عراق و کویت میدان های نفتی مشترک را توسعه می‌دهند


 عراق و کویت میدان های نفتی مشترک را توسعه می‌دهند

پس از این که مقامات کویتی و عراقی در چند سال گذشته چندین بار بر عزم دو کشور در این زمینه سخن گفتند، اکنون یک مقام کویتی می گوید بزودی یک شرکت برای مطالعه طرح توسعه میادین مشترک نفتی تعیین خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های عراقی روز چهارشنبه به نقل از 'الیوم السابع' نوشتند که 'بخیت الرشیدی' وزیر نفت کویت اعلام کرده است که بغداد و کویت چهار شرکت را به منظور مطالعه این طرح مشخص کرده اند و بزودی یکی از آنها مامور این کار خواهد شد.

الرشیدی گفت: کویت بدنبال رسیدن به یک توافق با عراق بر سر واردات گاز از این کشور و نیز همکاری در زمینه میادین مشترک نفتی تا پایان سال جاری میلادی (سه ماه دیگر) است.

وی همچنین پیش بینی کرده است که قیمت نفت درحال حاضر تا پایان سال شاهد ثبات خواهد بود.

در این خبر به جزییات بیشتری درخصوص ابعاد این همکاری ها و طرح مورد نظر دو کشور اشاره نشده است.

آبانماه 95 شرکت نفتی 'ایکویت' از بزرگترین کمپانی های نفتی کویت اعلام کرد که این کشور در میدان نفتی عراق 'الرقعه 9 ' سرمایه گذاری می کند و مسوولان عراقی در ازای این همکاری و برای پرداخت حق الزحمه شرکت کویتی که برای کشف و شناسایی منابع نفت و پتروشیمی در عراق فعالیت دارد به کویت نفت صادر می کنند.

براساس همین گزارش، کنسرسیوم مشترک که شرکت 'ایکویت' در آن عضویت دارد در تعدادی از میادین نفتی عراق فعالیت دارد و همکاریهای خود با طرف عراقی را طی سالیان اخیر افزایش داده است.

مدیر شرکت 'کویت انرژی' نیز همان زمان در اظهاراتی با اشاره به رایزنی های خود با مسئولان عراقی، بازار نفت و گاز عراق را محیطی بکر برای حضور فعالان اقتصادی کویتی دانست.

از سوی دیگر بر اساس منابع عراقی، این کشور 25 میدان نفتی مشترک با کویت، سوریه و ایران دارد که 10 میدان آن هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

مهمترین میدان های نفتی بهره برداری نشده عراق عبارت است از سفوان، رمیله و زبیر با کویت، و همچنین مجنون، ابوغرب، بزرکان، فکه و نفت خانه با ایران است.

موضوع میدان های مشترک نفتی میان عراق و کویت تا این حد مهم است که حتی حمله صدام به کویت و اشغال این کشور در سال 1990 نیز به بهانه سرقت نفت از سوی کویت از میدان های مشترک و به روش حفاری مایل یا انحرافی صورت گرفت.

عراق و کویت از اعضای اصلی اوپک و از مهمترین صادرکنندگان نفت در جهان هستند که از زمان جنگ کویت همچنان افت و خیزهای فراوانی در روابط دو کشور بوجود آمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در