مطالبه 450 میلیاردی ساتبا از دولت/ درخواست شرکت انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران صحت ندارد


مطالبه 450 میلیاردی ساتبا از دولت/ درخواست شرکت انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران صحت ندارد

صادق زاده گفت: تاکنون شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران رسما درخواستی نداده است و صحبت‌های فرد مجهول‌الهویه برای تنش سیاسی و بازی رسانه‌ای مطرح شده است. به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی...

صادق زاده گفت: تاکنون شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران رسما درخواستی نداده است و صحبت‌های فرد مجهول‌الهویه برای تنش سیاسی و بازی رسانه‌ای مطرح شده است.

مطالبه 450 میلیاردی ساتبا از دولت/ درخواست شرکت انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران صحت نداردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد صادق‌زاده معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) در نشست خبری امروز با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: طی دو سال گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، با احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی شاهد تحولی عظیم در این حوزه بودیم.

معاون وزیر نیرو افزود: طی دو سال گذشته ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تولید انرژی تجدیدپذیر به بهره‌برداری رسید و ۴۵۰ مگاوات نیز در دست ساخت است.

به گفته وی؛ در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ شاهد رشد ۴۰ درصدی ساخت و بهره برداری نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور بودیم. این در حالی است که در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ این رشد ظرفیت به ۷۰ درصد رسیده است و در صورت ادامه این روند در پایان برنامه ششم توسعه از ۵ هزار مگاوات عبور خواهیم کرد.

صادق‌زاده میزان بودجه تخصیص داده شده به توسعه بخش تولید برق تجدیدپذیر را در قانون بودجه ۹۶ میزان ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و از ۵۰۰ میلیارد باقی مانده از ابتدای سال ۹۷ چند روز پیش اعلام شد که ۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که با توجه به کندی روند پرداخت به نظر می رسد روند سال گذشته در بخش پرداختی ها تکرار می شود.

معاون وزیر نیرو گفت: طبیعتاً انرژی تجدیدپذیر مزیت نسبی بهتری نسبت به انرژی‌های فسیلی دارد و ضریب رشد آن باید با شیب مناسب انجام شود تا همگام با تکنولوژی و برطرف کردن معایب آن، بازدهی بیشتری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۱۱ خط تولید تجهیزات انرژی به بهره‌برداری رسیده است که آخرین مورد آن به کارخانه صفحات خورشیدی فارس باز می‌گردد و با ابلاغیه جدید دولت در جهت حمایت از تولید داخلی برق نیروگاه‌هایی که برای تجهیزات خود از کالای ایرانی استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد گران‌تر خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: 4800 مگاوات تولید انرژی در وزارت نیرو گم شد!

به گفته وی؛ طی دو سال گذشته هزینه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و در صورتیکه تولیدکنندگان از کالای ایرانی برای ساخت نیروگاه استفاده کنند سازمان برق، تولید را ۳۰ درصد گرانتر می‌خرد که در مجمع حاشیه امن سود ۷۰ درصدی برای تولیدکنندگان را فراهم می‌کند.

وی با رد پیشنهاد شرکت انگلیسی برای فعالیت در تولید انرژی‌های نو در ایران تصریح کرد: بنده به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام می‌کنم تاکنون شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی نکرده و رسما درخواستی نداده است و صحبت‌های فرد مجهول الهویه برای تنش سیاسی و بازی رسانه‌ای مطرح شده است.

صادق زاده در پایان گفت: تمام امور مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر بنابر مصوبات مجلس و قانون بر عهده سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر است و اگر کسی تقاضای فعالیت در این حوزه را دارد باید کتباً با ارائه درخواست به سازمان مراجعه کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا