جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟


آکنه هر جایی از بدن ممکن است ظاهر شود از جمله روی سینه‌ها. جوش روی سینه معمولا بی ضرر است اما بعضی از افراد ممکن است بخاطر آن خجالت زده شوند. ما در اینجا علتهای جوش روی سینه را بررسی کرده و راه‌های درمان آن در خانه را بیان خواهیم کرد پس با ما همراه […] نوشته جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟ اولین بار در مجله...

هالث ۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۱ 1
جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
0
جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه هر جایی از بدن ممکن است ظاهر شود از جمله روی سینه‌ها. جوش روی سینه معمولا بی ضرر است اما بعضی از افراد ممکن است بخاطر آن خجالت زده شوند. ما در اینجا علتهای جوش روی سینه را بررسی کرده و راه‌های درمان آن در خانه را بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

علتهای جوش روی سینه

آکنه به هنگامی که منافذ پوستی مسدود شوند، به وجود می‌آید. سلولهای مرده پوست ممکن است در این حفرات به دام بیفتند و وجود چربی، کثیفی و باکتریها می‌تواند آکنه را بدتر کند. عوامل بسیاری می‌تواند موجب تجمع چربی یا باکتریها روی پوست سینه‌ها شود. این عوامل عبارتند از:

ژنتیک

بعضی از تحقیقات در مورد دو قلوها نشان می‌دهد که آکنه ممکن است ژنتیکی باشد. اگر والدین یا خواهر و برادر شما مستعد جوش و آکنه باشند به احتمال بیشتری دچار آن خواهید شد.

رژیم غذایی

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ غذاهای مشخصی را به افزایش خطر بروز آکنه مرتبط می‌داند. این غذاها شامل:

کربوهیدرات‌های تصفیه شده شیر و پروتئین‌های لبنی چربی‌های ترانس چربیهای اشباع شده

استرس

اگر چه استرس به تنهایی عامل بروز جوش سینه نیست اما ممکن است باعث بدتر شدن آن شود. بعضی از متخصصان پوست فکر می‌کنند که استرس روی غده‌های چربی تولید کننده سبوم (چربی پوست) اثر دارد. استرس ممکن است موجب فعالیت زیاد این غده‌ها و تولید بیشتر چربی شود که این موجب می‌شود آکنه بدتر شده و منجر به جوش روی سینه شود.

نوسانات هورمونی

تغییرات در میزان هورمون معمولا با آکنه دوران بلوغ ارتباط دارد. هورمونها به هنگام بزرگسالی هم بر پوست اثر می‌گذارند بخصوص در زنان. بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که در دوران قاعدگی یا چند روز قبل از آن بیشتر دچار آکنه می‌شوند. افزایش هورمونهایی خاص ممکن است علت این امر باشد. آکنه هورمونی معمولا به صورت جوشهایی روی گردن، جوش روی سینه و صورت است.

اثر داروها بر جوش سینه

بعضی از داروها از جمله کورتیکو استروئیدها، هورمونهای تیروئید و بعضی از آنتی بیوتیکها می‌توانند منجر به آکنه شوند. به هنگامی که شخص مصرف این داروها را کنار می‌گذارد جوشها هم باید از بین بروند. بهتر است که با پزشک خود درمورد داروهای جایگزین و خطرات آنها قبل از قطع مصرف دارو، صحبت کنید.

سلامت ورزش

به گفته آکادمی آمریکایی پوست، بهداشت ضعیف ورزش ممکن است منجر به افزایش افت شنوایی شود. عرق منافذ را می‌بندد و سینه‌ها بیشتر از سایر نقاط بدن دچار عرق ریزی می‌شوند. دوش گرفتن پس از ورزش و تعویض لباسهای عرقدار بخصوص سینه بند از به دام افتادن باکتریها در منافذ پوست جلوگیری می‌کند.جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

لباس تنگ یا تحریک کننده پوست

پوشیدن لباسی که می‌پوشید اگر خیلی تنگ یا غیر قابل تهویه باشد می‌تواند احتمال بروز جوش روی سینه را افزایش دهد. همچنین پارچه‌هایی که پوست را تحریک می‌کنند می‌توانند آکنه را بدتر کنند. بخصوص پوست خراشیده یا بریده شده بسیار آسیب پذیر است. همیشه سعی کنید لباس زیر و بلوزهای خود را مرتبا بشویید تا از بدتر شدن جوش روی سینه جلوگیری کنید.

لوسیون بدن و کرم

بعضی از لوسیونهای بدن و کرمها موجب ایجاد جوش روی سینه می‌شوند.

شایعترین آنها عبارتند از:

مرطوب کننده‌های غلیظ لوسیون بدن معطر برخی از کرمهای ضد آفتاب

درمان خانگی جوش روی سینه

روشهای زیر در اغلب موارد می‌توانند جوش روی سینه و سایر عوارض آکنه را کاهش داده یا کلا از بین ببرند.

پایبندی به بهداشت ورزشی درست

بهداشت ورزشی شامل موارد زیر است:

پوشیدن لباسهای تمیز موقع ورزش استفاده از حوله تمیز برای تمیز کردن عرق به هنگام تمرین بلافاصله پس از تمرین نقاط مستعد آکنه را تمیز کرده و روی آن اسید سالیسیلیک بزنید یا بلافاصله پس از ورزش، دوش بگیرید. استفاده نکردن از وسایل مشترک پاک کردن وسایل برای کشتن باکتریها پاک کردن آرایش قبل از تمرین استفاده از ضد آفتاب بدون چربی

قطع مصرف غذاهای ایجاد کننده آکنه

داشتن یک دفترچه یادداشت غذایی و یادداشت کردن شدت و موقعیت جوشها می‌تواند به شخص کمک کند تا تحریک کننده‌های غذایی جوش را مشخص کند. (با غذاهای ضد آکنه و آنهایی که آکنه را بدتر می‌کنند، آشنا شوید).

پزشک ممکن است کاهش مصرف محصولات لبنی و غذاهای سرشار از اسید چرب اشباع شده را، توصیه کند.

کاهش استرس

روشهای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد از جمله یوگا، مدیتیشن و ثبت روزمره. بعضی از افراد هم با ورزش بهتر می‌شوند. استرس مزمن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی می‌شود که شدیدتر از آکنه هستند. یک درمانگر استرس می‌تواند به شخص کمک کند تا روشهایی برای کاهش و مدیریت استرس زیاد را پیدا کند.

پوشیدن لباسهای گشاد و قابل تهویه

می‌توان با پوشیدن لباسهای گشاد، لباسهای قابل تهویه و لباسهای زیر و تی شرتهای مقاوم به شستشو می‌توان از جوش روی سینه اجتناب کرد یا آن را کاهش داد.

استفاده از لوسیونها و کرمهایی که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند

افراد مستعد به آکنه باید فراورده‌هایی را انتخاب کنند که منافذ آنها را نمی‌بندد. لوسیون بدن، ضد آفتاب و لوازم آراشی دیگر را با دقت انتخاب کنید که بدون چربی یا غیر کومودون زا باشند.

کرمها و پمادهای ضد آکنه

بسیاری از محصولات بدون نسخه می‌توانند آکنه روی سینه و نقاط دیگر را درمان کنند. سعی کنید کرمها و پمادهایی که می‌خرید حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پروکساید باشند که می‌توانند آکنه موجود را برطرف کنند و به جلوگیری از عود مجدد آن کمک کنند.

شستن بدن با شامپو بدن دارویی

استفاده از شامپو بدن حاوی اسید سالیسیلیک به مبارزه با آکنه و پیشگیری از آن کمک می‌کند. افراد مستعد به جوش روی سینه با استفاده منظم از این نوع شامپو بدن از جمله پس از ورزش، بسیار مفید است.

درمان دارویی جوش روی سینه

درمانهای داروخانه‌ای بدون نسخه و درمانهای خانگی گاهی اوقات به اندازه لازم کارآمد نیستند. اگر شما در این وضعیت هستید با مراجعه به پزشک و تجویز وی می‌توانید از درمان دارویی آکنه استفاده کنید. درمانهای دارویی آکنه تجویز شده معمولا به صورت زیر موجود هستند:جوش روی سینه به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

رتینوئید آنتی بیوتیک محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک و اسید آزلائیک هستند قرصهای پیشگیری از بارداری عوامل ضد آندروژن ایزوترتینوئین لایه بردارهای شیمیایی لیزر و فتو تراپی تخلیه جوشهای سر سفید و سر سیاه تزریق استروئید

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درمانهای خانگی و داروهای بدون نسخه جوشها را کاهش ندهند، بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید. پزشکان می‌توانند یک درمان قوی را تجویز کنند یا بیمار را به یک متخصص پوست ارجاع دهد. اگر فردی با مصرف داروهای تجویز شده آکنه دچار هر یک از عوارض زیر شد باید فورا به پزشک مراجعه کند:

مشکل تنفس تورم صورت یا دهان احساس تنگی در گلو غش

همچنین باید با پزشک خود در مورد جوشهایی که با دارو از بین نمی‌روند صحبت کنید. در موارد نادری، سرطان سینه می‌تواند موجب جوش و تغییرات دیگر روی پوست می‌شوند. در مورد لکهای پوستی که حالت قرمز یا کمی نارنجی رنگ هستند باید به پزشک مراجعه کنید.

جوش روی سینه ممکن است خجالت آور باشد اما معمولا بی ضرر است. خوشبختانه بسیاری از درمانهای خانگی و داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌تواند به درمان و پیشگیری از آکنه کمک کند. هر کسی که نگران توده یا جوش روی سینه است که با این روشها از بین نمی‌رود باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است