ادیان جدید در دنیا: 10 دین پست مدرن و بسیار عجیب جهان


ادیان جدید در دنیا: 10 دین پست مدرن و بسیار عجیب جهان

هزاران سال است که بشر سعی کرده توضیحی برای دنیای اطراف‌اش پیدا کند. به مرور زمان بشر به این نتیجه رسیده که باید نیرویی برتر در حال کنترل و خلق عجایب روی زمین باشد. از این‌جا بود که مفهوم احترام به این نیروی کنترل‌کننده با ایجاد یک سری اصول پرستش،‌ یا دین به وجود آمد. با گذشت زمان، به‌ویژه اخیرا، آدم‌ها به این درک رسیدند که شاید صدها یا هزاران...

هزاران سال است که بشر سعی کرده توضیحی برای دنیای اطراف‌اش پیدا کند. به مرور زمان بشر به این نتیجه رسیده که باید نیرویی برتر در حال کنترل و خلق عجایب روی زمین باشد. از این‌جا بود که مفهوم احترام به این نیروی کنترل‌کننده با ایجاد یک سری اصول پرستش،‌ یا دین به وجود آمد. با گذشت زمان، به‌ویژه اخیرا، آدم‌ها به این درک رسیدند که شاید صدها یا هزاران سال پرستش و پیروی از یک ایدئولوژی جواب ندهد. برخی تصمیم گرفته‌اند به این ادیان جدید بگروند، ادیان جدید که ظاهرا آموزه‌های غیر متعصبانه، عجیب و حتی خنده‌دار دارند. در ادامه برخی از این ادیان جدید در دنیا بدون هیچ ترتیب خاصی آمده‌است.

ادیان جدید در دنیا: 10 دین پست مدرن و بسیار عجیب جهان

۱۰ دین پست مدرن و بسیار عجیب جهان

۱۰. دیسکوردیانیسم

با حروف اختصاری POEE نیز شناخته می‌شود

نماد: چائوی مقدس، نماد هرج و مرج

بنیان‌گذار: مالاکلیپس جوان‌تر (که به نام گرگ هیل نیز شناخته می‌شود) به همراه عمر خیام ریونهرست (که به نام کری تورنلی نیز شناخته می‌شود در ۱۹۵۸ یا ۱۹۵۹

توضیح/ اصول اساسی: “جامعه‌ی دیسکوردیان هیچ توضیحی ندارد.”

اطلاعات: هنوز با قطعیت مشخص نیست دیسکوردیا یک دین تقلیدی است یا نه. دیسکوردیا بیش‌تر درباره‌ی هیچ است؛ آن‌ها می‌آموزند که اختلاف نظر و هرج و مرج از هر چیزی مهم‌تر است. پیروان دیسکوردیا چیزی را پرستش نمی‌کنند، اما به اریس، الهه‌ی بی‌نظمی، علاقه‌ی زیادی دارند. هم‌چنین آن‌ها اعتقاد دارند همه‌چیز، حتی دروغ‌ها هم درست است.

هم‌چنین دیسکوردیانیسم در رمان رابرت شی و رابرت آنتون ویلسون به نام ایلومناتس! سه‌گانه نقش برجسته‌ای دارد.

مطلب مرتبط: عجیب ترین مذهب دنیا: ۲۵ عجیب ترین فرقه های مذهبی در جهان

ادیان جدید در دنیا ۹. کیبولوژی

بنیان‌گذار: جیمز “کیبو” پَری در ۱۹۸۹

اطلاعات: هرچند ویکی پدیا کیبولوژی را در فهرست دین‌هایی قرار داده که علم‌گرایی را به سخره می‌گیرند، اما ظاهرا هیچ ارتباط واقعی و قوی بین این دو وجود ندارد. پیروان کیبولوژی، که گاهی به آن‌ها “کیبوزو” هم گفته می‌شود، از آموزه‌های خنده‌دار کیبو پیروی می‌کنند. کیبو در دهه‌ی ۱۹۹۰ حضور پررنگی در اینترنت دارد. اکثر متون مذهبی این دین شامل حکایت‌ها، واقعیت‌ها، داستان‌های کوتاه،‌ و احکام خنده‌داری است که کیبو و پیروان‌اش ساخته‌اند.

کیبو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده‌است. هم‌چنین سال‌ها قبل از این‌که میم اینترنتی به وجود بیاید او یک گزارش‌برگ بسیار شبیه به جوک‌های چاک نوریس (بازیگر، تهیه‌کننده، و نمایشنامه‌نویس آمریکایی و مسلط به هنرهای رزمی، م.) نوشت.

مطلب مرتبط: بی دین ترین کشورهای دنیا :۱۰ کشور با کمترین اعتقادات مذهبی

۸. کلیسای گوگل

به نام گوگلیسم هم شناخته می‌شود

بنیان‌گذار: مت مک‌فرسون

اطلاعات: موتور جست و جوی Google.com با شهرت جهانی پیروان خود را دارد. این آدم‌ها اعتقاد دارند که گوگل، همه چیز را می‌داند و همه جا حضور دارد، و شبیه‌ترین چیز به خدا است که بشر می‌تواند بشناسد و با آن رو به رو شود. گوگل می‌تواند به واسطه‌ی دانش تمام مشکلات‌شان را رفع کند و دانش قدرت او است. هم‌چنین آن‌ها ۵ دلیل برای اثبات خدا بودن گوگل دارند.

مطلب مرتبط: ۱۰ مذهبی ترین کشور جهان

ادیان جدید در دنیا ۷. پنج‌شنبه آخر

بنیان‌گذار: مایکل کین در ۱۹۹۶

اطلاعات: فرضیه‌ی آمفالوس ادعا می‌کند هیچ شواهدی وجود ندارد که خدا تاریخ را برای امتحان ما ساخته و به کار نگرفته‌است. خلقت‌گراها از این ادعا برای استدلال قرار گرفتن استخوان دایناسور‌ها روی زمین برای امتحان ایمان ما استفاده می‌کنند. مکتب پنج‌شنبه‌ی آخر این عقیده را یک مرحله جلوتر می‌برد و ادعا می‌کند هیچ مدرکی وجود ندارد که همه‌چیز در پنج‌شنبه‌ی آخر ساخته نشده‌است. در واقع آن‌ها اعتقاد دارند که شما خدا هستید و شما یک کپی از خودتان ساخته‌اید، جهان را ساخته‌اید، و در حال امتحان خودتان هستید. هر خاطره‌ و سیستم اعتقادی‌ قبل از پنج‌شنبه به شما القا شده‌است. و همه این را می‌دانند و خودشان مشغول آن هستند. بنابراین بهتر است رفتار خوبی داشته‌باشید، در غیر این صورت مجبور می‌شوید در روز رستاخیز (پنج‌شنبه‌ی بعد) خودتان را مجازات کنید.

مطلب مرتبط: ۲۰ عجیب ترین باور مذهبی در جهان

۶. کلیسای ساب جِنیِس

بنیان‌گذار: بزرگ‌ترین فروشنده‌ی دنیا به نام جی. آر. باب دابز در دهه‌ی ۱۹۵۰ (یا داگلاس سنت کلر اسمیت و فیلو درموند در ۱۹۷۹)

اطلاعات: کلیسای ساب‌جنیس ادای همه را در می‌آورد. علم، معنویت عصر جدید، مسیحیت، تئوری‌های توطئه، فرهنگ عامه، ‌و دولت از طعنه‌های ایوان استنگ (نویسنده، فیلم‌ساز، گوینده‌ی آمریکایی که شهرت‌اش برای تالیف و انتشار بحر طویل کلیسای ساب جنیس سات، م.) و هم‌قطاران‌اش در امان نیستند مبانی این کلیسا بر اساس رسیدن به “رهایی” قرار دارد، که شامل آزادی، شوخ‌طبعی، پول و تجمل است.

در میان ادیان پست مدرنی که درباره‌ی آن‌ها نوشته‌ام، این یکی پیشنیه‌ی بسیار غنی‌تری دارد. آن‌ها تعطیلات زیادی از جمله نفرت برای روز نفرت و عید ویرد ال یانکوویچ دارند. آن‌ها یک خدا به نام “باب” دارند، و کانی همسر او مخالف باکرگی است. هم‌چنین آن‌ها احکام دینی پیچیده‌ای دارند، که حق عضویت آن ۳۰ دلار است.

مطلب مرتبط: تفاوت علمی بین آدم‌های خداناباور ، مذهبی ، و روحانی

ادیان جدید در دنیا ۵. جنگ‌های صلیبی دانشگاهی برای کتلهو

با نام CCC (مخفف Campus Crusade for Cthulhu) نیز نشاخته می‌شود.

توضیح/ اصول اساسی: چرا به یک شیطان کوچک‌تر راضی شویم؟

اطلاعات: خدای شاخکدار سیاه در حال آمدن است و CCC از شما می‌خواهد جزیی از آن باشید! با پیوستن به مینیون‌های کتولهو، این گروه سال‌ها دوستی، پیوند، و زندگی بدون ترس از مردن در دستان کتولهو را تضمین می‌کند.

هدف اصلی این دین خشنودی خدای کتلهو است، خدایی که اچ. پی. لاوکرفت نویسنده‌ی جنجالی داستان‌های علمی تخیلی آن را خلق کرده‌است. در حال حاضر کتولهو خواب است، اما وقتی روز بیداری‌اش فرا برسد، پشیمان خواهیدشد (مگر این‌که عضو CCC باشید، چون روح آن‌ها بلعیده نخواهدشد).

۴. کلیسای ایمکس (و کلیسای وی آی)

اطلاعات: جنگ ویرایشگرها مدتی قبل شروع شده و کاربران ویرایشگر ایمکس را در مقابل کاربران ویرایشگر vi قرار داده‌است. من درباره‌ی این مزخرفات پژوهش گسترده‌ای انجام دادم (بخوانید: خیلی کسل‌کننده‌تر از آن بود که واقعا یاد بگیرم، برای همین فقط نگاهی به آن کردم) و این احمقانه به نظر می‌رسد. این دین من را به یاد لیلیپوتی‌ها در سفرهای گالیور می‌اندازد. به هر حال کلیسای ایمکس از آموزه‌هایی حمایت می‌کند مبنی بر این‌که ایمکس خوب است و vi شیطانی است. کلیسای vi برعکس این است. در تصویر اگناتیوس، قدیس کلیسای ایمکس را می‌بینید.

ادیان جدید در دنیا ۳. کلیسای مارادونیانا

بنیان‌گذار: بسیاری از طرفداران متعصب دیگو مارادونا در ۳۰ اکتبر ۱۹۹۸

اطلاعات: ابتدا این ویدیو را تماشا کنید. ویدیو را دیدید؟ آیا هنوزم هم لازم است درباره‌ی دیگو مارادونا چیز بیش‌تری بدانید؟ منظورم این است که به او نگاه کنید. او فوق‌العاده است! چه کسی او را پرستش نمی‌کند؟

۲. معبد جوانان معنوی

با نام TOPY (مخففThee Temple ov Psychick Youth) نیز شناخته می‌شود.

بنیان‌گذار: تلویزیون Psychic، گروه موسیقی تجربی Coil، و گروه موسیقی تجربی Current 93 در دهه‌ی ۱۹۸۰

اطلاعات: Topy برای از بین بردن محدودیت‌هایی ساخته شد که بسیاری از اعضای بنیان‌گذار آن احساس می‌کردند. آن‌ها احساس می‌کنند جامعه بیش از حد به چیزها برچسب “درست” یا “غلط” می‌زند.. آن‌ها به شدت درگیر کارهای مرموز و جادویی و هم‌چنین هنر هستند. بسیاری از پیروان Topy سیگیل‌هایی جادویی (هر نوع شکل یا تصویر یک جن یا روح که به وسیله آن با آن موجود ارتباط برقرار شده یا او احضار می‌شود، م.) درست می‌کنند و ارسال می‌کنند که در ۲۳امین ساعت ۲۳امین روز هر ماه درست می‌شود.

۱. پاستافاریانیسم

با عنوان کلیسای هیولای اسپاگتی پرنده نیز شناخته می‌شود.

بنیان‌گذار: بابی هندرسون در ۲۰۰۵

اطلاعات: حتما فکر کردید او را فراموش کردم، این‌طور نیست؟ هیولای بزرگوار ناراحت می‌شود.

بابی هندرسون در یک نامه‌ی سرگشاده به هیئت آموزش و پرورش کانزاس دولت را به چالش کشید تا نسخه‌ی او را از طراحی هوشمند (یک باور شبه‌علمی که ادعا می‌کند موجودات زنده و ویژگی‌های خاصی از جهان تنها توسط یک طراح هوشمند قابل توضیح هستند، م.) در برنامه‌ی تحصیلی بیاورند یا آن را کلا حذف کنند. او برای سیستم اعتقادی منجی نودلی‌اش استدلالی بسیار قانع‌کننده دارد. بابی مدعی است مستندات و مدارکی دارد که یک هیولای اسپاگتی پرنده جهان را ساخته است. مطالبه‌ی او این است که اگر هیئت آموزش و پروش تدریس پذیرش خدای مسیحی و آموزه‌های او را در برنامه‌ی مدارس تایید می‌کند، پس آموزه‌های پاستافاریانیسم هم باید تدریس شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مینا بنادکوکی

منبع: listverse

ادیان جدید در دنیا: ۱۰ دین پست مدرن و بسیار عجیب جهان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید