درمان کاهش تراکم استخوان: 6 درمان خانگی استئوپنی و استئوپروز


درمان کاهش تراکم استخوان: 6 درمان خانگی استئوپنی و استئوپروز

استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان ناراحتی بسیار شایعی است که اغلب در افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد. از مشخصه‌های آن کاهش تراکم استخوان است، که احتمالا باعث ضعف و حتی در صورت شدت، موجب شکستگی استخوان می‌شود. عواملی وجود دارند که به استئوپنی دامن می‌زنند مانند سن، نژاد، فعالیت‌های دوران جوانی، سبک زندگی، و مصرف دارو و این امری طبیعی است که نمی‌توان...

استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان ناراحتی بسیار شایعی است که اغلب در افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد. از مشخصه‌های آن کاهش تراکم استخوان است، که احتمالا باعث ضعف و حتی در صورت شدت، موجب شکستگی استخوان می‌شود. عواملی وجود دارند که به استئوپنی دامن می‌زنند مانند سن، نژاد، فعالیت‌های دوران جوانی، سبک زندگی، و مصرف دارو و این امری طبیعی است که نمی‌توان آن را تغییر داد، اما با این حال لازم است به دنبال درمان کاهش تراکم استخوان باشیم و به عبارت بهتر از استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان تا حد ممکن پیشگیری کنیم.

درمان کاهش تراکم استخوان: 6 درمان خانگی استئوپنی و استئوپروز

درمان‌های طبیعی برای استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان شامل سبک زندگی سالم، رژیم غذایی سالم، و همچنین بسیاری از روش‌های پزشکی و طبیعی می‌شود. اگر این درمان‌ها میسر نشوند، استخوان‌های‌تان ضعیف‌تر خواهند شد اما نه تا حدی که به استئوپروز (پوکی استخوان)، منجر شود – یعنی بیماری شدیدتر استخوانی که در آن استخوان‌ها آنقدر نازک می‌شوند که به راحتی می‌شکنند. اگر استخوان‌های‌تان در طول زمان تضعیف شوند، احتمال دارد استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) به استئوپروز (پوکی استخوان) تبدیل شود.

حالا زمان آن است که سایت بازده ۶ درمان طبیعی برای استئوپنی و استئوپروز را به شما نشان بدهد. تمام این درمان‌ها که شامل داروهای حرفه‌ای، درمان‌های طبیعی و سبک زندگی مناسب می‌شوند مدت‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌ و برای رفع مشکلات استخوانی استفاده شده‌اند. کسانی که از استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان رنج می‌برند یا کسانی که می‌خواهند مراقب باشند به این ناراحتی دچار نشوند فقط کافی است چند دقیقه وقت بگذارند و این نوشتار روش های درمان کاهش تراکم استخوان را تا به انتها بخوانند!

مطلب مرتبط:۸ مهمترین علائم پوکی استخوان یا استئوپروز در زنان و مردان

۱. ورزش کردن

مداومت در داشتن سبک زندگی سالم و درست یکی از درمان های استئوپنی و استئوپروز و همچنین حفظ سلامتی کلی بدن است. با داشتن یک سبک زندگی سالم، استخوان‌های‌تان سالم می‌مانند و همیشه از این وضعیت راضی خواهید بود. برای کسانی که به استئوپنی مبتلا هستند، سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد، بنابراین بهتر است برنامه‌ی ورزشی و تغذیه‌ی درست و سالمی اتخاذ کنید.

مهم‌ترین چیز در انجام تمرینات ورزشی انتخاب حرکات ورزشی مناسب و درست برای استخوان‌ها است چون همه نوع ورزشی برای استخوان‌ّهایی که تراکم‌شان را از دست می‌دهند مناسب نیست. در واقع، برنامه و جدول ورزشی باید تهیه کنید به نحوی که خطرات آسیب دیدن و افتادن در آن در کمترین سطح ممکن باشد و ورزش‌هایی انجام ندهیم که باعث به وجود آمدن شکستگی‌های ناگهانی می‌شوند.

مثل عضلات، استخوان‌های‌تان نیز وقتی در تمام اوقات شبانه روز آنها را در فعالیت‌ّای مختلف به کار می‌گیرید، به قوی‌تر شدن نیاز دارند. بهترین انتخاب برای کسانی که استئوپنی دارند تمرین‌های تحمل وزن هستند من جمله تند راه رفتن، پیاده روی، رقصیدن، کوهنوردی، وزنه برداری، و بعضی دیگر از فعالیت‌های فیزیکی. این‌ها بهترین حرکات برای استخوان‌ها به شمار می‌روند چون باعث می‌شوند بدن‌تان با نیروی جاذبه مقابله کند. برای رسیدن به نتایج سریع، بیماران مبتلا به استئوپنی باید این تمرینات را به شکلی منظم انجام دهند، که توصیه می‌شود حداقل ۳۰ دقیقه در روز باشد. نه تنها حرکات ورزشی درمانی برای استئوپنی هستند بلکه روش‌هایی موثر برای رفع استرس نیز هستند، در نتیجه در شروع یک برنامه‌ی تمرین‌های ورزشی منظم درنگ نکنید.

مطلب مرتبط: پوکی استخوان چیست: ۱۶ درمان خانگی بیماری پوکی استخوان

درمان کاهش تراکم استخوان ۲. رژیم غذایی سالم

علاوه بر ورزش کردن، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نیز یکی از درمان‌ها استئوپنی محسوب می‌شود. از مشخصه‌های این ناراحتی استخوانی کمبود کلسیم و ویتامین D بدن‌تان است، بنابراین باید از خوراکی‌های سرشار از این دو ماده‌ی مغذی در رژیم غذایی‌تان بیشتر استفاده کنید. بعضی از خوراکی‌های مرسوم غنی از کلسیم ماهی ساردین، سالمون، سبزیجات سبز مانند بروکلی و سبزی کلارد، توفو، پنیر، ماست و شیر کم چربی هستند. این انواع خوراکی را به راحتی می‌شود تهیه کرد پس باید از آنها بیشتر در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده کنید.

در مورد ویتامین D، بدن‌تان می‌توان با قرار گرفتن در برابر نور خورشید این ماده‌ی مغذی را جذب کند.

بهتر است گاهی اوقات، به خصوص صبح زود و یا بعد از ظهر آخر وقت، را بیرون از خانه و زیر نور خورشید سر کنید تا بدن‌تان بتواند منبع طبیعی ویتامین D مورد نیاز خود را جذب کند. با وجود این، از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب کنید چون این کار می‌تواند خطرات ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهد. همراه با قرار گرفتن در محیط بیرون از خانه، باید خوراکی‌های سرشار از ویتامین D بیشتری نیز مصرف کنید تا به حفاظت از استخوانهای‌تان کمک کرده باشید. این خوراکی‌ها عبارتند از: غلات، بعضی از ماهی‌ها مثل ماهی تن، سالمون، و ماهی خال مخالی، جگر گوسفند، زرده‌ی تخم‌مرغ، پنیر، روغن جگر ماهی، و غلات صبحانه‌ی مناسب و آب میوه‌ها، ماست، محصولات لبنی، و مارگارین.

مطلب مرتبط: ۲۶ ماده غذایی سرشار از کلسیم برای سلامت دندان ها و استخوان ها

۳. داشتن سبک زندگی سالم

در کنار برنامه‌ی ورزشی سالم و منظم و رژیم غذایی سالم، به عنوان یکی از روش های درمان کاهش تراکم استخوان باید بعضی از عادت‌هایی را که به‌تدریج به استخوان‌های‌تان آسیب می‌نند کنار بگذارید مثل الکل، سیگار، و کافئین.

ابتدا، باید مصرف الکل را کنار بگذارید. دلیل این که الکل برای کسانی که استئوپنی دارند مضر است آن است که نوشیدن بیش از حد شراب، آب جو، یا مشروب می‌تواند بر تعادل کلسیم بدن و فعالیت‌های سیستم بدن در ترشح هرمون‌های سالم استخوانی تاثیر منفی بگذارد. به علاوه، اگر الکل مصرف کنید، خطر افتادن به دام مصرف بیش از حد شما را تهدید می‌کند، که این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند به استخوان‌های‌تان آسیب وارد کند و آنها را بشکند.

دوما، باید مصرف کافئین و نمک را محدود کنید چون هر دو آنها می‌توانند باعث از دست رفتن بیشتر کلسیم استخوان‌های‌تان بشوند. طبق مطالعات قبلا انجام شده، مصرف قهوه‌ها و نوشابه‌های کافئین‌دار با ابتلا به استئوپنی رابطه مستقیم دارند، بنابراین سعی کنید در صورت امکان مصرف آنها را قطع یا حداقل کم کنید. به علاوه، بهتر است برنامه‌ی غذایی‌تان را چک کنید و تحت نظر داشته باشید تا آن مواردی را که بیش از حد نمک دارند و برای استخوان‌های کم‌تراکم شما مضر هستند کنار بگذارید.

نهایتا، این که در صورت امکان سیگار کشیدن را ترک کنید. مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف سیگار با کم شدن تراکم استخوانی واقعا رابطه‌ای مستقیم دارد.

درمان کاهش تراکم استخوان ۴. درمان‌های دارویی

روش های سریع برای درمان کاهش تراکم استخوان ممکن است داروها باشند اما به طور قطع این داروها به خاطر عوارض جانبی احتمالی که دارند برای سلامتی شما خوب نیستند. مواردی وجود دارد که شخص از شکستگی استخوان رنج می‌برد و زمان آن رسیده است که پزشک برایش دارو تجویز کند تا احتمال پوکی استخوان را کم و از شکستگی‌های بیشتر جلوگیری کند. بعضی از داروهایی که در درمان استئوپنی و پیشگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) تجویز می‌شوند عبارتند از:

– بیس فسفونات:

این نوع دارو نقش مهمی در کاهش فرآیند طبیعی شکسته شدن استخوان در بدن ایفا می‌کند. شما باید حداقل سطح کنونی استخوان‌تان را حفظ کنید یا افزایش کمی در تراکم استخوانی خود ایجاد کنید. در واقع، بیس فسفونات‌ها به طور گسترده در زنان بعد از یائسگی استفاده می‌شود تا از پوکی استخوان آنها جلوگیری شود. کسانی که از استئوپنی رنج می‌برند، باید یک بار در هفته یا یک بار در ماه بسته به شدت مشکل بیس فسفونات مصرف کنند.

– رالوکسیفن (اویستا):

رالوکسیفن یکی از داروها یا روش های درمان کاهش تراکم استخوان است. این دارو را می‌توان برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان نیز استفاده کرد. به علاوه، این دارو همچنین احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می‌دهد هرچند برای رسیدن به قطعیت در این رابطه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

– تری‌پاراتاید (فورتئو):

تری‌پاراتاید دارویی است که اثری شبیه هورمونی دارد که توسط غده ای تیروئید تولید می‌شود. این به عنوان نخستین داروی که به بدن کمک می‌کند استخوان جدید بسازد شناخته می‌شود، بنابراین می‌توانید به طور منظم و تحت کنترل پزشک‌تان از این دارو مصرف کنید.

– درمان از طریق جایگزینی هورمون:

جایگزینی هورمون یکی از درمان‌های استئوپنی است. در واقع این درمان به ندرت توسط پزشکان توصیه می‌شود چون می‌تواند باعث لخته شدن خون در پاها و ریه‌ها و سایر مشکلات مربوط به سلامتی شود هرچند برای درمان کاهش تراکم استخوانی واقعا مفید است. درمان از طریق جایگزینی هورمون اغلب توسط زنانی که همزمان با دو عارضه‌ی علائم یائسگی و درمان استئوپنی درگیر هستند و در صورتی که دچار چنین مشکل استخوانی شده باشند استفاده می‌شود.

هر یک از این داروها می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد، پس قبل از مصرف آنها باید با پزشک مشورت کنید.

۵. درمان‌های طبیعی برای استئوپنی

علاوه بر درمان‌های پزشکی برای استئوپنی، بیمار مبتلا به این ناراحتی استخوانی می‌تواند از درمان‌های طبیعی با عوارض جانبی کمتر نیز استفاده کند. اگر استخوان‌تان دچار شکستگی شده است، قطعا به شما توصیه می‌کنم به مداوای پزشکی بپردازید، اما پیش از شکستگی، می‌توانید استخوان‌های‌تان را با مصرف طیفی وسیع از مکمل‌ها و داروهای گیاهی مغذی، به خصوص آن‌هایی که سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند، تقویت کنید.

طبق مطالعاتی که قبلا انجام شده است، بیشتر بزرگسالان باید هر روز بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D و ۱.۰۰۰ تا ۱.۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. همان طور که در فوق اشاره شد، انواع مختلفی از خوراکی‌های سرشار از این دو ماده‌ی مغذی وجود دارد که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید، اما اگر نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی این کار را انجام دهید، از پزشکتان بخواهید برای‌تان مکمل تجویز کند و از قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور آفتاب نیز اجتناب کنید.

بعضی از مکمل‌های تغذیه‌ای به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند مثلا مس، بور، روی، منگنز، سیلیکون، استرونسیوم، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، فولیک اسید، دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوساپنتانوییک اسید.

اگر از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌توانید داروهای گیاهی مانند توت‌ مار، میخک قرمز، دم اسب، به عنوان درمان‌های طبیعی استئوپنی استفاده کنید. اما، همچنین توصیه می‌شود قبل از مصرف داروهای گیاهی یا هر مکمل تغذیه‌ای دیگری حتما با پزشک مشورت کنید.

۶. چه کسی باید تحت مداوا و درمان قرار بگیرد؟

علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان کاهش تراکم استخوان ، درمان جایگزینی هرمون نیز در بعضی موارد باید انجام شود. همان طور که در فوق اشاره شد، این درمان فقط باید برای زنانی که دوره‌ی بعد از یائسگی را پشت سر می‌گذارند استفاده شود، و همچنین، برای مردان بالای ۵۰ سال که بعضی از علائم زیر را داشته باشند:

– سابقه‌ی شکستگی استخوان‌های مهره یا لگن، که فرد را مستعد استئوپروز می‌سازد.

– نمره‌ی-T (تراکم استخوانی) ۲.۵- در ستون فقرات یا گردن، که نشان می‌دهد استخوان دچار کاهش تراکم شده یا حتی نشان دهنده‌ی گسترش سرطان در استخوان‌ها است.

– نمره‌ی-T از ۱.۰- تا ۲.۵- در ستون فقرات یا مهره‌ّای گردن.

– کسانی که احتمالات شکستگی ۱۰ ساله دارند.

پس از مطالعه‌ی این مقاله در رابطه با بهترین روش های طبیعی درمان کاهش تراکم استخوان یا استئوپنی و پوکی استخوان یا استئوپروز در بزرگسالان در سایت ما، امیدوار هستیم که بتوانید از نحوه‌ی درمان موثر این مشکل استخوانی آگاهی پیدا کنید و علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم از روش‌های حرفه‌ای و طبیعی نیز استفاده کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: allremedies

درمان کاهش تراکم استخوان: ۶ درمان خانگی استئوپنی و استئوپروز

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان