بولتون: ترکیه می‌تواند با آزاد کردن کشیش آمریکایی به بحران مالی خود فورا پایان دهد


بولتون: ترکیه می‌تواند با آزاد کردن کشیش آمریکایی به بحران مالی خود فورا پایان دهد

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که ترکیه می‌تواند بحران کاهش شدید ارزش لیره خود را فورا پایان دهد آن هم با آزاد کردن کشیش آمریکایی.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با رویترز در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت: دولت ترامپ در حال مذاکره درباره به رسمیت شناختن احتمالی مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان نیست.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی در جنگ 1967 میلادی بخش زیادی از بلندی‌های جولان را از سوریه اشغال کرده است و آن را به خاک سرزمین‌های اشغالی ملحق کرد، که این اقدام با مخالفت بین‌المللی روبرو شده است.

در ماه می یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: آمریکا طی ماه‌های آینده حق مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت خواهد شناخت.

بولتون در این باره گفت: من شنیده‌ام که این ایده پیشنهاد و مطرح شده است ولی هیچ مذاکره‌ای درباره این مساله وجود ندارد، هیچ تصمیمی در دولت آمریکا اتخاذ نشده است. بی شک ما ادعای اسرائیل درباره الحاق بلندی‌های جولان را می‌دانیم و موضع آنها را درک می‌کنیم ولی در شرایط کنونی موضع ایالات متحده تغییر نکرده است.

دولت ترامپ سعی کرده است تا مذاکرات سازش را بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی از سر بگیرد ولی اقدام رئیس جمهور آمریکا در دسامبر گذشته در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با مخالفت شدید کشورهای اسلامی روبرو شد.

بولتون در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا دولت ترامپ تشکیل یک کشور فلسطینی را به عنوان راهکاری برای پیشبرد صلح در خاورمیانه به رسمیت می‌شناسد، گفت: تصور می‌کنم این دیدگاه آمریکا برای یک مدت زمان طولانی و دیرینه بوده است که در نهایت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید بر سر این مساله به توافق برسند. هیچ کسی نمی‌تواند در این خصوص صلح را تحمیل کند. از سرگیری مذاکرات با محمود عباس نیز به خود او بستگی دارد.

بولتون در ادامه درباره اقدام آمریکا در قطع کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل موسوم به آنروا نیز گفت: آنروا یک مکانیسم شکست خورده است. این مکانیسم استانداردهای بین‌المللی را درباره وضعیت آوارگان نقض می‌کند.

آنروا و فلسطینی‌ها هشدار داده‌اند که قطع کمک‌های مالی آمریکا موجب سخت‌تر شدن شرایط زندگی در نوار غزه خواهد شد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه این مصاحبه درباره تحولات در روابط آمریکا و ترکیه نیز گفت: ترکیه می‌تواند بحران کاهش شدید ارزش لیره خود را فورا پایان دهد آن هم با آزاد کردن کشیش آمریکایی. به نظر من تزریق نقدینگی قطر کمکی به اقتصاد ترکیه نخواهد کرد.

از زمان تشدید بحران سیاسی در روابط ترکیه و آمریکا و افزایش دو برابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا از ترکیه، ارزش لیره ترکیه در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

وی افزود: ببینید، دولت ترکیه با آزاد نکردن برانسون یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده است. اگر آنها برانسون را بدون هیچ گونه پیش شرطی آزاد کنند، این بحران فورا پایان خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا عضویت ترکیه در ناتو را زیر سئوال خواهد برد، گفت: این مساله در شرایط فعلی مطرح نیست. ما فعلا بر روی مساله برانسون و سایر آمریکایی‌هایی که به صورت غیرقانونی توسط دولت ترکیه بازداشت شده‌اند، متمرکز هستیم و انتظار داریم این مساله حل شود.

دستگاه قضایی ترکیه، برانسون را اتهام همکاری با گروه تروریستی گولن و دست داشتن در توطئه کودتای ناکام دو سال پیش ترکیه، بازداشت و تحت تعقیب قضایی قرار داده و با درخواست وی برای لغو پیگرد قضایی و آزاد کردنش مخالفت کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!