ساخت ترانزیستور کوانتومی تک اتمی


پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروهه (آلمان) موفق به طراحی ترانزیستور کوانتومی تک اتمی شدند که از قابلیت کار در دمای…

ساخت ترانزیستور کوانتومی تک اتمی

با تلاش محققان آلمانی حاصل شد:

ساخت ترانزیستور کوانتومی تک اتمی
سیناپرس: پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروهه (آلمان) موفق به طراحی ترانزیستور کوانتومی تک اتمی شدند که از قابلیت کار در دمای اتاق برخوردار است.

ترانزیستورها، جریان سیگنال‌های الکتریکی را کنترل می‌کنند. کاهش اندازه و میزان مصرف انرژی ترانزیستورها، از محرک‌های اساسی پیشرفت در قدرت محاسباتی در نیم قرن اخیرمحسوب می‌شوند.

دستاورد تازه پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروهه، ساخت ترانزیستور کوانتومی از تک اتم نقره است که برخی سایت‌ها از آن به عنوان "کوچکترین ترانزیستور جهان" نام می‌برند. اصطلاح "کوانتومی" در توصیف این ترانزیستور به این معنی است که این دستگاه می‌تواند اطلاعات بسیار پیچیده‌تری از سیگنال‌های باینری روشن- خاموش ترانزیستورهای امروزی را حمل کند.

ادعای قابل توجه محققان، قابلیت کار کردن ترانزیستور در دمای اتاق است؛ درحالیکه بیشتر عناصر محاسبات کوانتومی در دماهای بسیار پایین کار می‌کنند و به همین دلیل، نگهداری از آنها بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

سوئیچ کوانتومی این ترانزیستور می‌تواند از انرژی کمتری نسبت به فناوری سیلیکونی فعلی استفاده کند. به گفته پژوهشگران، این دستاورد تأثیر مهمی بر آینده محاسبات به ویژه بهره‌وری انرژی خواهد داشت.

جزئیات ساخت این ترانزیستور جدید در مجله Advanced Materials منتشر شد.

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Fortune

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک