شکست انحصار 2 کشور اروپایی در تولید موم دندان‌سازی و صنایع ریخته‌گری


شکست انحصار 2 کشور اروپایی در تولید موم دندان‌سازی و صنایع ریخته‌گری

محققان کشور با توجه به چالش‌های صنعت ریخته‌گری، موم‌هایی را برای صنایع و دندان‌سازی ارائه کردند که تا پیش از آن از کشورهای آلمان و انگلستان به کشور وارد می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ریخته‌گری دقیق (Investment Casting) فرآیند دقیقی برای ساخت قطعات فلزی از هر نوع آلیاژی است که معمولا برای تولید قطعات پیچیده که اغلب دارای دیواره‌های نازک هستند،‌ استفاده می‌شود.

مشتریان این محصول عمدتا شرکت‌های ریخته‌گری و جواهرسازی هستند، ولی با تغییر فرمولاسیون آن می‌توان در لابراتوارهای دندان‌سازی به عنوان موم قالب دندان سازی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این محصول نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه تولید نمی‌شود و عمده موم مورد مصرف در صنایع داخلی از کشورهای آلمان و انگلیس تامین می‌شود. این نوع موم در ساخت قطعات اسلحه، پره‌های توربین جت و گازی، مجسمه‌های بزنزی، طلا و زیورآلات استفاده می‌شود.

موم ریخته‌گری متداول معمولا از ترکیب چند موم مانند موم "زنبور عسل" و "مونتان" تهیه می‌شود؛ اما در فرمولاسیون ابداعی موم ساخته شده در این تحقیق از "پلیمرهای" تولید شده در داخل به دلیل در دسترس بودن، قیمت مناسب و امکان انتخاب گزینه‌های مختلف، استفاده شد.

ایده این طرح به سبب آگاهی از میزان ضایعات بالای این صنعت شکل گرفته است. یکی از دلایل اصلی ضایعات 40 تا 60 درصدی صنایع ریخته‌گری در داخل کشور، استفاده از موم استفاده شده (دست دوم) است که باعث ایجاد نواقص زیاد در قطعه نهایی، کیفیت پایین و همچنین محدودیت در ساخت می‌شود.

تولید این موم با توجه به انتظارات و خواسته‌های صاحبان صنایع ریخته‌گری بوده است. بر این اساس با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده و به سبب استفاده از پلیمرها با گرید مناسب و افزودنی‌ها برای کنترل و بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی این محصولات در مقایسه با نمونه‌ خارجی نه تنها هیچ گونه کاستی و ضعفی ندارد، بلکه در بسیاری از موارد دارای خواص بهبود یافته مناسب‌تری است. علاوه بر آن قیمت تمام شده در مقایسه با نمونه‌های خارجی خیلی کمتر است.

ضریب انبساط حرارتی پایین، نقطه ذوب نسبتا پایین، حداقل زمان انجماد پس از تزریق،‌ مقاومت در برابر شکست و دارا بودن استحکام و سختی کافی در دمای اتاق، صافی و ترشوندگی سطح و تخلیه آسان از داخل قالب از جمله ویژگی‌های موم ساخته‌شده است.

یکی از پارامترهای مهم در صنعت ریخته‌گری محتوای خاکستر موم است که تاثیر بسزایی در صافی سطح قطعه نهایی دارد. محتوای خاکستر نمونه‌های خارجی موم ریخته‌گری بین 0.6 تا 0.8 درصد است، ولی در محصول تولید شده ایرانی محتوای خاکستر صفر درصد است که باعث ایجاد صافی سطح فوق‌العاده می‌شود.

علاوه بر آن موم تولید شده به دلیل استفاده از مواد با ساختار کریستالی دارای پایداری ابعاد بسیار مناسبی است. پس از تزریق و در زمان سرد شدن موم در داخل قالب تغییرات ابعادی محسوسی ندارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس