانند و سال تحصیلی را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دانش آموزان مدرسه روستای "میان تنگان" در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی تحصیل می کنند، این مدرسه چند کلاس فرسوده و قدیمی مخروبه و غیرقابل استفاده تعریف می‌شود که با هر زمین لرزه کوچکی احتمال ریزش، تخریب و گرفتن جان دانش آموزان وجود دارد!

سعید رحیم کیش، دهیار روستای میان تنگان به خبرنگار ایسنا گفت: مدرسه روستای "میان تنگان" در حدود 70کیلومتری کیلومتری از شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که تنها ظاهر آن مکان آموزشی است و دانش آموزان به سختی در آن به تحصیل مشغول هستند درب و پنجره های این مدرسه یا فاقد شیشه هستند و یا دارای شیشه شکسته اند.

وی اظهارکرد: مدرسه روستای "میان تنگان" حیاط و محوطه مناسب و در شانی ندارد که دانش آموزان آن همانند سایر دانش آموزان دیگر دور همدیگر حلقه بزنند و با هم با امنیت بازی کنند. این مدرسه سرویس بهداشتی مناسب و استانداردی ندارد.

مدرسه "میان تنگان" صندلی و میز استاندارد ندارد

رحیم کیش بیان کرد: در این مدرسه 55 دانش آموز در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی تحصیل می کنند که 30نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی و 25 نفر در مقطع راهنمایی هستند و از میز و صندلی های استاندارد و مناسبی برخوردار نیست .

وی تصریح کرد: با این وضعیت مدرسه روستای "میان تنگان" دانش آموزان این مدرسه باید در سال تحصیلی 97- 98 با کلاه ایمنی وارد مدرسه شوند چراکه هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

سقف مدرسه ریزش کرده است

"سعید پیمان"، یکی از اهالی روستای "میان تنگان" در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: سقف مدرسه میان تنگان استاندارد نیست و فرسوده است که بخشی از سقف این مدرسه ریزش کرده است و استحکام و مقاومت لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: از مسئولان و متولیان امر استانی و کشوری و خیرین انتظار داریم در خصوص این مشکل چاره ای اساسی بیندیشند تا مردم روستا مجبور به مهاجرت به شهر نشوند.

وجود 53 مدرسه با عمر بالای 45 سال در بویراحمد

علی حسن‌زاده، رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: از مشکلات این مدرسه اطلاعی ندارم و مدیر این مدرسه باید شخصا با حضور در آموزش و پرورش از نزدیک در زمینه مشکلات مدرسه صحبت تا ما این مشکلات را بررسی کنیم.

وی افزود: در شهرستان بویراحمد 53 باب مدرسه با عمر بالای 45 سال وجود دارد و 103 مدرسه این شهرستان در زلزله 5.3 ریشتری اخیر استان آسیب دیده اند.

بزرگترین مشکل آموزش و پرورش بویراحمد کمبود مدرسه و تجهیزات است

حسن زاده اظهارکرد: هم اکنون بزرگترین مشکل آموزش و پرورش شهرستان در زمینه فضای آموزشی و مدرسه و تجهیزات است. در مناطق سررود شمالی و جنوبی شهرستان 28 مدرسه استیجاری داریم که متاسفانه برخی ساختمانهای آموزش و پرورش در اختیار برخی نهادها و سازمانهاست که از پس دادن آنها خود داری می کنند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: علاوه بر مدرسه روستای "میان تنگان" ممکن است که ده ها مدرسه دیگر دارای شرایط این مدرسه در شهرستان بویراحمد داشته باشیم.

حسن زاده تصریح کرد: طی سال گذشته حتی یک ریال سرانه دانش آموزی به آموزش و پرورش داده نشد که همین امر نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. مدارس شهرستان بیشتر بصورت خودگردان اداره می شوند.

وی ادامه داد: طبق جلساتی انجام شده با فرمانداری و استانداری برای کمک به رفع مشکلات این چنین مدارس قرار شد که اعتباراتی اختصاص داده شود. تا زمانی که همه ارگانها، نهاد ها و دستگاههای به کمک آموزش و پرورش نیایند این مشکلات وجود خواهد داشت. آموزش و پرورش باید اولویت اول جامعه قرار گیرد اما متاسفانه اولویت دهم است.

مدرسه "میان تنگان" تعمیر می شود

جهان محرابی، مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مدرسه روستای"میان تنگان" برای سال تحصیلی 97-98 امسال تعمیر می‌شود تا ان شاء الله برای بلندمدت آن فکر و چاره ای اساسی اندیشیده شود.

وی افزود: با وجودی اینکه هنوز خبری از اعتبارات نیست اما این مدرسه تا قبل از مهر ماه تعمیر خواهد شد تا برای تحصیل دانش آموزان در مهر ماه سالجاری آماده شود.

محرابی در خصوص رفع مشکل مدرسه روستا بصورت بلندمدت اضافه کرد: برای اقدامات لازم به صورت بلندمدت از حیطه ما خارج است. کل اعتباراتی که سالانه برای شهرستان بویراحمد در نظر می گیرند جوابگوی تعمیرات مدارس هم نمی شود تا برسد به اینکه مدرسه ای جدید احداث و ساخته شود.

وی اضافه کرد: باید دنبال و پیگیر باشیم تا از محل کمکهای خیرین و نیکوکاران مشکل روستای "میان تنگان" را رفع کنیم.

از وجود چنین مدرسه ای در روستای "میان تنگان" تعجب کردم

همچنین "عزیز فیلی"، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: چنین روستاهایی که مدارس آنها قدیمی و با چنین وضعیتی مواجه باشند در صورتی که قابلیت مقاوم سازی داشته باشند مقاوم سازی می شوند و در صورتی که قابل استفاده نباشند باید فضای آموزشی جدید ساخته شود.

وی افزود: در صورت تامین زمین مناسب برای چنین مدارسی از محل های مختلف ازجمله ملی، بنیاد برکت و کمکهای خیرین استفاده خواهیم کرد تا مدرسه ای مناسب ساخته شود.

فیلی بیان کرد: تعجب کردم که چنین مدرسه ای در روستای میان تنگان وجود دارد و چرا مسئولان فکری اساسی برای مدرسه این روستا نکرده اند و رفع مشکل این مدرسه در اولویت ماست.

مدرسه "میان تنگان "در اولویت آموزش و پرورش و نوسازی مدارس قرار گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدی قرار داریم ناچار هستیم که این مدرسه را مقاوم سازی و سقف آن را مرمت کنیم که تا چند سال از آن استفاده شود و در کنار آن به فکر ساخت مدرسه برای این روستا باشیم.

فیلی تاکید کرد: از مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان می خواهم که با توجه به بافت فرسوده این مدرسه، مشکلات مدرسه میان تنگان در اولویتشان قرار گیرد.

گزارش از: عیسی فتحی- خبرنگار ایسنا

مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند

مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند

مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند

مدرسه‌ای که دانش آموزانش باید با کلاه ایمنی سرکلاس حاضر شوند

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته